لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۲۷ جوزا ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۵۳

در خیبر پشتونخواه دورهٔ آموزش خطاطی و نقاشی برای جوانان افغان٬ برگزار می‌شود


تصویر آرشیف: کار های هنری عبدالرب حبیب یار
تصویر آرشیف: کار های هنری عبدالرب حبیب یار

یک نهاد فرهنگی به نام « مفکوره» در ایالت خیبر پختونخواه پاکستان از آغاز کورس‌های آنلاین نقاشی و خطاطی برای دختران و پسران افغان خبر داده است.

حیات‌الله روغانی مسئول نهاد مفکوره به رادیو آزادی گفته که نام‌نویسی به این کورس ها که در ماه جولای شروع می‌شود، آغاز شده است.

به گفته او این کورس ها٬ برای دو ماه است و به گونه رایگان آموزش داده می‌شود:

"درس‌ها در ششم ماه جولای شروع می شود، این درس‌ها توسط محترم شهزاد سیال مسئول بخش نقاشی ما ارائه می‌شوند و در کنار آن انور علی که ماستری نقاشی خود را از لاهور گرفته او هم این درس‌ها را ارائه می‌کند."

به گفته روغانی تا کنون ده‌ها تن برای شمولیت در این کورس‌ها ثبت نام کرده و به گفته او٬ گروهی از دختران نیز به این برنامه آموزشی ثبت نام کرده اند.

اما آموزش آنلاین خطاطی و نقاشی چقدر مؤثر است؟

حمدالله ارباب نقاش افغان می‌گوید، فراگیری دروس این کورس‌ها برای کسانی‌که علاقه‌مند هنرهای یاد شده هستند، خالی از فایده نیست:

"این تلاش قابل قدر است، چه آنلاین باشد یا به شکل حضوری، هدف پیام‌رسانی است. این مؤثر است، تاوان ندارد، رایگان است، برای آن استعدادهای که بالای‌شان محدودیت وضع شده و کسی‌که دلچسپی داشته باشد، این بهترین فرصت است، این کار خوب است و کاملاً تأثیر دارد."

بعد از حاکمیت دوباره طالبان در افغانستان، چالش‌های فراوان در مسیر آموزش‌های هنری ایجاد شده و توجه به هنر و هنرمندان نیز کم شده است.

شماری از نقاشان پیش از این به رادیو آزادی گفته بودند که نقاشی‌های آنان همانند گذشته خریدار ندارد به همین خاطر٬ آنان مرکزهای نقاشی خود را بسته اند.

شماری از علاقه‌مندان بخش هنر هم به رادیو آزادی گفته بودند که بخاطر ضعف اقتصادی نمی‌توانند کورس‌های آموزش‌ هنری را تعقیب کنند.

XS
SM
MD
LG