لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۷ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۱۹

دلاور: از چاه ذخایر نفتی حوزه قشقری سرپل روزانه صد تُن تیل استخراج می‌شود


تجهیزات استخراج تیل در ولایت سرپل - عکس از آرشیف
تجهیزات استخراج تیل در ولایت سرپل - عکس از آرشیف

شهاب الدین دلاور سرپرست وزارت معادن و پترولیم حکومت طالبان می‌گوید از چاه ذخایرنفتی حوزۀ قشقری سرپل که دو روز پیش افتتاح شد روزانه صد تُن تیل استخراج می‌شود و شرکت افچین تا پنجم جنوری آینده شانزده چاه دیگر را برای استخراج همین مقدار تیل آماده خواهد ساخت.

در حال حاضر ۲۱ چاه در این منطقه برای استخراج تیل حُفر شده اند.

آقای دلاور این اظهارات را بعد از سفر خود به سرپل، شبرغان، و مزارشریف، در نشست خبری روز یکشنبه در کابل بیان داشت.

خبرگزاری باختر که زیر کنترل طالبان است از قول شهاب الدین دلاور گزارش داد که شرکت افچین در مرحلۀ اکتشافی سه ساله در مساحت سه صد کیلومتر مربع ده چاه دیگر استخراج نفت حُفر می‌کند و در مدت آزمایشی یکساله شش حلقه از این چاه‌ها برای استخراج آماده خواهند شد.

آقای دلاور می‌افزاید قراردادی که در زمان جمهوریت با این شرکت شده بود فسخ شد و قرارداد جدید در ماه جنوری گذشته با اضافۀ برخی شرایط عقد شد. وی گفت که به اساس قرارداد جدید، نفت استخراج شده در افغانستان پروسس خواهد شد و هم در سال اول که مدت آزمایشی است این شرکت ۱۴۸ میلیون دالر سرمایه گذاری جدید در این حوزه می‌کند.

این مقام حکومت طالبان می‌افزاید که اگر شرکت افچین فعالیت خود را بدون کدام دلیل موجه برای دو ماه متوقف کند، قرارداد فسخ خواهد شد.

این قرارداد منطقۀ به مساحت ۴۵۰۰ کیلومتر مربع در ولایت‌های جوزجان، فاریاب و سرپل را شامل می‌شود.

آذرخش حافظی کارشناس امور اقتصادی
آذرخش حافظی کارشناس امور اقتصادی

آذرخش حافظی کارشناس امور اقتصادی به این باور است که استخراج نفت به این پیمانه افغانستان را در راستای خودکفایی کمک می‌کند ولی این مقدار تیل باز هم چندان زیاد نیست:
"استخراج تیل از حوزۀ قشقری و پروسس آن برای خودکفایی افغانستان بسیار مفید است ولی این ۳۵۰ میلیون دالر برای استخراج و تصفیۀ تیل مبلغ اندکی است که افغانستان را به خودکفایی نمی‌رساند. به سرمایه گذاری و توجه بیشتر نیاز است. آنها می‌گویند که روزانه صد تُن تیل استخراج می‌کنند ولی ضرورت این است که روزانه حداقل هشت هزار تُن تیل استخراج شود."

حکومت طالبان که با تحریم‌های سیاسی و اقتصادی جامعه جهانی روبرو است، داشتن روابط اقتصادی با چین و دیگر کشورها را برای خارج شدن از انزوای بین‌المللی و بحران کنونی مهم می‌داند.

حکومت طالبان در تقریباً دو سال گذشته همواره تلاش داشته تا عواید داخلی خود را از طریق قرارداد استخراج معادن افغانستان با شرکت‌های داخلی و خارجی افزایش دهد.

XS
SM
MD
LG