لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۷ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۳۷

روند انتقال کالاهای تجاری با ایران از طریق خط آهن هرات‌خواف آغاز شد


عکس از آرشیف
عکس از آرشیف

اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری افغانستان می‌گوید، با آغاز انتقال کالاهای تجاری با ایران از طریق خط آهن هرات - خواف، سطح مبادلات تجاری با اروپا و سایر کشورها افزایش خواهد یافت.

خان جان الکوزی، یکی از اعضای هیئت مدیرۀ این اتاق می‌گوید که راه آهن هرات - خواف آسان‌ترین و ارزان‌ترین راه برای انتقال کالاهای تجاری افغانستان است:
"ما تجارت بزرگی با ایران داریم و شریک تجاری بزرگی در منطقه داریم، ترانزیت هم با ایران از طریق بندر عباس داریم، بنابر این به قطار و خط آهن نیاز داریم که از خواف به هرات برسد، از نظر اقتصادی بسیار مهم است.این امر باعث بهبود نقل و انتقالات و افزایش واردات و صادرات خواهد شد."

آقای الکوزی می‌گوید که در حال حاضر میزان تجارت سالانه بین افغانستان و ایران به دو میلیارد دالر می‌رسد، اما نورالدین عزیزی، سرپرست وزارت صنعت و تجارت حکومت طالبان در ماه مارچ سال جاری گفته بود که این میزان ممکن است به ده میلیارد دالر افزایش یابد.

پس از مدت‌ها توقف، روند انتقال کالاهای تجاری با ایران از طریق خط آهن هرات - خواف روز سه‌شنبه آغاز شد و یک قطار از کالاهای تجاری از ایران وارد هرات شد.

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان در نشستی که در هرات برگزار شده بود، این خط آهن را برای انتقال کالاهای تجاری بین افغانستان و ایران مهم خواند و گفت که افغانستان از این مسیر به ترکیه و اروپا متصل خواهد شد:
"این دو کشور و حتی اروپا را با افغانستان وصل می‌کند، این یک گام مهم در بخش اقتصادی است، این یک امید برای تاجران ما است ما امیدواریم که این پروژه دوام پیدا کند و صادرات افغانستان تا اروپا برسد و صادرات کشورهای دیگر به افغانستان برسد، آسیای جنوبی را به غرب آسیا متصل می‌کند، این یک پروژه مهم است و ما به آن اهمیت زیادی می‌دهیم."

خط آهن هرات‌خواف - عکس از آرشیف
خط آهن هرات‌خواف - عکس از آرشیف

یعقوب علی نظری، والی خراسان رضوی ایران در مراسم گشایش این مسیر تجاری گفت که سالانه از این طریق ۶ میلیون تُن کالای تجاری انتقال خواهد یافت. وی همچنان گفت که راه خط آهن هرات - خواف نشانۀ بازگشایی جاده ابریشم خواهد بود و علاوه بر این ظرفیت انتقال یک میلیون نفر را در سال نیز خواهد داشت.

قابل یاد آوری است که این خط آهن به طول ۲۲۵ کیلومتر است که ولایت هرات افغانستان را به شهر خواف ایران متصل می‌کند و همچنین این خط آهن افغانستان را از طریق بنادر و خطوط ریل برای تجارت به خاورمیانه، ترکیه و اروپا قابل متصل خواهد کرد.

سومین بخش ساخت راه آهن بین افغانستان و ایران در سال ۲۰۲۰ به پایان رسید، اما بخش چهارم آن که ساخت ۴۴ کیلومتر خط آهن از ایستگاه روزنک تا شهر هرات در خاک افغانستان است، ناتمام مانده است.

قرارداد ساخت خط آهن خواف – هرات در سال ۱۳۸۵ به هدایت حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین افغانستان امضا شد و یک سال پس از آن کار تطبیق آن آغاز شد.

مقام‌‌های حکومت افغانستان در آن زمان گفته بودند که در نظر دارند که این خط آهن در درازمدت به کشورهای آسیای میانه و چین وصل شود که در کنار تجارت با این کشورها، افغانستان به چهارراه ترانزیت مبدل شود.

پروژۀ خط آهن خواف – هرات چهار بخش دارد که دو بخش آن در خاک ایران ساخته شده است.

XS
SM
MD
LG