لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۸ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۴۶

خبر ها

اجلاس رهبران کشور های عضو ناتو به روز سه شنبه برگزار می‌شود

شهر ویلنیوس پایتخت لیتوانیا٬ جای که قرار است اجلاس سران کشور های عضو ناتو در آن برگزار شود
شهر ویلنیوس پایتخت لیتوانیا٬ جای که قرار است اجلاس سران کشور های عضو ناتو در آن برگزار شود

اجلاس سران ناتو به روز های سه شنبه و چهارشنبه در شهر ویلنیوس٬پایتخت لیتوانیا٬ برگزار میشود.

رهبران کشورهای عضو این پیمان به شمول جوبایدن رئیس جمهورامریکا به ویلنیوس رفته اند.

انتظار میرود که موضوع تهاجم روسیه بر اوکراین در نشست های اجلاس سران ناتو مورد بحث قرار گیرد.

درآستانۀ این گردهمایی ، ۲۴ کشور عضو پیمان حمایت خود را از پیوستن اوکراین به ناتو ابراز داشتند.

ولودیمیر زلینسکی رئیس جمهور اوکراین این اجلاس رهبران ناتو را سرنوشت ساز عنوان کرده است.

تازه‌ترین خبرهای روز را این‌جا دنبال کنید

دانشمندان جاپانی از پوست زنده برای ساختن روبات‌ها، استفاده کردند

محققان جاپانی با استفاده از حجرات انسانی، پوستی معادل با پوست زنده ساخته‌اند که قابلیت اتصال به چهرۀ روبات‌ها و ایجاد لبخند واقعی را دارد.
محققان جاپانی با استفاده از حجرات انسانی، پوستی معادل با پوست زنده ساخته‌اند که قابلیت اتصال به چهرۀ روبات‌ها و ایجاد لبخند واقعی را دارد.

دانشمندان جاپان از حجرات انسان برای ساختن پوست معادل با پوست زنده استفاده کرده‌اند که می‌تواند به چهرۀ روبات‌ها متصل شود و به آن‌ها لبخندی واقعی دهد. محققان دانشگاه توکیو در هفتۀ جاری یافته‌های‌شان را همراه با ویدیویی منتشر کردند.

در مطالعه‌ای که در مجلۀ «سل رپورتس فیزیکل ساینس» (Cell Reports Physical Science) منتشر شده، گفته شده که آن‌ها از «مایع غلیظ مملو از حجرات تشکیل‌دهنده پوست» برای ساختن «روباتی که با پوست زنده پوشیده شده» استفاده کرده‌اند. این پوست، نرم و شبیه به پوست واقعی است که می‌تواند خود را ترمیم کند.

این تکنالوژی جدید همچنین می‌تواند در تحقیقات پیری پوست، لوازم آرایش و جراحی‌ پلاستیک هم استفاده شود، اما به گفتۀ دانشمندان، برای تبدیل این تکنالوژی به یک واقعیت روزمره، به سال‌ها تحقیقات بیشتر نیاز است.

جوبایدن و دونالد ترمپ در یک مناظره تاریخی ریاست‌جمهوری شرکت می‌کنند

قرار است جو بایدن رئیس‌جمهور فعلی و رقیبش دونالد ترامپ در یک مناظره تاریخی شرکت کنند
قرار است جو بایدن رئیس‌جمهور فعلی و رقیبش دونالد ترامپ در یک مناظره تاریخی شرکت کنند

جوبایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحدۀ امریکا و نامزد حزب دموکرات، و دونالد ترمپ، رئیس‌جمهور سابق و نامزد حزب جمهوری‌خواه، امروز (۲۷ جون) برای مناظرۀ تاریخی ریاست‌جمهوری آن کشور آماده می‌شوند. این مناظره که امروز برگزار خواهد شد، می‌تواند نقطه عطفی در رقابت‌های ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ میلادی باشد.

بر اساس گزارش خبرگزاری فرانس پرس، این مناظره در حالی صورت می‌گیرد که میلیون‌ها رای‌دهندۀ امریکایی شاهد رویارویی بین جوبایدن، رئیس‌جمهور فعلی و دونالد ترمپ که در محکمه گناه‌کار خوانده شده، خواهند بود.

با تنها دو مناظره بین نامزدان در این دوره انتخاباتی، رویداد پرمخاطرۀ مناظرۀ امروز بین این دو نامزد در انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا، حایز اهمیت بیشتر است.

