لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱۶ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۱۸

وزیر خارجه امریکا با همتا های قطری و پاکستانی خود در مورد وضعیت افغانستان گفتگو کرد


انتونی بلینکن وزیر خارجه امریکا
انتونی بلینکن وزیر خارجه امریکا

وضعیت افغانستان بار دیگر مورد بحث وزرای خارجۀ ایالات متحدۀ امریکا، قطر و پاکستان قرار گرفت.

این سه وزیر دیروز دوشنبه (دوم اسد) در مورد افغانستان صحبت کردند و تا حدودی جزئیات صحبت‌هایشان را نیز فاش کردند.

وزارت خارجۀ پاکستان صبح امروز سه‌شنبه در صفحه توییتر خود در بارۀ گفتگوی تلفونی انتونی بلینکن و بلاول بوتو زرداری نوشت: "دو طرف بر اهمیت مشارکت سازنده بین ایالات متحده و پاکستان برای صلح، ثبات و توسعه در منطقه تاکید کردند و همچنین وضعیت امنیتی منطقه و تهدید تروریسم را مورد بحث قرار دارند و همچنان به همکاری‌ها برای صلح و ثبات دوامدار در افغانستان تأکید کردند."

میتو میلر، سخنگوی وزارت خارجۀ ایالات متحدۀ امریکا اواخر شب گذشته از این گفتگوی تلفونی خبر داد.

بر اساس اطلاعات منتشر شده در وب سایت وزارت خارجۀ امریکا، انتونی بلینکن و بلاول بوتو زرداری نیز در مورد نگرانی‌های مشترک منطقه‌ای گفت‌وگو کرده اند.

آرشیف - وزرای خارجه ایالات متحده امریکا و پاکستان
آرشیف - وزرای خارجه ایالات متحده امریکا و پاکستان

هر دو طرف نگفته اند که نگرانی‌های مشترک واشنگتن و اسلام‌آباد در رابطه به افغانستان و منطقه چیست، اما مقام‌های پاکستانی طالبان را متهم کرده اند که به تحریک طالبان پاکستانی و دیگر تروریست‌های بین‌المللی پناه داده است.

در این بیانیه به نقل از آقای بلینکن آمده است که مردم پاکستان به دلیل حملات تروریستی آسیب‌های زیادی را متحمل شده اند و ایالات متحدۀ امریکا به وعده‌های خود برای همکاری مستمر با پاکستان در مبارزه با تروریسم پایبند است.

در همین حال وزارت خارجۀ قطر با نشر خبرنامه‌ای که شب گذشته منتشر شد، نوشت که وزرای خارجۀ امریکا و قطر در بارۀ آخرین تحولات افغانستان گفت‌وگو کرده‌اند.

در این بیانیه آمده است که محمد بن عبدالرحمن آل ثانی و انتونی بلینکن در این گفت‌وگوی تلفونی در بارۀ روابط دوجانبۀ دو کشور، بحران اوکراین و آخرین تحولات توافق هسته‌ای ایران نیز بحث کرده اند.

شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی وزیر خارجه قطر - عکس از آرشیف
شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی وزیر خارجه قطر - عکس از آرشیف

در خبرنامه آمده است که وزیران خارجۀ امریکا و قطر در بارۀ راه‌های ادامۀ حمایت از افغان‌ها صحبت کرده اند، اما جزئیات زیادی در این زمینه ارائه نشده است.

ایالات متحدۀ امریکا و قطر در ۱۲ نوامبر ۲۰۲۱ توافقنامه‌ای را امضا کردند که بر اساس آن قطر از منافع ایالات متحدۀ امریکا در افغانستان محافظت و نمایندگی می‌کند.

قطر برای چندین سال میزبان مذاکرات صلح بین ایالات متحدۀ امریکا و طالبان بوده و همچنین نقش مهمی در روند تخلیۀ امریکا و دیگر کشورها پس از حاکمیت دوبارۀ طالبان بازی کرد.

XS
SM
MD
LG