لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۱۳ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۲۶

صلیب سرخ بخش اعظم کمک های خود را به ۲۵ شفاخانه در افغانستان قطع میکند


تصویر آرشیف: یک شفاخانه تحت حمایت صلیب سرخ در کابل
تصویر آرشیف: یک شفاخانه تحت حمایت صلیب سرخ در کابل

در میان نگرانی های فزاینده در مورد کاهش کمک ها به افغانستان ، کمیتۀ بین المللی صلیب سرخ ICRC می گوید که تا حدود دو هفتۀ دیگر ، کمک مالی اش را به ۲۵ شفاخانه در افغانستان قطع خواهد کرد.

دیوگو آلکانترا سخنگوی کمیتۀ بین المللی صلیب سرخ به خبرگزاری رویترز به روز پنجشنبه گفت که هرچند به تعامل با وزارت های دولتی ، کمک کنندگان و سازمانها برای یافتن مکانیزم های حمایت پایدار از شفاخانه ها ادامه میدهند اما به گفته اش انتظار می رود که برنامۀ حمایت مالی از شفاخانه ها در ختم ماه جاری میلادی به طور تدریجی متوقف خواهد شد.

وی افزود که کمیته بین المللی صلیب سرخ اختیار و منابع لازم برای حفظ یک بخش مراقبتهای صحی عمومی را در دراز مدت ندارد.

سموولین محلی طالبان در کندهار گفته اند که صلیب سرخ از حدود یک ماه قبل کمک های خود را به شفاخانه میرویس در این ولایت قطع کرده اند
سموولین محلی طالبان در کندهار گفته اند که صلیب سرخ از حدود یک ماه قبل کمک های خود را به شفاخانه میرویس در این ولایت قطع کرده اند

طالبان در مورد این تصمیم آی سی آر سی هنوز چیزی نگفته اند اما عبدالمنان کاکر رئیس صحت عامۀ طالبان در قندهار حتی پیش از این اعلام کمیتۀ بین المللی صلیب سرخ به رادیو آزادی گفته بود که این کمیته کمکش به شفاخانۀ میرویس در قندهار را متوقف کرده است:

« تقریباً یک ماه می شود که کمیته بین المللی صلیب سرخ ، کمک ادویه را متوقف کرده است.»

در همین حال سید حبیب اروال پژوهشگر طبی در پوهنتون هاروارد به رادیو آزادی ناوقت روز پنجشنبه گفت که با قطع کمک مالی آی سی آر سی به ۲۵ شفاخانه در افغانستان ، چالش ها در زمینۀ عدم دسترسی مردم به خدمات صحی در این کشور بیشتر از پیش افزایش خواهد یافت:

«متاسفانه در این روز ها خبر می شویم که کمیتۀ بین المللی صلیب سرخ از میان ۲۵ شفاخانه کمک به برخی از شفاخانه را متوقف کرده و کمک به برخی دیگر را تا آخر ماه جاری آگست قطع خواهد کرد. این به این معنا است که مردم افغانستان یک باری دیگر به یک حالت بدی صحی رو به می شوند که مشکلات بسیار زیاد را به تعقیب خود خواهد داشت. در زمانیکه مردم افغانستان فقیر و غریب هستند و در حالت بدی قرار دارند و زمستان هم آمدنی است مردم با مشکلات صحی فراوان رو به رو خواهند شد.»

از سوی دیگر دنیل اندرس هماهنگ کنندۀ امور بشری ملل متحد برای افغانستان در گزارشی که به روز پنجشنبه منتشر شد گفت که به دلیل کاهش بودجه ، فعالیت بیش از ۲۶۰ مرکز صحی ثابت و سیار در این کشور متوقف شده اند.

صلیب سرخ بین المللی در کابل و ولایات افغانستان بیشتر در بخش امداد صحی به معلولین کار میکند
صلیب سرخ بین المللی در کابل و ولایات افغانستان بیشتر در بخش امداد صحی به معلولین کار میکند

به گفتۀ وی با توقف فعالیت این مراکز ، دسترسی دو میلیون نفر به مراقبت های صحی اولیه محدود شده است.

پس از بازگشت طالبان به قدرت در افغانستان در تابستان سال ۲۰۲۱ ، سازمان صحی جهان هشدار داده بود که سیستم صحی این کشور به دلیل توقف کمک های جامعۀ جهانی با خطر فروپاشی رو به رو است.

سپس برخی از نهاد های بین المللی از جمله یونیسف ، سازمان صحی جهان و کمیتۀ بین المللی صلیب سرخ کمک هایی را به سکتور صحی افغانستان فراهم کردند.

اکنون که از احتمال قطع کمک کمیتۀ بین المللی صلیب سرخ با شماری از شفاخانه های افغانستان سخن زده می شود نگرانی هایی وجود دارد که این خلا چگونه پر خواهد شد؟

XS
SM
MD
LG