لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۲۰

طالبان در هرات روند گردآوری و نابود ساختن وسایل موسیقی را تشدید بخشیده اند


برخی از آلات موسیقی که در هرات جمعآوری شده و توسط طالبان به آتش کشیده شد
برخی از آلات موسیقی که در هرات جمعآوری شده و توسط طالبان به آتش کشیده شد

اداره امر به معروف و نهی از منکر طالبان در هرات روند گردآوری و نابود ساختن آلات موسیقی را در این ولایت افزایش داده است.

محتسبان امر به معروف و نهی از منکر وسایل پخش کننده موسیقی را از داخل موترها و آلات موسیقی را از خانه ها جمع آوری می کنند.

این اداره، به تازه گی صدها آله موسیقی درهرات را به آتش کشیده است.

بازرسی یک چک پاینت محتسبان اداره امر به معروف و نهی از منکر طالبان در شهر هرات، خلیل احمد و سه دوست اش را که در موتر شان موسیقی گوش می دهند، دست و پاچه کرده است.

این سه جوان با نزدیک شدن به محتسبان امر به معروف و نهی از منکر، موسیقی را خاموش می کنند تا به دام آنان نیفتند.

خلیل احمد ۲۹ ساله به رادیو آزادی گوید که در این روزها افراد امر به معروف و نهی از منکر در شهر هرات بر مردم فشار وارد می کنند تا موسیقی نشوند:

" به برخی از چک پاینت ها که می رسیم موترها را توقف می دهند، قبل از این که تلاشی کنند اول میایند به پخش کننده صوت، ام پی تری و فلش گیر می دهند و اول تر این ها را چک می کنند. بعدا اگر بخواهند موتر را تلاش می کنند."

طالبان درهرات موتر های متوقف می کنند تا به خاطر شنیدن موسیقی به مردم هشدار بدهند
طالبان درهرات موتر های متوقف می کنند تا به خاطر شنیدن موسیقی به مردم هشدار بدهند

محتسبان امر به معروف و نهی از منکر طالبان در هرات، شبانه در جاده ها و کوچه ها گشت وگزار می کنند و از هر خانه ای که صدای موسیقی را بشوند، با صاحب خانه جدی برخورد می کنند.

این اقدام طالبان، بسیاری از باشنده گان شهر هرات همانند احمد جاوید ۲۶ ساله را نگران ساخته است.

احمد جاوید در صحبت با رادیو آزادی میگوید که حتی از شنیدن مخفیانه موسیقی در خانه اش هراس دارد:

" چند شب پیش جشن تولد یکی از اعضای خانواده ما بود، برای پانزده تا بیست دقیقه که موسیقی را روشن می کردیم بسیار ترس و استرس داشتیم که کسی به امر به معروف و یا حوزه زنگ بزند و با مشکل روبه رو شویم. از این بابت محدودیت بسیار زیاد شده است. خاطره تلخی که من دارم که شاهد صحنه بودم، تعدادی از جوانان که از تالار بیرون شده بودند و در موتر شان موسیقی روشن بود، چک پاینت آنها را نگهداشت و رفتار بسیار خشن با آنان کرد و توهین کرد و یکی از آنان را مورد لت و کوب قرار دارد. فقط به این علت که چرا در موتر شما موسیقی پخش می شود."

هفته گذشته اداره امر به معروف و نهی از منکر طالبان در هرات، یک موتر باربری مملو از آلات موسیقی و پخش کنندۀ آن را در دشت گازرگاه در شمال شهر هرات آتش زد.

عزیزالرحمان مهاجر رییس امر به معروف و نهی از منکر طالبان در هرات می گوید که محتسبان این اداره در شهر و ولسوالی ها موترها و خانه های مشکوک را تلاشی می کنند و هرگونه آله و پخش کننده موسیقی را ضبط و نابود می کنند.

ریاست امر به معروف و نهی از منکر حکومت طالبان در هرات
ریاست امر به معروف و نهی از منکر حکومت طالبان در هرات

او می گوید، موسیقی حرام است و با تمام توان در برابر آن مبارزه می کند:

" محتسبین در جست و جوی آلات موسیقی استند و در هر جای که پیدا کنند، ضبط می کنند. به خاطری که موسیقی حرام است و هر چیزی که باعث ترویج موسیقی و حرام شود، خودش هم حرام است. به خاطر همین موضوع محتسبین آلات موسیقی را جمع آوری می کنند."

حکومت طالبان در حدود دو سال حاکمیت دوباره شان در افغانستان، به شدت موسیقی را سرکوب کرده است.

طالبان موسیقی را کاملا حرام می داند و به جلوگیری از آن تاکید می کنند.

در دو سال گذشته صدای موسیقی در محافل خوشی، پارک های تفریحی، رستورانت ها و حتی موترها شنیده نمی شود.

با برگشت دوباره طالبان به قدرت، صدها آواز خوان و هنرمند در هرات، کشور را ترک کرده و برخی از هنرمندان که در داخل مانده، از وضعیت دشوار اقتصادی و فشارهای روحی و روانی رنج می برند.

خلیل احمد می گوید، موسیقی بخشی از تاریخ و فرهنگ افغانستان است اما طالبان بنابر باورهای خاص خود، موسیقی افغانستان را نابود می سازند.

شاهپورصابر

XS
SM
MD
LG