لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱۶ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۱۸

کمبود آب در ناحیه ۱۳ شهر کابل باشندگان آنرا با مشکلات مواجه کرده است


علی: مجبور هستیم ۲۰ لیتر آب را از تانکرهای که در محلات آب می‌فروشند بین ۳۰ تا ۳۵ افغانی بخریم.
علی: مجبور هستیم ۲۰ لیتر آب را از تانکرهای که در محلات آب می‌فروشند بین ۳۰ تا ۳۵ افغانی بخریم.

"آب رسانی هم مراجعه کردیم، مقصد همین آبی که است تازه می‌گوید خدای خود را شکر کنید خیلی شرکت‌های آب رسانی دیگر مشتریانش را کلاً جواب کرده هیچ آب نمی‌دهد برایشان، ما حداقل هر دو سه روز یک دو ساعت آب هم که می‌دهیم شما باید خدایتان را شکر کنید".

مرسل، باشندۀ سرک قلعۀ قاضی ناحیۀ سیزدهم شهر کابل است. او از کمبود آب شاکی است.

مرسل می‌گوید، روزانه آب کافی برای رفع نیازمندی‌های خانه ندارند:
"در این فصل به این گرمی ما همین قدر آب داریم که خیلی احتیاط کنیم تنها به خوردن برسد دیگر برای نظافت، شستن کالا و شستن حویلی و این‌ها که هیچ حتی برای خودتان می‌فهمید کابل یک شهری است که حداقل در هر خانه اکثر خانواده‌ها و اکثر خانه‌ها و حویلی‌ها دو سه تا درخت دارند باز همان را ما نمی‌توانیم آبیاری کنیم درخت‌های ما واقعاً امسال میوه‌هایش خشک خشک آمده".

مشکل کمبود آب سبب شده که برخی شرکت‌های آب به فروش آب از طریق تانکرها در مناطق مختلف کابل بپردازند.

مردم می‌گویند از این آب برای خورد و نوش خود استفاده می‌کنند.

علی، باشندۀ پل خشک ناحیۀ سیزدهم شهر کابل با اشاره به چالش کمبود آب می‌گوید، آنان مجبور اند ۲۰ لیتر آب را از تانکرهای که در محلات آب می‌فروشند بین ۳۰ تا ۳۵ افغانی بخرند:
"بعد از ۴۲ ساعت، دو روز یا سه روز بعد یکبار آب می‌رسد، آب می‌آید و برای هیچ کس نمی‌رسد باید ساعت‌ها صف بکشیم تا نوبت برسد به یک مسجدی که چاه دارد یا یک شخصی که تقریباً گاهی تانکرهای آب می‌آید هر بشکه ۲۰ لیتره ۳۰ الی ۳۵ افغانی به فروش می‌رسد".

کاهش سطح آب های زیر زمینی باشندگان مناطق مختلف کابل را با مشکل رو به رو کرده است
کاهش سطح آب های زیر زمینی باشندگان مناطق مختلف کابل را با مشکل رو به رو کرده است

فریحه باشنده منطقه پروژه تایمنی کابل است او در مورد مشکل کمبود آب در پروژه تایمنی می‌گوید:" در این وقتها آب بسیار کم شده، خصوصاً در بلاک‌ها، در آپارتمان‌ها که هیچ آب نمی‌باشد حتی اینطور وقت می‌شود دو روز بعد سه روز بعد آب می آید آن هم دو بجه یا سه بجه شب، ۱۲ بجه شب تمام شب یعنی ما بیدار خواب هستیم می‌نشینیم که اگر یگان زره آب بیاید او هم فشارش اگر یک زره خوب باشد طرف‌های منزل چهار و سه میاید دیگه به بسیار مشکل ما یک سطل دو سطل آب گرفته می توانیم".

یاسمین یک تن دیگر از باشنده‌گان کابل، نیز از حکومت طالبان می‌خواهد برای رفع مشکل کمبود آب توجه جدی کند:

"حدوداً چهار روز می‌شود که نل‌های ما آب ندارد و دولت باید در این عرصه توجه کند، اینکه راه حل نیست وقتی در یک قسمت کوچه در یکی از بمبه‌ها/پمپ آب و یا نل‌ها آب می‌آید تمام مردم محل با سطل و بشکه ساعت‌ها منتظر می‌باشند و می‌روند آنجا بخاطر گرفتن آب".

رادیو آزادی خواست در این مورد از وزارت انرژی و آب حکومت طالبان بپرسد اما اختر محمد، سخنگوی این وزارت تا زمان نشر این گزارش به پرسش‌ها پاسخ نداد.

پیش از این اما این وزارت گفته بود کابل با بحران کمبود آب مواجه است و سطح آب‌های زیرزمینی در سال جاری تا سه و نیم متر کاهش یافته است.

در پی تغییرات اقلیمی و خشکسالی از ماه‌ها به این‌سو در برخی شهرها از جمله پایتخت افغانستان مشکل کمبود آب بیشتر شده است.

XS
SM
MD
LG