لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۷ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۵۳

برخی از دهقانان: حکومت طالبان جشن گل کچالو را در بامیان برگزار نمی‌کند


زمین های کشت شده کچالو در ولایت بامیان
زمین های کشت شده کچالو در ولایت بامیان

دشت‌های هموار و دره‌های سرسبز بامیان این روزها پوشیده از گل‌های سفید کچالو است. بامیان به سبد کچالوی افغانستان و کچالو به طلای سفید هم معروف است.

از سال ۱۳۹۶ تا بازگشت طالبان به قدرت در تابستان ۱۴۰۰، مسئولان و کشاورزان محلی در جشن باشکوهی تحت نام " گل کچالو" اشتراک می‌کردند.

مسئولان در نظام جمهوری مخلوع می‌گفتند که از بامیان سالانه بیش از ۳۵۰ هزار تن کچالو به داخل و خارج افغانستان راه می‌یابد.

اما دهقانان محلی می‌گویند که نزدیک به دو سال می‌شود که مسئولان محلی طالبان از این روز تجلیل نمی‌کنند:
"برای فعلاً جشنواره گل کچالو نیست، فکر کنید ما بی‌سر شده ایم، هیچ کس نیست که از ما احوال بگیرد."

امام علی ۴۷ ساله با دستان آفتاب سوخته اش، مصروف چیدن علف‌ها در کشتراز کوچکش در دره خواجه غار شهر بامیان در مرکز افغانستان است. او در مزرعه‌اش کچالو کاشته.

شماری از دهقانان در ولایت بامیان می گویند که از دو سال به این سو جشن گل کچالو در این ولایت برگزار نمی شود
شماری از دهقانان در ولایت بامیان می گویند که از دو سال به این سو جشن گل کچالو در این ولایت برگزار نمی شود

او می‌گوید که در زمان جمهوری مخلوع افغانستان، مسئولان حکومتی جشنواره گل کچالو برگزار می‌کردند و علاوه بر معرفی این محصول کشاورزی به مردم، بازاریابی و فراهم آوری امکانات و مواد کشاورزی مانند تخم‌های اصلاح شده، کود‌های کیمیایی، ایجاد سردخانه و تراکتور‌ها را در اختیار دهقانان محلی قرار می‌دادند.

اما او می‌گوید که تقریباً از دوسال به این طرف طالبان دهقانان را فراموش کرده اند:
"او زمان که بود رئیس زراعت یک توجه داشت به تخم، کچالو و همچنان تشویق می‌کرد. تقدیرنامه می‌داد و یک رقابت بود بین دهقان‌ها، برای فعلاً هیچی نیست مردم نه ذخیره و نه هم آب دارند."

اما حال اوضاع تغییر کرده.

سید احمد یکی دیگر از دهقانان محلی که در بامیان کچالو کاشته به رادیو آزادی می‌گوید که زمین‌هایش امسال آسیب دیده است:
"به این دو سال زمین‌های ما از نبود آب سوخت و کرمک دارد، ما پیش رئیس زراعت رفتیم، گفتیم که در بین کچالوها و گندم های ما کرم پیدا شده، شما دولت هستید به ما کمک کنید. به جواب ما گفتند که بروید دیک سرخ کنید {خیرات کنید.} کرم گم می‌شود."

نبود بازار مشخص، کم بود آب، نبود سردخانه و عدم توزیع کود کیمیایی و تخم‌های اصلاح شده برای زمین‌های زراعتی از مشکلات اصلی دهقانانی است که در بامیان کچالو کشت می‌کنند.

ذبیح الله رئیس زراعت طالبان در بامیان به پرسش رادیو آزادی در مورد اینکه به مشکل دهقانان محلی چرا رسیدگی نکرده اند، تا تهیه این گزارش پاسخ نداد.

دهقانان بامیان می گویند که در زمان جمهوریت مخلوع هر سال جشن گل کچالو برای تشویق دهقانان در این ولایت برگزار می شد.
دهقانان بامیان می گویند که در زمان جمهوریت مخلوع هر سال جشن گل کچالو برای تشویق دهقانان در این ولایت برگزار می شد.

امام علی می‌گوید که اگر از آنان حمایت صورت بگیرد می‌توانند کچالو مورد نیاز افغانستان را از بامیان تهیه کنند:
"اگر ذخیره در بامیان باشد ما نیاز نداریم که کچالو از پاکستان بیاوریم. درخواست ما همین است که دولت به دهاقین همکاری بکند."

بامیان در مرکز افغانستان در سال‌های پیش از بازگشت طالبان به قدرت با داشتن مکان‌های دیدنی و برگزاری جشنواره‌های مختلف از جمله جشنواره گل کچالو، میزبان هزاران گردشگر داخلی و خارجی بود.

اما فعالان فرهنگی در بامیان می‌گویند که وضع محدودیت‌ها از سوی طالبان بر جشنواره‌ها بر اقتصاد مردم تاثیر منفی گذاشته.

همایون نوری یک تن از فعالان فرهنگی بامیان به رادیو آزادی می گوید: "خانواده هایی که در بخش زراعت کار می کنند، اگر دولت در قسمت حمایت از آنان توجه نکند، اینها دل سرد می‌شوند، در کنار اینکه مشکلات روانی بالای آنان وارد می‌شود باعث خشونت‌های خانوادگی نیز می‌شود چون نفقه تهیه کرده نمی‌توانند."

XS
SM
MD
LG