لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۲۹ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۳۶

کارزار تازهٔ تیم فوتبال بانوان افغانستان؛ « فیفا باید تیم ما را به رسمیت بشناسد!»


تعدادی از دختران عضو تیم ملی فوتبال افغانستان که حالا در لندن٬ بریتانیا حضور دارند
تعدادی از دختران عضو تیم ملی فوتبال افغانستان که حالا در لندن٬ بریتانیا حضور دارند

اعضای تیم ملی فوتبال بانوان افغانستان که اکنون بیرون از این کشور فعالیت می‌کنند٬ کار زار تازه یی را به هدف ترغیب « فیفا » برای رسمیت دادن به تیم بانوان افغانستان راه اندازی کرده و می‌گویند، آرزو دارند از کشور خود در رقابت های بین المللی نماینده گی کنند.

اما به‌گفته آن‌ها٬ فیفا بارها خواست‌شان را برای به رسمیت شناختن٬ و مجوز اشتنراک در بازی ها را نادیده گرفته است.

خالده پوپل، از بنیان‌گذاران تیم ملی فوتبال بانوان افغانستان به رادیو آزادی می‌گوید، توسط این کارزار مردمی می‌خواهد بر فیفا فشار بیاورند تا تیم ملی بانوان افغانستان را اجازه بدهند در بازهای رسمی اشتراک کنند.

او افزود، با وکلای مختلف در این بخش کار می‌کنند تا از فیفا به خاطر به رسمیت نشناختن و نادیده گرفتن خواست آن‌ها شکایت کنند:

"از ماه جنوری تا حالا نامه فرستاده ایم، شکایت‌نامه نوشته کردیم، و بیش از ۱۵۰ عضو پارلمان انگلیس، از آسترالیا، از پرتگال و ایتالیا خط فرستادند و سفیران افغانستان به فیفا نامه فرستادند، فعلاً یگانه راهی‌که برای ما مانده همین کمپاین مردمی است، ما می‌خواهیم مردم امضا کنند و ایستاد شوند با دختران افغاستان، با وکیلان ورزیدهٔ مختلف کار می‌کنیم که بتوانیم در محکمهٔ ورزش خلاف فیفا که فعلاً تیم فوتبال بانوان را به رسمیت نمی‌شناسد و نام افغانستان را از بازی‌های رسمی حذف کرده اند علیه فیفا شکایت کنیم."

خالده پوپل، از بنیان‌گذاران تیم ملی فوتبال بانوان افغانستان
خالده پوپل، از بنیان‌گذاران تیم ملی فوتبال بانوان افغانستان

به‌گفتهٔ خانم پوپل تا اکنون آنان توانسته اند بیش از ۸۰ هزار امضا جمع‌آوری کنند و تلاش دارند توسط این کارزار تا صد هزار امضا دریافت کنند.

در همین حال، فانوس بصیر عضو تیم ملی بانوان افغانستان به رادیو آزادی می‌گوید، به رسمیت نشناختن حکومت فعلی افغانستان به این معنی نیست که تیم ملی فوتبال بانوان افغانستان را نیز به رسمیت نشناسند. او افزود:

"خواست من از فیفا این است که تیم زنان افغانستان را به رسمیت بشناسد، زیرا تیم ملی مردان در افغانستان به گونهٔ آزادانه بازی می‌کنند و فیفا باید بر ضد طالبان تیم ملی زنان را به رسمیت بشناسند ."

ام‌البنین رزمی از دیگر اعضای تیم ملی بانوان افغانستان به رادیو آزادی گفت، می‌خواهد زیر پرچم افغانستان در بازی‌های رسمی جهانی بازی کند. او می‌گوید:

"خواست ما فوتبال‌ران که در خارج از افغانستان زندگی می‌کنیم، این است که تیم ملی فوتبال افغانستان که در استرالیا، انگلیس و کشورهای اروپایی زندگی می‌کنند به رسمیت بشناسند تا آزادانه زیر برق افغانستان بتوانیم بازی کنیم."

گوشه یی از یک بازی تیم ملی فوتبال بانوان افغاستان در آسترالیا
گوشه یی از یک بازی تیم ملی فوتبال بانوان افغاستان در آسترالیا

پیش از این، بیش از صد نمایندهٔ پارلمان بریتانیا در نامه‌ای به رئیس فدراسیون بین‌المللی فوتبال (فیفا)، از او خواسته بودند تا زمینه رقابت فوتبال‌ران زن افغان را که در تبعید به سر می‌برند، در میدان‌های بین‌المللی فراهم کند.

پس از حاکمیت دوباره طالبان بر افغانستان و به دنبال بیرون شدن نیروهای خارجی ازین کشور در اگست سال ۲۰۲۱ میلادی، اعضای تیم ملی بزرگ‌سالان فوتبال بانوان افغانستان به استرالیا منتقل شدند.

اکنون اعضای این تیم به‌عنوان یک تیم با حمایت تیم فوتلا «ملبورن ویکتوری» به فعالیت خود در این کشور ادامه می‌دهند.

اما در داخل افغانستان، از زمانی‌که طالبان دوباره قدرت را به دست گرفته اند، زنان به شمول ورزش در عرصه‌های مختلف از فعالیت منع شده اند و تیم ملی رسمی فوتبال بانوان در این کشور وجود ندارد.

XS
SM
MD
LG