لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱۶ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۰۵

سازمان ملل: برای صد ها هزار نفر در افغانستان زمینه دسترسی به آب آشامیدنی مساعد شد


تصویر آرشیف: منبع آب آشامیدنی در کابل
تصویر آرشیف: منبع آب آشامیدنی در کابل

صندوق کمک به اطفال ملل متحد ( یونیسف) می گوید٬ چهارصد وپنجاه هزار تن دیگر در افغانستان از آغاز سال جاری میلادی به آب پاک دسترسی پیدا کرده اند.

این ادارۀ ملل متحد در تویت خود می افزاید که چاه ها را حفر وترمیم کرده و تاسیسات آبرسانی را احداث نموده که با نور آفتاب فعالیت می کنند.

یونیسف می گوید که نل های آب را مستقیما تا پیشروی خانه های مردم رسانده است.

ولی بازهم کمبود آب آشامیدنی خصوصا در شهرهای بزرگ بیشتر محسوس است.

یاسمین یک باشندۀ کابل به رادیو آزادی گفت که مردم برای بدست آوردن آب آشامیدنی ساعت ها منتظر می مانند:

"چهار روز می‌شود که نل‌های ما آب ندارد و دولت باید در این عرصه توجه کند. این راه حل نیست که در یکی از نل‌های کوچه آب بیاید، تمام مردم با سطل‌ها و بُشکه‌ها برای ساعت‌ها به خاطر گرفتن آب منتظر می‌مانند."

در بسیاری از مناطق افغانستان هنوز هم مردم دسترسی اندک به آب آشامیدنی دارند
در بسیاری از مناطق افغانستان هنوز هم مردم دسترسی اندک به آب آشامیدنی دارند

ازسوی دیگر، ادارۀ هماهنگ کننده کمک های بشردوستانه ملل متحد ( اوچا) می گوید که خشکسالی در افغانستان افزایش یافته و با نبود امکانات معیشت، فقر و گرسنگی هم بیشتر شده است.
اداره غذا و زراعت ملل متحد نیز در گزارش ، ماه گذشته خود گفت که در نتیجه تغییرات اقلیمی و خشکسالی، محصولات غله در افغانستان خیلی کاهش یافته است.

مردم دربرخی از مناطق افغانستان برای دسترسی به آب آشامیدنی مجبور هستند راه های طولانی بپیمایند

در نتیجه خشکسالی، سطح آب هم در بسیاری از مناطق افغانستان کاهش یافته وآب زیرزمینی در برخی مناطق چندین صد متر پائین رفته است.

اگرچه افغانستان در این اواخر شاهد بارش و سیلاب های موسمی بود که خسارات مالی وجانی به جا گذاشت اما عاصم مایار متخصص آب واستاد پوهنتون درجرمنی به رادیو آزادی گفت که خشکسالی امسال مانند سال گذشته است و باشندگان شهرهای بزرگ به علت نبود مدیریت آب با مشکل کمبود آب روبرو هستند.

تصویر آرشیف
تصویر آرشیف

وی می گوید که ادارات بین المللی با حفر چاه ها به مردم آب آشامیدنی تدارک دیده اند ولی برای حل مشکل خشکسالی باید به مدیریت آب بیشتر توجه شود:

" آنها تا حدی زیادی این چاه ها را برای آب آشامیدنی حفر کرده وبا انرژی آفتابی مجهزساخته اند. این یک کار معقول است ، آب زیر زمین باید برای آشامیدن استفاده شود نه برای زراعت ،اما برای حل مشکل خشکسالی باید به مدیریت آب بیشتر توجه شود، آب ذخیره شود ، و درکنار آن زراعت در نزدیکی شهرها باید محدود ساخته شود تا آب به شهر برسد."

آقای مایار می افزاید که ارقام بارندگی نشان می دهد که میزان باران امسال معادل سال گذشته بود اما یک تفاوت وجود داشت که بارش های امسال وقفه ای بود وزراعت نسبت به سال گذشته بهتر به حاصل رسید.

وی می گوید کاهش آب در مجموع مانند سال گذشته است و خصوصا ساکنان شهرهای بزرگ که مصرف آب خانواده ها در آنجا بسیار زیاد است با مشکل کمبود آب بیشتر دچار اند.

اداره هماهنگ کننده امور بشردوستانه ملل متحد می‌گوید که افغان‌ها از چندین دهه به این سو، در برابر تغییرات اقلیمی مقاومت جدی کرده اند اما اکنون به حمایت بیشتر و فوری نیاز دارند تا بتوانند از این مشکل به در آیند.

این ادارۀ ملل متحد می گوید افغانستان از جمله ده آسیب پذیر ترین کشور های جهان از تغییرات اقلیمی است .

XS
SM
MD
LG