لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۱۲ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۵۳

نا آرامی های گسترده در فرانسه؛ رئیس جمهور مکرون از مردم خواست آرامش خود را حفظ کنند


'گوشه یی از تظاهرات مردمی در فرانسه که به خشونت گراییده است
'گوشه یی از تظاهرات مردمی در فرانسه که به خشونت گراییده است

به دنبال اعتراضات گسترده در فرانسه که پس از قتل یک نوجوان به راه افتاده است٬ امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه، امروز پنجشنبه از مردم خواست آرامش خود را حفظ کنند.

وی در عین حال از ۱۵۰ معترض متهم به حمله بر ساختمانهای عامه در جریان اعتراضات نیز خبر داده است.

مکرون در یک نشست وزرای کابینه اش، درگیری های شب گذشته در فرانسه را "غیر قابل توجیه" خوانده، گفت که راهپیمایی های بعد از ظهر امروز به یادبود از"نائل "باید با "تفکر و احترام" مشخص شود.

کشته شدن نائل ام ۱۷.ساله توسط پولیس به روز سه شنبه (۲۷ جون) در جریان یک بازرسی ترافیکی که توسط ویدیو مستند شده، فرانسه را تکان داد.

امانویل اکرون، رئیس جمهور فرانسه
امانویل اکرون، رئیس جمهور فرانسه

در ویدئویی که در شبکه های اجتماعی منتشر شده و خبرگزاری فرانسپرس آنرا تأیید کرده، دو پولیس دیده می شوند که در کنار موتری ایستاده اند و یکی از آنها اسلحه را به سمت راننده نشانه گرفته، صدایی شنیده می شود که می گوید"قرار است به سرت مرمی بخوری".

پولیس فرانسه ۱۵۰ تن از افراد را به اتهام دست داشتن در خشونت ها بازداشت کرده است

سپس به نظر می رسد که افسر پولیس در حالیکه موتر به طور ناگهانی در حال حرکت است فیر می کند .تظاهرات با انتشار این ویدئو آغاز شد که در تضاد با اظهارات پولیس قرار داشت، پولیس گفته بود که نوجوان با موتر خود به سوی افسر پولیس حرکت کرده است.

این رویداد باعث تنش ها شدید، بین جوانان و پولیس در پروژه های مسکونی کارگری و سایر محلات محروم در شهرهای مختلف فرانسه شده است.

اعتراض کنندگان، در جریان شب گذشته در بخشهایی از شهر پاریس و سراسر فرانسه موترها و سطل های کثافات را به آتش کشیدند.

یک تراموای نیز در حومه پاریس به آتش کشیده شد. پولیس هم برای متفرق ساختن جمعیت خشمگین مردم از مرمی های رابری استفاده کرده است.

براساس خبرگزاری فرانسپرس، کشته شدن نائل ام.بحثهایی را در مورد تکتیک های پولیس فرانسه برانگیخته که از مدتها به اینسو مورد انتقاد گروه های حقوق بشر قرار دارد.

در برخی از مناطق نیروهای پولیس فرانسه با اعتراض کننده ها درگیر شده اند
در برخی از مناطق نیروهای پولیس فرانسه با اعتراض کننده ها درگیر شده اند

پاسکال پراچه ٬ سارونوال ایالتی در منطقه ای که قتل در آن رخداده، امروز گفت که استفاده از اسلحۀ گرم توسط پولیسی که نائل ام را به قتل رسانیده، با شرایط قانونی که براساس آن می توان از همچو قوه استفاده کرد، مطابقت نداشته است.

به گفتۀ پراچه، این پولیس امروز به منظور متهم ساختن به قتل به محکمه منتقل شده و از افسر پولیس می خواهد که در توقیف بماند .او در مورد هویت این پولیس چیزی نگفته است.

با تغییر قانون در سال ۲۰۱۷ میلادی که به افسران پولیس فرانسه صلاحیت های بیشتر برای استفاده از اسلحه داد، تنها در سال گذشته ۱۳ تن پس از عدم توقف برای بررسی های ترافیکی، توسط پولیس فرانسه کشته شده اند.

تظاهرات جاری در فرانسه یاد آور شورش های سال ۲۰۰۵ میلادی در آن کشور است که با کشته شدن دو پسر افریقایی الاصل توسط پولیس، آغاز گردید و به دستگیری حدود ۶۰۰۰ تن منجر شد.

XS
SM
MD
LG