کشف جسد اتشۀ سفارت امریکا در کیف؛ وزارت خارجه امریکا: هیچ بازی ناشایستی انتظار نمی‌رود

متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجۀ امریکا
متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجۀ امریکا

پس از آن‌که جسد یک اتشۀ سفارت ایالات متحدۀ امریکا در اتاق یک هوتل در شهر کیف، پایتخت اوکراین پیدا شد، وزارت امور خارجۀ امریکا می‌گوید که انتظار «هیچ بازی ناشایست» در این مورد برده نمی‌شود.

متیو میلر، سخنگوی این وزارت، ناوقت سه‌شنبه (۲۶ جون) در واکنش به گزارش‌های رسانه‌های اوکراینی در مورد کشف این جسد گفت: «آن‌ها می‌دانند که او به مرگ طبیعی مرده و هیچ نشانه‌ای از بازی ناپسند وجود ندارد.»

رسانۀ سترانه یو. ای (Strana UA) که برای اولین بار از کشف این جسد خبر داد، از قول یک منبع در سفارت امریکا در کیف گفته که این اتشۀ آن‌ها از کلسترول بلند (چربی بلند خون) رنج می‌بُرد.

وزیر دفاع اسرائیل از «پیشرفت در حل مشکلات تسلیحاتی» با ایالات متحده خبر داد

یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل
یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل

پس از آن‌که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، به طور علنی ادارۀ جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحدۀ امریکا را به کاهش سرعت تحویلدهی تسلیحات به آن کشور متهم کرد، اسرائیل و ایالات متحدۀ امریکا روز چهارشنبه (۲۶ جون) اعلام کردند که در زمینه حل مشکلات مربوط به محموله‌های تسلیحاتی امریکا پیشرفت‌هایی داشته‌اند.

یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل، طی سه روز در واشنگتن با مقامات ارشد امریکایی ملاقات کرد و پس از دیدار با جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی ادارۀ رئیس‌جمهور بایدن، گفت که در نشست‌ها پیشرفت قابل توجهی صورت گرفته و موانع برداشته شده است.

ایالات متحده در اوایل ماه می سال جاری تحویلدهی محموله‌ای شامل بمب‌های ۹۰۰ کیلوگرامی را به اسرائیل به تعلیق درآورد و جو بایدن اسرائیل را تحت فشار قرار داد تا حمله نظامی گسترده‌ای بر شهر رفح انجام ندهد.

کناره‌گیری یک نامزد انتخابات ریاست جمهوری ایران به سود یک نامزد تندرو

امیر حسین قاضی‌زاده از شرکت در انتخابات ریاست جمهوری ایران کنار رفت.
امیر حسین قاضی‌زاده از شرکت در انتخابات ریاست جمهوری ایران کنار رفت.

امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، یکی از نامزدان انتخابات ریاست جمهوری ایران برای انتخاب جانشین ابراهیم رئیسی، جهت حمایت از یک نامزد تندرو از رقابت کناره‌گیری کرد.

قاضی‌زاده هاشمی، یکی از معاونان رئیسی، ناوقت روز چهارشنبه (۲۶ جون) از کناره‌گیری خود خبر داده و گفت که این اقدام او برای «حفظ وحدت نیروهای انقلاب» صورت گرفته است.

پنج نامزد از جمله مسعود پزشکیان، تنها اصلاح‌طلب میانه‌رو، در رقابت باقی مانده‌اند و در انتخابات ریاست جمهوری ۲۸ جون در ایران شرکت می‌کنند. ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور پیشین ایران و شماری از مقامات ارشد این کشور در سانحه سقوط هلیکوپتر در ۱۹ ماه می جان باختند.

دو نمایندۀ ویژۀ ایالات متحده امریکا در امور افغانستان در نشست سوم دوحه شرکت می‌کنند

رینا امیری، نمایندۀ ویژۀ امریکا در امور زنان، دختران و حقوق بشر
رینا امیری، نمایندۀ ویژۀ امریکا در امور زنان، دختران و حقوق بشر

وزارت امور خارجۀ ایالات متحدۀ امریکا اعلام کرد که نماینده‌گان ویژۀ آن کشور در نشست سوم دوحه در مورد افغانستان اشتراک خواهند کرد.

ماتیو میلر، سخنگوی این وزارت، روز چهارشنبه (۲۶ جون) گفت که تام وست، نمایندۀ ویژۀ ایالات متحدۀ امریکا برای افغانستان و رینا امیری، نمایندۀ ویژۀ این کشور در امور زنان، دختران و حقوق بشر در افغانستان، در نشست دوحه شرکت خواهند کرد.

