لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۱۴ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۵۹

نشریه فارن پالیسی: طالبان به کار و بار فروش اسلحه پرداخته اند


تصویر آرشیف: افراد طالبان در کابل
تصویر آرشیف: افراد طالبان در کابل

نشریه فارن پالیسی

  • نشریه فارن پالیسی در شماره اخیر خود نوشته است که طالبان اکنون به کار و بار فروش اسلحه دست میزنند.

به نوشته نشریه دهشت افگنان اکنون آن سلاح های امریکائی را خریده و در مناطق مختلف جهان علیه اهداف دوستان امریکا استفاده می کنند که امریکا در افغانستان به عقب گذاشته است.

امریکا بعد از خروج از افغانستان در سال ۲۰۲۱ به ارزش تقریبا ۷ میلیارد دالر اسلحه را در افغانستان به جا گذاشت که در بین آن تجهیزات حربی ، اسلحه ، وسايل مخابراتی و حتی موتر های زره شامل اند.

مقدار زیاد این تجهیزات به دست جنگجویان طالبان افتاد. در بخش از مطلب فارن پالیسی می خوانیم که در مناطق بین سرحد افغانستان و پاکستان که یک زمانی جنگهای شدید جریان داشت، اکنون بازار کار و بار اسلحه بسیار گرم است.

به ادعای نشریه تجار اسلحه به اجازه طالبان ماشیندار های ساخت امریکا، سلاح های دستی ، راکت لانچر ، دوربین های شب بین و دیگر تجهیزات پیشرفته جنگی را به فروش میرسانند.

در مطلب آمده که یک تفنگ خوب ام فور (M4) ساخت امریکا در این بازار ها تا ۲۴۰۰ دالر امریکائی به فروش میرسد ، در حالی که یک ماشیندار مشهور کلاشنیکوف به ۱۳۰ دالر پیدا میشود.

فارن پالیسی به حملات اخیر جنگجویان تحریک طالبان پاکستان اشاره نموده که به گفته نشریه در آنها سلاحهای امریکائی علیه سربازان پاکستانی بکار برده شدند. اینها سلاحهای بودند که یک زمانی به قوای خاص اردوی سابق افغانستان داده شده بود.

فارن پالیسی همچنان به اساس گزارشها نوشته است که اسلحه ساخت امریکا در منطقه کشمیر بین هندوستان و پاکستان و حتی غزه در فلسطین هم دیده شده اند.

طالبان هرچند به تازه گی در این مورد تبصره نکرده اند اما قبلا خبر فروش اسلحه را رد کرده و تاکید دارند که در خاک افغانستان به هیچ گروه اجازه فعالیت علیه کشوری دیگری را نمی دهند.

نشریهٔ میل آنلاین

  • نشریه میل آنلاین در مورد استعفی کپتان تیم ملی کریکت بنگله دیش تمیم اقبال در جریان سلسله بازی ها با افغانستان مطلبی را نشر کرده است.


تمیم اقبال روز پنجشنبه با صدای غمگین استعفای خودرا از کریکت جهانی اعلان کرده و گفت که بازی اول تیم بنگله دیش با افغانستان در این سلسله که روز چهارشنبه با پیروزی افغانستان به پایان رسید ، اخرین بازی جهانی او بود.

به نوشته میل آنلاین تمیم اقبال گفته است که از قبل در این مورد فکر می کرد و می خواهد که وقت بیشتر با خانواده و اطفال خود سپری کند.

اما به نوشته مطلب بر تمیم اقبال بخاطر انتقادات زیاد شده بود که برای بازی با افغانستان صد در صد آماده نبود ولی بازهم به میدان رفت.

تمیم اقبال یک بازیکن پیشتاز تیم ملی کریکت بنگله دیش است که در ۲۴۱ بازی یک روزه جهانی ۸۳۱۸ رنز داشته که ۱۴ بار بیش از ۱۰۰ رنز گرفته است.

XS
SM
MD
LG