لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱۴ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۲۱

بازار گرم خرید و فروش اسلحه در افغانستان و هشدار از عواقب ناگوار آن


عکس از آرشیف
عکس از آرشیف

دیدبان صلح افغانستان از گرم بودن بازار خرید و فروش اسلحه در افغانستان زیر حاکمیت طالبان هشدار داده است.

این سازمان که یک نهاد غیر دولتی مستقر در ایالات متحده امریکا است در گزارشی که به تازگی نشر کرده گفته بیشتر خرید و فروش اسلحه در ولایات هم‌مرز با پاکستان چون قندهار، هلمند و ننگرهار جریان دارد.

در گزارش دیدبان صلح افغانستان که بر اساس تحقیقات میدانی تهیه کرده اند از سلاح‌های امریکایی «ام-۴» و «ام-۱۶» که مجهز با دوربین‌های شب‌بین و حرارت سنج هستند نام برده شده است.

دیدبان صلح افغانستان نوشته که حکومت طالبان نه‌تنها تمایلی به جلوگیری از این مسئله ندارد، بلکه با توزیع جواز حمل سلاح در بدل دریافت مالیات، زمینه خرید و فروش اسلحه را مساعدتر کرده است.

بر اساس این گزارش، منافع تجاری، سیاسی و امنیتی طالبان و روابط طولانی مدت آنان با گروه‌های مسلح و شبکه‌های قاچاق پویایی تجارت اسلحه را تقویت کرده است.

در گزارش دیدبان صلح افغانستان همچنان آمده که پس از سقوط جمهوری مخلوع افغانستان قیمت سلاح هم در ابتدا کاهش یافت، اما این‌که طالبان کنترل‌شان بر ذخیره‌گاه‌های مهمات نیروهای پیشین دفاعی و امنیتی را افزایش دادند، دوباره افزایش پیدا کرد.

اسلحه ساخت امریکا - عکس از آرشیف
اسلحه ساخت امریکا - عکس از آرشیف

دیدبان صلح افغانستان همچنان افزوده که به دلیل خرید و فروش، قاچاق و حمل و نقل اسلحه، «تی‌تی‌پی» یا تحریک طالبان پاکستان می‌تواند به سادگی به این سلاح‌ها دسترسی داشته باشد.

گزارش می‌افزاید که موجودیت این بازارهای سلاح به طور قابل توجهی خطرات تکثیر تسلیحات در منطقه را افزایش می‌دهد.

در همین حال آگاهان امور امنیتی و نظامی می‌گویند در صورت تداوم و افزایش زمینه خرید و فروش اسلحه نه‌تنها مردم افغانستان، بلکه مردم منطقه نیز در خطر می‌افتند.

آنان همچنان طالبان را متهم می‌کنند که پس از سقوط جمهوری مخلوع به گونه درست از سلاح‌ها نگهداری نکردند.

اسدالله ندیم آگاه امور نظامی گفت: "بعد از سقوط جمهوریت اسلامی در حقیقت مقدار زیادی سلاح و تجهیزات و مهمات نظامی به دست گروه طالبان و دیگر گروه‌ها افتاد، این سلاح، تجهیزات و مهمات بصورت کامل نگهداری نشد، از سوی طالبان یک بخش سلاح‌ها و تجهیزات به کانال قاچاق سپرده شد، این مسئله یک تجارت سودآور است، جلوگیری از این کار ساده هم نیست."

احمد خان اندر آگاه امور امنیتی نیز می‌گوید: "ما می‌دانیم که کشور ما با کشورهای همسایه ما سرحدات خشکه دارد و مافیای خرید و فروش سلاح می‌توانند که سلاح‌ها را از کشور ما به دیگر کشورها انتقال بدهند و حتی به دست تروریستان منطقه‌ای و جهانی بیاید که نتایج بسیار خرابی را برای ما و کشورهای منطقه دارد و بناءً برای جلوگیری و دستگیری همچو مافیای خرید و فروش سلاح تدابیر بسیار جدی امنیتی و استخباراتی باید میان افغانستان و کشورهای همسایه ما اتخاذ گردد."

رادیو آزادی خواست در این مورد از حکومت طالبان بپرسد، اما ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان، بلال کریمی معاون او و عبدالمتین قانع سخنگوی وزارت داخله حکومت طالبان تا زمان نشر این گزارش به پرسش‌های رادیو آزادی پاسخ ندادند.

با این همه دیدبان صلح در گزارشش نوشته که حکومت طالبان از طریق بازرسی خانه به خانه نیز توانسته سلاح‌های زیادی را از خانه نظامیان سابق و یا قاچاقبرانی که بدون مجوز طالبان به خرید و فروش اسلحه می‌پرداختند، جمع‌آوری کند.

XS
SM
MD
LG