لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱۴ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۴۰

افزایش بیماری های موسمی؛ شماری افغان‌ها از نارسایی در خدمات صحی شکایت دارند


یک کلینیک صحی در ولسوالی پسابند ولایت غور
یک کلینیک صحی در ولسوالی پسابند ولایت غور

با گرم شدن هوا در افغانستان امراض موسمی مالاریا، وبا (کلرا) و دیگر بیماری ها بیشتر شده.

همزمان با این مردم از نارسایی در خدمات صحی شکایت دارند.

شفیق‌الله باشنده ولسوالی چارچینوی ولایت ارزگان است. او می‌گوید در این ولسوالی هیچ کلینیک صحی وجود ندارد و به گفته وی دسترسی به شفاخانه دولتی هم برایشان مشکل است.

شفیق‌الله می‌گوید موسسات خیریه جهانی و مسئولین طالبان باید به ولسوالی آنها توجه کنند و دستکم یک مرکز صحی برای آنها بسازند.

یک شنونده دیگر رادیو آزادی بنام همدرد در باره چگونگی موارد بیماری مالاریا و وضعیت شفاخانه ها در ولایات شرقی افغانستان در پیام ارسالی خود به رادیو آزادی می‌گوید:
"بالای داکترانی که خون را معاینه می‌کنند نوبت نیست، در هرجا سیرم ها را برای مریضان چالان کرده اند، ما به چشم خود می‌بینیم و این هر روز بیشتر می‌شود."

به گفته همدرد در سال‌های گذشته یک تعداد موسسات به باشندگان ولایات شرقی هزاران پشه خانه تقسیم می‌کردند، اما به گفته او در سال جاری هیچ نشانی از چنین کمک دیده نمی‌شود.

گل محمد باشنده ولسوالی حصارک ولایت ننگرهار هم در مورد نارسایی در خدمات صحی در منطقه خود شکایت دارد:
"ما یک مشکل داریم و آن شفاخانه در ولسوالی است. تمام داکتران محلی هستند دوا های که می آیند بین خود تقسیم می‌کنند، دوایی که می‌ماند به هر مریض همان یک قسم دوا داده می‌شود اگر محرقه باشد یا مالاریا و یا زکام همه یکنوع گولی می‌گیرند."

یک کلینیک صحی در ولایت فراه - عکس از آرشیف
یک کلینیک صحی در ولایت فراه - عکس از آرشیف

سازمان جهانی صحت در این اواخر گفته که با گرم شدن هوا موارد بیماری مالاریا در افغانستان بیشتر شده.

این سازمان هر چند ارقام موارد کنونی مالاریا را نشر نکرده اما در یک گزارش سال ۲۰۲۲ خود موارد ابتلا به بیماری مالاریا را بیش ۱۲۵ هزار نشان داده بود که نسبت به سال قبل آن ۴۵ درصد بیشتر بود.

به تازگی روز چهارشنبه واشنگتن پست یک گزارش تحقیقی در مورد وضعیت صحی در افغانستان نشر کرده است.
در این گزارش آمده که کارمندان صحی افغان هم از سوی جامعه جهانی و هم از سوی حکومت طالبان تنها گذاشته شده اند.

خبرنگار واشنگتن پست از چهار مرکز طبی در شرق و مرکز افغانستان از نزدیک دیدن کرده که به نوشته آن وضعیت این مراکز قابل نگرانی می‌باشد.

این روزنامه از شفاخانه شیندند در هرات یاد کرده است که امریکایی ها آن را ساخته اند، ولی اکنون بستر کافی برای مریضان ندارد و دوا و درمان قابل نیاز هم در آنجا نیست.

در این گزارش آمده که سیستم صحی افغانستان هم اکنون به کمبود پول نقد و کمبود حمایت بین المللی رو به رو است.

رادیو آزادی تلاش کرد که در این مورد با مقام های وزارت صحت عامه حکومت طالبان صحبت کند اما تا تهیه این گزارش هیچ مقام این وزارت دستیاب نشد.

شرافت زمان سخنگوی وزارت صحت عامه حکومت طالبان ماه گذشته گفته بود که با وجود مشکلات در سکتور صحی، این سکتور در حالت خوب قرار دارد، ولی او از جامعه جهانی خواسته بود که حمایت خود را از این سکتور بیشتر بسازد.

نگرانی در مورد وضعیت ناگوار سکتور صحی در افغانستان در یک زمانی سر زبانهاست که به گفته ملل متحد و دیگر سازمان‌های بین‌المللی وضعیت بشری هم در افغانستان نابسمان است.

XS
SM
MD
LG