لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۲۹ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۴۸

گزارش تازهٔ شورای امنیت؛ گروه داعش در افغانستان فعال و خطرناک تر شده است


تالار جلسات اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد
تالار جلسات اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد

شورای امنیت سازمان ملل متحد، از افزایش فعالیت‌های شاخۀ ولایت خراسان گروه دولت اسلامی (داعش) در افغانستان با ابراز نگرانی می‌گوید، وضعیت این کشور بیشتر از پیش پیچده‌تر شده و برای کشورهای جهان و منطقه تهدید به میان آورده است.

در هفدهمین گزارش سرمنشی سازمان ملل متحد در مورد تهدید داعش در برابر صلح و امنیت بین‌المللی و مبارزه با آن که به شورای امنیت ارایه شده، آمده است، ولایت خراسان داعش ظرفیت‌های عملیاتی خود را در افغانستان افزایش داده است و شمار جنگجویانش و اعضای خانواده‌شان بین ۴ تا ۶ هزار نفر تخمین شده است.

ذبیح‌‍‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان در مورد گزارش شورای امنیت سازمان ملل متحد به پرسش‌های رادیو آزادی پاسخ نداد، اما پیش از این گفته بود که آن‌ها داعش را در افغانستان سرکوب کرده‌اند.

ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان
ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان

اما در گزارش تازهٔ شورای امنیت ملل متحد برعکس ادعای طالبان، به گفتۀ برخی از کشورهای عضو این سازمان نوشته شده است که در نتیجهٔ حملات بر مقام‌های بلندپایهٔ طالبان در بلخ، بدخشان و بغلان مورال این گروه بلند شده و به جذب جنگجویان بیشتری پرداخته است.

در گزارش همچنان آمده است که جنبش ترکستان شرقی با شاخۀ ولایت خراسان گروه داعش روابط برقرار کرده است و هردو گروه به گونهٔ مشترک پوسترهای تبلیغاتی‌شان را منتشر کرده‌اند و حتی برخی از اعضای این جنبش در عملیات‌های شاخهٔ خراسان داعش نیز سهم گرفته‌اند.

چندی پیش امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجهٔ حکومت طالبان در گفتگو با تلویزیون ملی تحت کنترل طالبان گفته بود که اخیراً حملات در افغانستان از سوی افراد خارجی صورت می‌گیرد.

همچنان در گزارش شورای امنیت سازمان ملل متحد آمده است که برخی از اعضای القاعده در شبه قارهٔ هند مایل به همکاری با داعش هستند.

گروه داعش در افغانستان در این اواخر مسوولیت حملات زیادی از جمله کشتن چندین تن از فرماندهان و افراد بلند پایه طالبان به شمول والی طالبان در ولایت بلخ را به عهده گرفته است
گروه داعش در افغانستان در این اواخر مسوولیت حملات زیادی از جمله کشتن چندین تن از فرماندهان و افراد بلند پایه طالبان به شمول والی طالبان در ولایت بلخ را به عهده گرفته است

در گزارش سرمنشی سازمان ملل متحد به شورای امنیت، از دسترسی شاخۀ ولایت خراسان داعش به تسلیحات و سایر تجهیزات نظامی در افغانستان پس از حاکمیت دوبارهٔ طالبان در این کشور نیز ابراز نگرانی شده است.

در گزارش نوشته شده است، اطلاعات رسیده به آن‌ها نشان می‌دهد که تسلیحات و تجهیزات نظامی که از سوی ناتو به نیروهای پیشین افغانستان داده شده بود، از سوی طالبان پاکستانی در اختیار داعش و جنبش اسلامی ترکستان شرقی قرار داده شده است.

اما حکومت طالبان چندی پیش در اعلامیه‌ای موضوع قاچاق اسلحه از افغانستان را رد کرد.

بزرگترین رویکرد جنگی داعش در گزارش سرمنشی سازمان ملل متحد به شورای امنیت، حملات انتحاری نشان داده شده است، اما این نیز یادآوری شده که این گروه در حال حاضر در ساختارهای خود کمیته‌ای به اصطلاح از متخصصان ایجاد کرده است تا راه‌های جدیدی برای حمله پیدا کنند.

مسئولیت حملات مختلف در افغانستان را هر از گاهی شاخۀ ولایت خراسان گروه داعش به عهده گرفته است و طالبان نیز خبرهایی را از عملیات بر مراکز آن‌ها منتشر کرده‌اند.

هرچند رهبران گروه داعش به گونهٔ پی‌ هم کشته شده‌اند، اما شورای امنیت می‌گوید، این پیش از وقت خواهد بود که با کشته شدن اعضای این گروه، از ضعیف شدن داعش از نگاه عملیاتی اطمینان حاصل کرد.

XS
SM
MD
LG