لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۲ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۵۱

شماری از باشندگان کابل: با گرم شدن هوا پرچاوی های برق هم افزایش یافته است


آرشیف - در یک روز گرم تابستان در کابل یک دوست، بالای دوست دیگر آب می پاشد.
آرشیف - در یک روز گرم تابستان در کابل یک دوست، بالای دوست دیگر آب می پاشد.

مصطفی یکی از باشندگان ولسوالی پغمان کابل می‌گوید، با گرم شدن هوا در روزهای تابستان، پرچاوی‌های برق هم بیشتر شده است.

او به رادیو آزادی گفت، شدت گرمی هوا برای او و کودکانش طاقت‌فرسا شده و افزایش پرچاوی‌های برق به مشکلات آنان افزوده است:
"در بیست و چهار ساعت اگر سه ساعت مسلسل برق نیاز داشته باشیم نمی‌باشد، در یخچال غذا را می‌مانی او هم از بی‌برقی خراب می‌شود، مشکلات بسیار زیاد است شب گذشته تا ۱۲ و نیم بجه مرا از دست گرمی خواب نبرد، در اتاق هم چاره نمی‌شد، کودکان من هم خواب نکردند."

ساجده، باشندۀ منطقۀ کوتۀ سنگی شهر کابل نیز از شدت گرمی هوا و مشکلات ناشی از پرچاوی‌های برق شکایت دارد:
"گرمی زیاد شده و مشکلات برق پیدا شده است، در هفتۀ دو یا سه روز برق گاهی می‌باشد گاهی نمی‌باشد، از طرف شب بیخی نمی‌باشد، حتی مشکل آب پیدا شده است، زمانی که برق نباشد یخ هم پیدا نمی‌شود و یخچال هم خاموش می‌باشد."

مصور، باشندۀ ناحیۀ هشتم شهر کابل با تأیید این مشکلات از حکومت طالبان می‌خواهد که به مشکل مردم رسیدگی کند:
"برق‌های ما صبح یک ساعت می‌آید باز دوباره قطع می‌شود تا ساعت پنج عصر گرمی زیاد است، کودکان ما مریض می‌شوند، از حکومت تقاضا داریم که به مشکل ما رسیدگی کند."

این باشندگان کابل از شرکت برشنا می‌خواهند که در قسمت توزیع برق توجه کند و با در نظرداشت نیازمندی مردم، به آنان برق منظم توزیع کند.

پرچاوی برق در جریان روزها و شب های گرم تابستان به مشکلات مردم در کابل افزوده است - عکس از آرشیف
پرچاوی برق در جریان روزها و شب های گرم تابستان به مشکلات مردم در کابل افزوده است - عکس از آرشیف

رادیو آزادی تلاش کرد نظر حکمت الله میوندی، سخنگوی شرکت برشنای حکومت طالبان را در مورد این مشکل مردم و دلیل افزایش پرچاوی‌های برق بگیرد، اما او تا زمان نشر این گزارش به پرسش‌ها پاسخ نداد.

ادارۀ هواشناسی افغانستان در کنترل حکومت طالبان اعلام کرده که شدت گرما در کابل روز یک‌شنبه به ۳۳ درجه رسیده و تا چهارشنبه به ۳۴ درجه خواهد رسید.

این در حالیست که اخیراً در یک تحقیق تازۀ پوهنتون بریستول بریتانیا آمده است که برخی از مناطق از جمله افغانستان، پاپوگینۀ نو و امریکای مرکزی امسال با خطر گرمای بی‌سابقه روبه‌رو خواهند شد.

بر اساس اطلاعات وب سایت ادارۀ هواشناسی افغانستان در کنترل حکومت طالبان، امروز یک‌شنبه درجۀ حرارت در شهرهای فراه و زرنج افغانستان به ۴۴ و ۴۵ درجه هم رسیده است.

از سوی دیگر بانک جهانی هم چندی قبل در گزارشی گفته بود که دمای حرارت در سراسر افغانستان از ماه جون تا آگست امسال بالاتر از حد میانگین خواهد بود.

XS
SM
MD
LG