لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۱۴ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۳۶

عمران خان می‌خواهد اعضای «تی تی پی» از افغانستان به پاکستان برگشتانده شوند


اعضای تحریک طالبان پاکستان عمدتا در مناطق سرحدی میان افغانستان و پاکستان فعالیت می کنند
اعضای تحریک طالبان پاکستان عمدتا در مناطق سرحدی میان افغانستان و پاکستان فعالیت می کنند

عمران خان، صدراعظم پیشین پاکستان می گوید که اعضای تحریک طالبان پاکستان باید از طریق گفتگو به زندگی عادی در پاکستان برگردانده شوند.

او از حضور هزاران جنگجوی تحریک طالبان پاکستان با خانواده های شان در افغانستان سخن گفته است.

خان در گفت و گو با رادیو مشال، بخش پاکستان رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی که امروز پخش شد، توضیحات بیشتر داد:

"حکومت طالبان به جنگجویان تحریک طالبان پاکستان که در افغانستان پناه برده و برضد پاکستان اقدام میکردند، میگوید که باید به پاکستان برگردند. حالا اگر آنها را به پاکستان برمیگشتاندند، ما دو انتخاب داشتیم. تعداد آنها به ۳۰ تا ۴۰ هزار نفر میرسید، البته همراه با خانواده های شان. یا باید آن ها را با ضرب گلوله اینجا به قتل میرساندیم یا کوشش میکردیم که آنها را در اینجا به زندگی عادی برگردانیم، زیرا افغانستان میگوید آنها را نمیخواهیم و مردم شما استند، باید برگردند. ببینید، کار عاقلانه این بود که به آنها اسکان بدهیم. آنها را به زندگی عادی برگردانیم. این در سراسر جهان رخ می دهد. هر زمانی که جنگی علیه تروریزم پایان می یابد، در نهایت مذاکره و مصالحه صورت میگیرد."

عمران خان صدراعظم پیشین پاکستان
عمران خان صدراعظم پیشین پاکستان

عمران خان می گوید، زمانی که قدرت را در دست داشت، برای برگرداندن اعضای تحریک طالبان پاکستان به آن کشور، اقدامات مقدماتی انجام شده بود:

"آنچه اتفاق افتاد این بود که ما برای اسکان مجدد آن ها بودجه ترتیب داده بودیم. اما حکومت ما برکنار شد و حکومت جدید٬ وقت و درک برای حل این موضوع نداشت."

مقامات حکومت طالبان پس از حاکمیت دوباره طالبان بر افغانستان در پانزدهم ماه آگست سال ۲۰۲۱، حداقل دو بار تلاش کردند که طالبان پاکستان و اسلام آباد آشتی کنند، اما موفق نشدند.

جبهه مقاومت ملی افغانستان ادعا کرده است که طالبان در نظر دارند اعضای تحریک طالبان پاکستان را به ولایات شمال انتقال بدهند

رانا ثنا الله وزیر داخله پاکستان اخیراً به صدای امریکا گفت که طالبان به اسلام آباد گفته اند که می خواهند اعضای تحریک طالبان پاکستان را از مناطق مرزی به ولایات دور افتاده افغانستان منتقل کنند.

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان بی آنکه از طالبان پاکستانی نام ببرد، اخیراً به رادیو آزادی گفته است که پناهجویان پاکستانی ساکن در برخی ولایات مرزی از جمله خوست را به مناطق دیگر افغانستان منتقل خواهند کرد. او نگفته است که به کدام ولایات؟

ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان
ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان

یک مقام جبهه ضد طالبان موسوم به «جبهه مقاومت ملی افغانستان» ادعا کرده است که گزارش های نگران کننده در مورد قصد طالبان برای انتقال اعضای طالبان پاکستانی به شمال افغانستان در دست است، اما او شواهد و مدارکی ارائه نکرده است.

بلاول بوتو زرداری، وزیر خارجهٔ پاکستان در ماه جوزا در گفتگو با تلویزیون الجزیره گفت که تحریک طالبان پاکستان یا تی تی پی بیشتر عامل افزایش رویداد‌های هراس‌افگنی در کشورش است.

او مدعی شد که این تحریک حملات را از خاک افغانستان بر پاکستان انجام می دهد، ادعایی که حکومت طالبان همواره آن را رد کرده‌ است.

تی تی پی از پانزده سال به این سو٬ به شورشگری در پاکستان ادامه داده است.

XS
SM
MD
LG