لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱۶ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۵۹

رتبه بندی تازه؛ پاسپورت افغانستان کم اعتبارترین و از سنگاپور معتبر ترین پاسپورت جهان


پاسپورت افغانستان
پاسپورت افغانستان

موسسۀ موسوم به هنلی در تازه‌ترین رتبه‌بندی‌اش، پاسپورت افغانستان را کم اعتبارترین پاسپورت جهان معرفی کرده است.

این سازمان که اعتبار پاسپورت ۱۹۹ کشور را بر اساس اطلاعات اتحادیۀ بین‌المللی ترانسپورت هوایی "IATA" رتبه‌بندی می‌کند و در ۴۰ کشور نمایندگی دارد، در گزارش روز سه‌شنبه‌اش نوشته که دارندگان پاسپورت افغانستان می‌توانند تنها به ۲۷ کشور بدون ویزه سفر کنند.

اما در این رتبه‌بندی پاسپورت سنگاپور معتبرترین پاسپورت جهان معرفی شده که دارندگان آن می‌توانند بدون ویزه به ۱۹۲ کشور جهان سفر کنند.

بر اساس این رتبه بندی، پاسپورت کشورهای جرمنی، ایتالیا و اسپانیا در رتبه دوم و پاسپورت کشورهای فنلند، اتریش، فرانسه،جاپان، لوگزامبورگ، کره جنوبی و سویدن در ردیف سوم قرار دارند.

پاسپورت سنگاپور
پاسپورت سنگاپور

پاسپورت کشورهای عراق، سوریه، پاکستان و یمن نیز از پاسپورت افغانستان جلوتر اند.

موسسۀ هنلی سال گذشته نیز پاسپورت افغانستان را کم اعتبارترین پاسپورت جهان معرفی کرده بود.

با اینکه پاسپورت افغانستان کم اعتبارترین پاسپورت در جهان به حساب می آید، اما با آن هم گرفتن آن برای افغان‌ها دشوارتر شده است.

حسیب، باشندۀ شهر کابل می‌گوید که در ۲۲ ماه سرطان سال گذشته تقاضای پاسپورت کرده، اما با گذشته بیش از یک سال هنوز جوابی دریافت نکرده است.

او مدعی است که تنها با پرداخت پول زیاد در بازار سیاه می‌توان به سرعت پاسپورت گرفت:
"پارسال ثبت نام کردم اما هنوز نوبتم نرسیده، آنهایی که پول دارند می‌توانند در یک روز از بازار سیاه پاسپورت بخرند، در آنجا قیمت پاسپورت بین ۱۲۰۰ تا ۲۰۰۰ دالر است. "

تهمینه: آنها به من گفتند که فقط افراد بالای ۶۵ سال می‌توانند پاسپورت بگیرند آن هم که مریض عاجل باشند که بخواهند برای تداوی بیرون از کشور بروند

تهمینه، باشندۀ ولایت بلخ می‌گوید که پروندۀ پناهندگی جرمنی را دارد، اما از این که پاسپورت ندارد هنوز در افغانستان است:
"تاریخ پاسپورت من در سال ۲۰۲۲ منقضی شد با آنکه چندین بار درخواست داده ام، اما موفق به گرفتن پاسپورت نشده‌ام. آنها به من گفتند که فقط افراد بالای ۶۵ سال می‌توانند پاسپورت بگیرند آن هم که مریض عاجل باشند که بخواهند برای تداوی بیرون از کشور بروند، با وجود اینکه یک سال منتظرش هستم، هنوز آن را دریافت نکرده ام."

از نورالله پتمن، سخنگوی ریاست پاسپورت حکومت طالبان در مورد نگرانی مردم و روند صدور پاسپورت پرسیدیم، اما او به سوالات رادیو آزادی پاسخ نداد.

گفتنیست که پیش از این سازمان بین‌المللی پاسپورت و چندین سایت اینترنتی در ارزیابی‌هایشان نیز پاسپورت افغانستان را کم اعتبارترین پاسپورت جهان نامیده اند.

XS
SM
MD
LG