لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۸ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۰۵

محکمه جزایی بین‌المللی: وضعیت فلسطینی‌ها بطور دوامدار زیر نظارت قرار دارد


آرشیف - یکی از خانه های که در نوار غزه هدف حملات هوایی اسرائیل قرار گرفته و ویران شده است.
آرشیف - یکی از خانه های که در نوار غزه هدف حملات هوایی اسرائیل قرار گرفته و ویران شده است.

محکمه جزایی بین‌المللی دیروز چهارشنبه خبر داد که وضعیت فلسطینی‌ها را بطور دومدار تحت نظارت دارد. این بعد از‌ آن است که اسرائیل حملات شدید را بر شهر جنین در کرانه غربی انجام داده است.

محکمه جزایی بین‌المللی که مرکز آن در شهر هاگ هالند است در سال ۲۰۲۱ تحقیقات رسمی را در مناطق فلسطینی تحت اشغال اسرائیل آغاز کرد. در اینجا در مورد ادعای جنایات احتمالی توسط قوای اسرائیل و همچنان گروه‌های مسلح فلسطینی از جمله حماس تحقیقات می‌شود.

اسرائیل که عضو محکمه جزایی بین‌المللی نیست از همکاری با این تحقیقات خودداری می‌کند و صلاحیت این محکمه را هم به رسمیت نمی‌شناسد.

دفتر کریم خان سارنوال محکمه جزایی بین‌المللی در پاسخ به سوال خبرگزاری فرانس پرس در مورد واکنش آن در رابطه با وضعیت شهر جنین گفت که این دفتر تا جایی که به تحقیقات آن ارتباط می‌گیرد وضعیت فلسطینی‌ها و روند حالات را در شهر جنین تحت بررسی قرار داده است.

دفتر سارنوالی محکمه جزایی بین‌المللی در مورد تحقیقاتش معلومات تازه ارایه نکرده و از تبصره بیشتر در مورد آن هم خودداری کرده است.

تحقیقات این دفتر می‌تواند حتی به سال ۲۰۱۴ به جنگ در غزه هم ارتباط داشته باشد.

این تحقیقات از سوی مقامات فلسطینی حمایت می‌شود، اما اسرائیل را خشمگین ساخته است.

اما گروه‌های فلسطینی تقاضا دارند که محکمه جزایی بین‌المللی تحقیقات خود را در این مورد سریعتر بسازد، در حالیکه این محکمه بخاطر تحقیقات در اوکراین و دگر مناطق جنگ‌زده با مشکل مالی و محدودیت منابع رو به رو می‌باشد.

اسرائیل دیروز چهارشنبه ختم عملیات خود را در مناطق اشغالی کرانه غربی اعلام کرد. در این عملیات که دو روز دوام داشت ادعا شده که حداقل ۱۲ فلسطینی و یک سرباز اسرائیلی کشته شده اند.

اسرائیل در این عملیات نظامی از صد‌ها سرباز، طیاره‌های بی‌پیلوت نظامی و بولدوزرهای زرهپوش استفاده کرده.

در این حملات شهر شمالی کرانه غربی "جنین" هدف قرار گرفت که گفته می‌شود مرکز چندین گروه مسلح فلسطینی می‌باشد.

XS
SM
MD
LG