لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۱۲ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۱۵

مشکلات افغان‌های برگشت کننده؛ مامورین پاکستانی در دروازهٔ تورخم پول می‌گیرند


دروازه تورخم٬ راه اصلی رفت و آمد به پاکستان که همه روزه صد ها افغان از این مسیر عبور می کنند
دروازه تورخم٬ راه اصلی رفت و آمد به پاکستان که همه روزه صد ها افغان از این مسیر عبور می کنند

در کنار مشکلات متعدد افغان‌ها در داخل خاک پاکستان، این بار تعدادی از افغان‌ها ادعا می‌کنند که کارمندان مرزی پاکستان در تورخم، افغان‌های فاقد اسناد را در بدل گرفتن پول گزاف اجازۀ می دهند تا به افغانستان برود.

عادل افغان می‌گوید که در بدل انتقال اعضای فامیل‌اش به افغانستان٬ ده‌ها هزار روپیۀ پاکستانی در مرز تورخم پرداخت کرده است:

"اعضای فامیل ما که از پاکستان به افغانستان می‌رفتند، در ادۀ تورخم یک موتر ایستاده است و افرادشان با شما صحبت می‌کنند و در قسمت گرفتن پول جورآمد می‌کنند، اعضای فامیل من که پنج نفر بودند، ۷۵ هزار کلدار از ما گرفتن و آنها را اجازۀ خروج دادند، کسانی که بند مانده اند کسانی هستند که پول ندارند و کسانی که پول نداشته باشند برایشان اجازه نمی‌دهند که از مرز تورخم رد شوند."

او گفت که خانواده‌اش چهار روز پیش از دروازه تورخم به افغانستان رفتند، اما ده‌ها خانوادۀ دیگر که توان پرداخت پول را ندارند، در این دروازه گیر مانده اند.

خانواده های زیادی می گویند که باید در هنگام عبور از دروازه تورخم به طرف افغانستان پول بپردازند
خانواده های زیادی می گویند که باید در هنگام عبور از دروازه تورخم به طرف افغانستان پول بپردازند

یکی از بانوان افغان در پاکستان که نخواست نامش را در گزارش بنویسیم، نیز حکایت مشابهی دارد:

"پسرانم یکبار به افغانستان می‌رفتند بخاطر گرفتن دیپلوم‌شان، ویزه‌های شان اکسپایر بود و باز همان جا رفتیم، کمیشن کارها هستند همرای کارمندان تورخم دست دارند، اول از پانزده هزاری کم نمی‌کردند، باز به بسیار مشکل از هر کدام ۱۱ هزارکلدار داریم و آنها را به افغانستان فرستادیم."

یکی از افغانها: اخیرأ برای عبور اعضای خانواده ام از مرز تورخم٬ دهها هزار کلدار پاکستانی پرداخت کردم

آنان می‌گویند، پول از کسانی گرفته می‌شود که مدت ویزه‌های شان ختم شده و دیگر حکومت پاکستان آن را تمدید نکرده و یا توان تمدید دوبارۀ ویزه‌های شان را ندارند.

تلاش‌های ما برای تماس با خانواده‌های گیرمانده در دروازۀ تورخم به نتیجه نرسید.

خواستیم نظر عبدالمطلب حقانی، سخنگوی وزارت مهاجرین و عودت کنندگان حکومت طالبان را در مورد مشکل افغان‌های گیرمانه در تورخم بگیریم، اما تا زمان نشر این گزارش٬ وی به پرسش‌های ما پاسخ نداد.

اما سفارت افغانستان در اسلام‌آباد که در کنترل حکومت طالبان است، به تازگی در توییتی گیرماندن خانواده‌های افغان در مرز تورخم را تأیید کرده و گفته که در مورد افغان‌های گیرمانده در تورخم با مقامات پاکستانی از نزدیک ارتباط برقرار شده است.

سفارت افغانستان در اسلام آباد که حالا تحت کنترول طالبان است میگوید که در مورد حل این مشکلات سرگرم مذاکره و صحبت با مقامات پاکستانی است
سفارت افغانستان در اسلام آباد که حالا تحت کنترول طالبان است میگوید که در مورد حل این مشکلات سرگرم مذاکره و صحبت با مقامات پاکستانی است

درتوییت آمده است، مقام‌های بلند پایۀ پاکستان به رهبری سفارت در این مورد اطمینان کامل داده و تعهد کرده اند که به زودی به افغانان گیرمانده در تورخم اجازۀ خروج داده خواهد شد.

این بار نخست نیست که افغان‌ها بخاطر بازگشت‌شان به کشور در دروازۀ تورخم با مشکل روبه‌رو می‌شوند، پیش از این نیز گزارشات از مشکلات افغان‌ها در این دروازه منتشر شده است.

همچنان اخیرا، شماری زیاد افغان‌ها در پاکستان از برخورد زشت و بازداشت افغان‌ها توسط پولیس پاکستان در داخل این کشور انتقاد کرده و در ضمن گفته اند که ویزه‌هایشان تمدید نمی‌شود تا آنها به گونۀ قانونی در آن کشور زندگی کنند.

درحال حاضر برعلاوۀ مهاجرین افغان که در سال‌های گذشته به پاکستان آمده اند، شماری زیادی از افغان‌های دیگر بخاطر طی مراحل کردن پرونده‌های مهاجرت‌شان به کشورهای مختلف از جمله امریکا نیز به پاکستان رفته اند.

XS
SM
MD
LG