لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۷ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۳۸

ایجاد برند لباس "حریر" ابتکار سه دختر جوان افغان در کابل


فروشگاه لباس "حریر" در شهر کابل
فروشگاه لباس "حریر" در شهر کابل

سه تن از دختران به نام‌های عالیه حریر، فرحناز فریبرز و مهریه یک برند لباس را به نام "حریر" که شامل یک کارگاه خیاطی و فروشگاه لباس زنانه، کیف (بیک دستی) و کفش می‌شود در کابل ایجاد کرده اند.

عالیه حریر، یکی از این بانوان که ۲۳ سال سن دارند و از فاکولته ادبیات پشتوی پوهنتون کابل فارغ شده، می‌گوید، نظر به علاقه‌اش به کار آفرینی به گونۀ مشترک این کار را با دو بانوی دیگر آغاز کرده اند.

او به رادیو آزادی گفت:
"ما سه تن از دختران یکجا شدیم و این کار را شروع کردیم. چون این کار تنهایی نیست. ما با تشویق و حمایت یکدیگر پیش خواهیم رفت و این مهم است."

فرحناز فریبرز یک تن دیگر از این بانوان می‌گوید، در این برند لباس در مجموع پنجصد هزار افغانی سرمایه گذاری کرده اند.

او می‌گوید که به هدف ایجاد کار برای زنان دیگر و علاقه‌اش به لباس‌های افغانی، این برند را ایجاد کرده است.

به بیان بانو فرحناز، با ایجاد این کارگاه خیاطی و فروشگاه، در کل برای تعداد ۱۵ تن فرصت کار ایجاد شده است:
"بسیار خوشحالم از کار ما، انشالله کارمان پیشرفت خواهد کرد. زنانی با ما در بخش گلدوزی و مهره‌دوزی، در بخش مدلینگ، در بخش فروشات و بخش آنلاین ما کار می‌کنند."

فروشگاه لباس "حریر" در شهر کابل
فروشگاه لباس "حریر" در شهر کابل

به بیان بانو فرحناز، در کنار فروشات حضوری در یکی از مراکز فروش در کابل، به گونۀ آنلاین نیز سفارش می‌گیرند و اجناس‌شان را به فروش می‌رساند.

یکی از کارمندان این برند لباس که نخواست نامش در گزارش منتشر شود می‌گوید، از اینکه برایش فضای کاری ایجاد شده است، خرسند است.

او به رادیو آزاد گفت:
"در چنین شرایطی که زنان اجازۀ کار را ندارند، من بسیار خوشحال هستم که اینجا کار می‌کنم و به خانم‌ها انگیزه می‌دهم که به بیرون از خانه کار کنند، پیشرفت کنند."

این برند لباس در حالی ایجاد شده است که بسیاری از زنان پس از ممنوعیت کار زنان در اداره‌های غیردولتی بیکار شدند و بیشتر زنان تجارت پیشه سرمایه‌هایشان را از افغانستان بیرون کردند.

هر چند مقام‌های حکومت طالبان بارها گفته اند که زمینۀ تجارت برای بازرگانان از جمله زنان در افغانستان فراهم است، اما طالبان زنان را از کار در بیشتر اداره‌های دولتی و تمام اداره‌های غیردولتی منع کرده اند و در کنار محدودیت‌ها بر آموزش و تحصیل دختران و زنان، اخیراً دستور ممنوعیت فعالیت آرایشگاه‌های زنانه را هم صادر کرده اند.

XS
SM
MD
LG