نشست سوم دوحه در مورد افغانستان در ۳۰ جون و اول جولای به میزبانی ملل متحد دایر خواهد شد. یک هیئت طالبان که در رأس آن ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت آن‌ها قرار دارد، در این نشست شرکت می‌کند. اما براساس گزارش‌ها نماینده‌گان زنان و فعالان جامعۀ مدنی افغانستان در نشست‌های اصلی در دوحه اشتراک نخواهند داشت.

معافیت سفر سراج‌الدین حقانی توسط شورای امنیت ملل متحد تصویب شد

قطعنامۀ ۱۹۸۸ شورای امنیت، در سال ۲۰۱۱ به هدف حمایت از صلح و ثبات در افغانستان، تحریم‌های مختلفی را بر افراد و نهادهای مرتبط با طالبان از جمله سراج‌الدین حقانی وضع کرده است.
قطعنامۀ ۱۹۸۸ شورای امنیت، در سال ۲۰۱۱ به هدف حمایت از صلح و ثبات در افغانستان، تحریم‌های مختلفی را بر افراد و نهادهای مرتبط با طالبان از جمله سراج‌الدین حقانی وضع کرده است.

کمیتۀ تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد، معافیت ممنوعیت سفر سراج‌الدین حقانی، سرپرست وزارت داخله طالبان را تصویب کرد. این کمیتۀ در اعلامیه‌ای گفته که معافیت ممنوعیت سفر سراج‌الدین حقانی را برای مسافرت به ابوظبی، در امارات متحدۀ عربی، از ۲۱ تا ۲۵ جون ۲۰۲۴ تصویب کرد. در اعلامیه گفته شده که هدف از سفر حقانی شرکت در نشست‌های مربوط به امنیت، ثبات و آشتی منطقه‌ای است.

این کمیته در اعلامیه‌ای گفته که معافیت ممنوعیت سفر سراج‌الدین حقانی را برای مسافرت به ابوظبی، در امارات متحدۀ عربی، از ۲۱ تا ۲۵ جون ۲۰۲۴ تصویب کرده و هدف این سفر حقانی شرکت در نشست‌های مربوط به امنیت، ثبات و آشتی منطقه‌ای بود.

این در حالیست که حقانی به تازگی از سفر حج به کابل برگشته و تا هنوز معلوم نیست که آیا در نشست یاد شده در ابوظبی اشتراک کرده، یا خیر. حقانی به دلیل دست داشتن در حمله‌ای که منجر به کشته شدن یک شهروند امریکایی شد و سایر حملات، تحت تعقیب ایالات متحدۀ امریکا با جایزۀ ۱۰ میلیون دالری، قرار دارد.

کمیتۀ تحریم‌های شورای امنیت در ۲۰ جون سال ۲۰۲۴ میلادی بر اساس قطعنامۀ ۱۹۸۸ این شورا ایجاد شده است. این قطعنامه در سال ۲۰۱۱ به هدف حمایت از صلح و ثبات در افغانستان، تحریم‌های مختلفی را بر افراد و نهادهای مرتبط با طالبان وضع کرده است.

یورو ۲۰۲۴؛ «صعود ۱۶ تیم به مرحله یک هشتم نهایی جام ملت‌های فوتبال اروپا»

هوادارن فوتبال پس از بازی پرتگال و گرجستان
هوادارن فوتبال پس از بازی پرتگال و گرجستان

شانزده تیم مرحلۀ یک هشتم نهایی جام ملت‌های فوتبال اروپا مشخص شدند. به روز چهارشنبه، ششم سرطان، چهار مسابقه در دور گروهی یورو ۲۰۲۴ برگزار شد. از گروه "E" سلواکیا با رومانیا یک بر یک مساوی کرد و اوکراین در برابر بلجیم صفر بر صفر مساوی شد. از این گروه تیم‌های رومانیا، بلجیم و سلواکیا به دور حذفی صعود کردند و تیم اوکراین با کم‌چانسی حذف شد. همۀ این تیم‌ها چهار امتیاز داشتند و سه تیم برتر با تفاضل گل بیشتر به دور حذفی صعود کردند.

از گروه "F" نیز دو مسابقه برگزار شد که گرجستان با نتیجه ۲ بر صفر در برابر پرتگال به پیروزی رسید و جمهوری چک از تیم ملی فوتبال ترکیه ۲ بر ۱ شکست خورد. از این گروه پرتگال و ترکیه هر دو با شش امتیاز و تیم گرجستان با ۴ امتیاز به دور حذفی صعود کردند و اما تیم ملی فوتبال جمهوری چک با کسب تنها یک امتیاز از دور این رقابت‌ها حذف شد.

