لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۷ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۵۵

فعالان مدنی و برخی از خبرنگاران خواهان مسدود شدن صفحات تویتر طالبان شدند


Tech Tumble
Tech Tumble

دهها تن از خبرنگاران، فعالان مدنی و سیاسی و چهره های اکادمیک افغان خواستار مسدود شدن حساب های توییتری افراد و مقام های طالبان شده اند.

در نامۀ که این عده نوشته اند٬ آمده است که حضور طالبان و شبکۀ حقانی در توییتر، بستری را برای آنها فراهم میکند تا ایدئولوژیهای خشونتآمیز خود را منتشر کنند و خشونت، سخنان نفرت انگیز و اقدامات تروریستی بیشتر را برانگیزند.

در ادامه گفته شده است که اجازه دادن به طالبان برای استفاده از توییتر جایگاه این پلتفرم را در سطح جهان تضعیف میکند.

حشمت رادفر روزنامه نگار و فعال مدنی به رادیو آزادی گفت که با انتشار این نامه دو هدف را دنبال می کنند:

«یکی اینکه به پایگاه های بزرگ خبری و اطلاع رسانی جهان خاطر نشان بسازیم که ابزار جنگ روانی و تبلیغاتی جریان های تندرو و هراس افگن مثل طالبان نشوند و هدف دوم و مشخص تر اینکه همین افرادی که نام شان در نامه ذکر شده است ، تعدادی زیادی آنها تحت تعزیرات بین المللی هستند، در گام نخست حد اقل دست آنها را از توییتربه عنوان یکی از ابزار های قدرت مند اطلاع رسانی در جهان کوتاه کنند.»

حشمت الله رادفر
حشمت الله رادفر

در بخشی از نامه به تویت سعید خوستی، سخنگوی پیشین وزارت داخله طالبان اشاره شده است.

او در ماه ثور در این تویت ،منتقدان حکومت طالبان در خارج از افغانستان را به مرگ تهدید کرده بود.


اما ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان در آن زمان به رادیو آزادی گفته بود که آنچه آقای خوستی بیان کرده نظر شخصی اش است و او اکنون هیچ سمت رسمی در حکومت طالبان ندارد.

داود مایار ،کارشناس سیاسی که از چهره های نزدیک به طالبان به حساب می آید در واکنش به درخواست برای تحریم طالبان در توییتر به رادیو آزادی گفت:

«طوریکه قبلاً اگر از طرف امریکا و جهان طالبان به صفت گروه جنگی معرفی بودند فعلاً تحریک طالبان یا امارت اسلامی یک نظام است و همین رسانه های اجتماعی یا رهبری رسانه های اجتماعی باید متوجه این نزاکت باشند که امروز طالبان یک نظام اند و طالبان روابط سیاسی نیمه رسمی و روابط کنسولی بسیار قوی با جهان دارند.»

حکومت طالبان را هیچ کشوری هنوز به رسمیت نشناخته است.

شماری از خبرنگاران، فعالان مدنی و سیاسی و چهره های اکادمیک افغانستان پس از آن خواستار تحریم طالبان در شبکۀ اجتماعی توییتر شدند که انس حقانی یک عضو ارشد شبکۀ حقانی و برادر سراج الدین حقانی سرپرست وزارت داخلۀ طالبان به تازگی در تویتی گفت که توییتر دو

انس حقانی
انس حقانی

برتری مهم نسبت به دیگر پلتفرم های رسانه های اجتماعی دارد. به گفتۀ وی ، امتیاز اول آزادی بیان و امتیاز دوم اعتبار و سرشت عامهٔ تویتر است.

وی افزوده که توییتر مانند میتا پالیسی عدم تحمل ندارد و پلتفرم های دیگر نمیتوانند جای توییتر را بگیرند.

او در حالی از آزادی بیان صحبت می کند که گفته می شود با حاکمیت دوبارۀ طالبان در نزدیک دو سال اخیر در افغانستان آزادی بیان در این کشور خیلی محدود شده است.

در ماه سرطان پارسال حدود یک سال پس از بازگشت طالبان به قدرت در افغانستان شرکت میتا که فسبوک و انستاگرام بخشی از آن است صفحات فیسبوک تلویزیون ملی افغانستان و خبرگزاری باختر تحت کنترل طالبان را بسته کرد.

میتا گفته بود که به دلیل "پالیسی های سازمان های خطرناک" این حسابها را مسدود کرده است.

طالبان برای نشر و همگانی سازی برنامه ها و اقدامات شان بیشتر از توییتر استفاده می کنند.

ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان حتی پیش از حاکمیت دوبارۀ طالبان ، در توییتر فعال بود.

شماری از افغان ها پارسال نیز از توییتر خواسته بودند که حساب های طالبان را در این شبکۀ اجتماعی ببندد.

XS
SM
MD
LG