لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۹ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۵۵

واشنگتن پُست: طالبان می خواهند آب مناطق خشکیده افغانستان را از طریق کانال بزرگ تأمین کنند


تصویر آرشیف: جریان کار در کانال قوش تیپه
تصویر آرشیف: جریان کار در کانال قوش تیپه

روزنامه واشنگتن پُست

  • روزنامه واشنگتن پُست مطلبی را تحت این عنوان نشر کرده که " طالبان می خواهند آب مناطق خشکیده افغانستان را از طریق کانال بزرگ تامین کنند."

در آغاز این مطلب می خوانیم٬ هنگامی که «کانال قوش تیپه» دو سال بعد تکمیل شود٬ می تواند که ۵۵۰ هزار هکتار از بیابان های خشکیده را آبیاری کند که باعث خواهد شد تا به طور موثر یک سوم زمین های قابل کشت در افغانستان بهبود یابد.

روزنامه نوشته که پروژه ساخت کانال بزرگ قوش تیپه در افغانستان در دهه ۱۹۷۰ در زمان محمد داود خان اولین رئیس جمهور افغانستان برنامه ریزی شد اما کار عملی روی این کانال در آغاز ۲۰۲۱ در زمان رهبری محمد اشرف غنی رئیس جمهور مخلوع افغانستان آغاز شد.

در ادامه می خوانیم که طالبان با برگشت در قدرت در اگست ۲۰۲۱ این پروژه را به ارث بردند و به سرعت حدود یک میلیون دالر را برای اعمار آن تصویب کردند که یک چهارم عواید مالیاتی سالانه افغانستان را تشکیل میدهد.

واشنگتن پُست همچنان نوشته که در حال حاضر حدود شش هزار کارگر شبانه روز برای حفر این کانال کار می کنند.

به باور روزنامه، رهبران طالبان با تسریع کار اعمار کانال قوش تیپه می خواهند چهره خوب از خود به جهانیان نشان دهند اما واشنگتن پُست به نقل از آگاهان افغان که در خارج از افغانستان زندگی می کنند نوشته است که حکومت طالبان نه تنها در ساخت این کانال بلکه در راه اندازی آن هم با چالش های مواجه است.

واشنگتن پست نوشته که به منظور کاهش هزینه، بستر این کانال با سیمنت بسته نشده بلکه در برخی از بخش های آن، آب زیر زمینی در آب کانال مخلوط می شود و آب شیرین برای زمین های زراعتی را آلوده می کند.

در ادامه به آن اظهارات عبدالقهار بلخی سخنگوی وزارت خارجه حکومت طالبان هم اشاره شده که تایید کرده که در مورد توانایی طالبان در بخش مدیریت آب پرسش های وجود دارد اما او تاکید کرده که این همه چالش ها حل خواهد شد.

نشریه میل آنلاین

  • نشریه میل آنلاین در مورد یک پناهجوی افغان نوشته که دو بار به یک دختر دوازده ساله پناهجوی البانیایی در بریتانیا تجاوز کرده است.

این رویداد در ساختمانی که پناهجویان از کشور های مختلف در آن زندگی می کنند، رخ داده است.

در ادامه می خوانیم که این شخص که به اسم سخی داد احدی شناسایی شده ۲۵ ساله است و به محکمه گفته که یک بار بر این دختر دوازده ساله تجاوز کرده است.

او ادعا کرده که این دختر دوستش بوده و او فکر می کرده که این دختر نزده ساله است.

اما میل آنلاین نوشته، زمانی که احدی بالای این دختر تجاوز کرد، این دختر به نگهبان ساختمان شکایت کرد و سپس نگهبان به پولیس گفت و احدی بازداشت شد.

مادر این دختر به میل آنلاین گفته که این رویداد زندگی آنها را تباه کرده است.

سخی داد احدی باید حداقل هشت سال را در زندان سپری کند و نامش تا پایان عمر در فهرست مجرمان جنسی ثبت می شود.

XS
SM
MD
LG