بدین ترتیب شانزده تیم صعودکننده به دور حذفی یورو ۲۰۲۴، حریفان‌شان را شناختند که اسپانیا با گرجستان حریف شد، آلمان با دنمارک رقابت خواهد کرد، پرتگال حریف سلوانیا شد، فرانسه و بلجیم با هم رقابت می‌کنند، رومانیا در برابر هالند مسابقه می‌دهد، اتریش و ترکیه با هم رقابت می‌کنند، انگلستان با سلواکیا رویارویی می‌کند و سویس با ایتالیا مسابقه خواهد داد.

دور حذفی از روز شنبه نهم سرطان آغاز می‌شود، مسابقات این مرحله چهار روز را دربر خواهد گرفت و پس از آن مرحلۀ یک چهارم نهایی آغاز خواهد شد.

یورو ۲۰۲۴ از تاریخ ۱۴ جون با شرکت ۲۴ تیم برتر اروپایی به میزبانی ده شهر آلمان آغاز شده است و الی تاریخ ۱۴ جولای ادامه پیدا می‌کند.

تیم ملی کریکت افریقای جنوبی در مرحله نیمه نهایی، تیم افغانستان را شکست داد

راشد خان و رحمان الله گربز دو تن از بازیکنان تیم ملی کریکت افغانستان
راشد خان و رحمان الله گربز دو تن از بازیکنان تیم ملی کریکت افغانستان

تیم کریکت افریقای جنوبی در نخستین رقابت نیمه نهایی جام جهانی بیست آوره توانست تیم ملی کریکت افغانستان را با تفاوت ۹ ویکیت شکست بدهد و وارد مرحله نهایی شود.

این نخستین باری است که تیم افریقای جنوبی توانسته است در رقابت های جهانی به مرحله نهایی یا فاینل رقابت ها راه یابد.

این رقابت صبح امروز به ساعت پنج به وقت افغانستان آغاز شده بود، قرعه را نیز تیم افغانستان برنده شد و توپ اندازی را انتخاب کرد.

تیم افغانستان با از دست دادن همه بازیکنان خود در ۱۱.۵ آورد ۵۶ ، دوش انجام داد.

از میان بازیکنان تیم افغانستان، صرف عظمت الله عمرزی توانست ۱۰ دوش را انجام بدهد، سایر توپ انداز های این رقابت در کمتر از ده دوش از میدان خارج شدند.
با این مسابقه، سفر تیم ملی کریکت افغانستان در رقابت های جهانی به پایان رسید. قرار است در دومین بازی نیمه نهایی تیم های هندوستان و انگلستان به ساعت هفت شب امروز به وقت کابل با هم رقابت کنند.

برندهٔ این رقابت به تاریخ ۲۹ جون با تیم ملی کریکت افریقای جنوبی در مسابقه فاینل یا نهایی مقابل خواهد شد.

رینا امیری به موضوع حقوق بشر در آجندای گفتگو های مرتبط به افغانستان، تاکید کرد

  رینا امیری نماینده ویژه ایالات متحده در امور زنان، دختران و حقوق بشر در افغانستان
 رینا امیری نماینده ویژه ایالات متحده در امور زنان، دختران و حقوق بشر در افغانستان

رینا امیری نماینده ویژه ایالات متحده در امور زنان، دختران و حقوق بشر در افغانستان می گوید، تا زمانی که موضوع حقوق بشر در اجندای گفتگوهای آینده افغانستان گنجانیده نشود، درگیری ها در این کشور ادامه خواهد داشت.

خانم امیری این سخن را ناوقت روز چهارشنبه (۶ سرطان) در شبکه ایکس، تویتر سابق ، به مناسبت روز جهانی حمایت از قربانیان شکنجه نوشته است.

همه ساله از ۲۶ جون به عنوان روز جهانی حمایت از قربانیان شکنجه، بزرگداشت به عمل می اید.

او افزده که افغان های بی شماری در پنجاه سال گذشته از جمله در رژیم فعلی از خشونت رنج می برند.

طالبان پس از برگشت به قدرت در نزدیک به سه سال گذشته، صدها تن به شمول زنان را در محضر عام مجازات کرده اند.

بیشتر "لود" شود

XS
SM
MD
LG