لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۱۳ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۰۳

فصل برداشت حاصلات میوه در افغانستان؛ باغداران و تاجران میگویند بازار فروش گرم نیست


تصویر آرشیف: میوه های افغانستان
تصویر آرشیف: میوه های افغانستان

با فرا رسیدن فصل برداشت میوه‌های تازه و سبزیجات در افغانستان، مسئولان "مارکیت بین‌المللی میوه در شهر کابل شکایت دارند که امسال بازار فروش میوه و سبزیجات کمرنگ است.

اخترمحمد احمدی، رئیس این مارکیت به رادیوآزادی گفت، یکی از دلایل کمرنگ بودن بازار محصولات زراعتی به خصوص میوه‌های تازه پائین بودن سطح اقتصاد خانواده‌ها در افغانستان است.:

"در این وقت سال فصل سبزی مثل کچالو، بادنجان رومی، پیاز و میوه‌جات مثل انگور، سیب، شفتالو و انواع و اقسام میوه که فعلا فصل‌اش است، است. از ولایات مختلف به مارکیت ما می‌آید اما متاسفانه که وضعیت بازار بسیار خراب است."

آقای احمدی همچنان می‌گوید، بیشترین صادرات میوه به پاکستان است، اما از این که فعلا ارزش روپیۀ پاکستانی رو به کاهش است و میوه‌هایی را که به این کشور صادر می‌کنند، با بهای ناچیز به فروش می‌رسد.

حاصلات انگور افغانستان
حاصلات انگور افغانستان

در همین حال ذاکر، یکی از باغدداران در ولایت ننگرهار نیز شکایت دارد که بازار فروشات‌اش خوب نیست و حتی مصارف‌اش را هم پوره کرده نمی‌تواند.

او به رادیو آزادی گفت :

"امسال حاصلات هم خوب نبود و بازار فروش هم کمرنگ است، مردم پول ندارد که میوه را خریداری کند، مصرف ما بسیار زیاد است، پول کارتن، پول کاریگران این همه را پوره کرده نمی‌تواند امسال بازار خراب است و ما تاوان کردیم همه دربدر هستیم."

ذاکر در باغش درختان شفتالو، زردآلو، لیمو و مالته دارد.

اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری افغانستان نیز مشکل نبود بازار برای محصولات زراعتی در داخل افغانستان را تأیید می‌کند، اما می‌گوید، در قسمت صادرات مشکل جدی وجود ندارد.

خانجان الکوزی، عضو هیئت مدیرۀ این اتاق به رادیوآزادی گفت:

"این درست است که برای میوه و سبزیجات ما بازار وجود ندارد و خراب است، وقتی که به یکبارگی می‌رسد ارزان می‌شود و زمانی که به بیرون از کشور صادر می‌شود دوباره بالای ما به قیمت بلند به فروش می‌رسد و این مشکل وجود دارد."

خانجان الکوزی
خانجان الکوزی

وزارت صنعت و تجارت حکومت طالبان هرچند در بارۀ بازاریابی برای فروش میوه‌ها چیزی نمی‌گوید، اما تأکید می‌کند که اخیراً صادرات میوه به خارج از کشور وضعیت خوبی داشته است.

عبدالسلام جواد، سخنگوی این وزارت در یک پیام تصویری به رادیو آزادی گفت:

"در چهار ماه گذشته صادرات میوه‌های تازه به کشورهای مختلف جریان داشته که بیشتر میوه‌های صادر شده شامل زردالو، انگور، انواع آلوها، انجیر تازه، تربوز، خربوزه، توت زمینی و کیوی به خارج صورت گرفته است."

او افزود که این صادرات به ارزش ۲۳ میلیون دالر به کشورهای هند، پاکستان، تاجکستان، ترکیه، امارت متحدۀ عربی، اتریش، هالند، کانادا و ایالات متحدۀ امریکا انجام شده است.

نگرانی‌ها از نبود بازار فروش میوه‌های تازه و سبزیجات درحالی مطرح می‌شود که در دو سال گذشته سطح اقتصاد خانواده‌ها در افغانستان کاهش یافته و توان خریدشان نیز پائین شده است.

از سوی دیگر باغداران و دهاقین همواره شکایت دارند که تا کنون سردخانه‌های معیاری برای نگهداشت سبزیجات و میوه‌هایشان وجود ندارد تا آن را نگهداری کرده و در زمان معین آن به قیمت مناسب به فروش برسانند.

XS
SM
MD
LG