لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۱۴ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۵۹

خشکسالی و کمبود آب آشامیدنی در افغانستان زنده‌گی صد ها هزار نفر را متاثر ساخته است


خشکسالی و کمبود آب در برخی از مناطق ولایت بلخ
خشکسالی و کمبود آب در برخی از مناطق ولایت بلخ

شماری از باشنده‌گان ولایت‌های مختلف افغانستان می‌گویند که کمبود آب، خشک‌سالی، بحران اقتصادی و تغییرات اقلیمی زنده‌گی‌شان را شدیداً متأثر کرده است.

آنان شاکی اند که برای بدست آوردن تنها آب آشامیدنی مصافت‌های طولانی را پیموده و حتی بسیاری اوقات برای بدست آوردن آن پول می‌پردازند.

وحید باشنده منطقه نیازبیک شهر کابل به رادیو آزادی می‌گوید که در خانه و نزدیکی خود آب ندارند و از یک محل دورتر از کسی‌که به مردم آب کمک می‌کند، آب می‌آورد. او می‌گوید:

"حدوداً ۱۵ دقیقه راه است، ما می‌رویم آن‌جا چند بشکه آب برای ما بسیار به سختی می‌دهد، اگر یک چند وقت دیگر برویم آن‌جا هم آب را سر ما خواهند فروخت، فعلاً به مردم روز یک ساعت آب می‌دهند، اما مردم بسیار زیاد است اگر برای ما برسد خوب اگر نرسید دیگر هیچ."

کم شدن آب چاه ها در بخش های از هلمند نیز مردم را با مشکلات جدی مواجه ساخته است
کم شدن آب چاه ها در بخش های از هلمند نیز مردم را با مشکلات جدی مواجه ساخته است

قیس باشنده خوشحال خان شهر کابل نیز شکایت مشابه دارد و از حکومت طالبان می‌خواهد که به این مشکل رسیدگی کند.

او به رادیو آزادی می‌گوید: "بی‌آبی است، چاه‌ها خشک شده، نل‌ها خشک شده، ما هر دفعه، هر روز مثلاً می‌رویم از راه‌های دور آب می‌آوریم، بسیار با مشکلات مواجه شده ایم، از دولت می‌خواهیم یا نل به ما بکشند یا اجازه بدهند که چاه بکنیم."

این درحالی‌ست که سازمان جهانی مهاجرت می‌گوید که ۷۹ درصد مردم افغانستان به آب کافی برای نوشیدن، پخت‌وپز، حمام و شست‌وشو دسترسی ندارند.

این سازمان ناوقت روز سه شنبه هفته روان در حساب اکس، تویتر سابق خود نوشته که در سال گذشته میلادی به ۱۶۰ هزار افغان در بخش آب، صحت و سیستم فاضلاب کمک کرده و برای رفع این نیازمندی ۲،۳ میلیون افغان در سال ۲۰۲۳ به ۳۳ میلیون دالر ضرورت دارد.

این سازمان با اشاره به شدت نیاز افغانان به دسترسی در آب همچنان تأکید کرده که "زمان در گذر است و افغانستان بیشتر منتظر بوده نمی‌تواند".

کودکان زیادی هر روز ساعت های طولانی را برای دریافت آب آشامیدنی سپری می کنند
کودکان زیادی هر روز ساعت های طولانی را برای دریافت آب آشامیدنی سپری می کنند

شهروندان افغان نیز می‌گویند که خواستار تداوم کمک‌های بین‌المللی برای پیش‌گیری از شدیدتر شدن بحران‌های پیش‌آمده در زنده‌گی‌شان اند.

هرچند افغانستان در این اواخر شاهد بارش و سیلاب‌های موسمی بود که خسارات مالی و جانی نیز به همراه داشت، اما دامنه خشک‌سالی سال گذشته امسال نیز گسترش یافته است. برخی متخصصان آب علت این مشکل را نبود مدیریت آب می‌خوانند.

در نتیجه خشک‌سالی، سطح آب هم در بسیاری از مناطق افغانستان کاهش یافته وآب زیرزمینی در برخی مناطق چندین صد متر پائین رفته است.

اداره هماهنگ کننده امور بشردوستانه ملل متحد (اوچا) در اوایل ماه جاری گزارش داد که ۲۵ ولایت از ۳۴ ولایت افغانستان شرایط خشک‌سالی "شدید" را تجربه می‌کنند و افغانستان از جمله ده آسیب‌پذیر ترین کشورهای جهان از نگاه تغییرات اقلیمی است.

XS
SM
MD
LG