لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۲۵ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۲۵

طالبان در میدان هوایی کابل از سفر یکصد دختر دانش آموز به دُبی جلوگیری کردند


میدان هوایی کابل
میدان هوایی کابل

حکومت طالبان صبح امروز چهار شنبه مانع سفر ده‌ها دختر شد که قصد داشتند بخاطر تحصیل به دُبی سفر کنند.

خلف بن احمد الحبتور، میلیاردر و رئیس گروپ الحبتور می‌گوید، حکومت طالبان صد دختر افغان را که صبح روز چهارشنبه قصد سفر به دُبی را برای تحصیل در پوهنتون دبی داشتند، از میدان هوایی بازگشت داده است.

او در پیامی در حساب X یا توییتر سابق خود از این اقدام طالبان به گونۀ شدید انتقاد کرده و این تصمیم آنان را تراژدی و صدمه به انسانیت، تعلیم، عدالت و مساوات خوانده است.

الحبتور افزوده که از این تصمیم زیاد مایوس شده و امیدوار است که حکومت طالبان در بارۀ این تصمیم خود بازنگری کند و به این دختران اجازۀ سفر را دهد.

رییس گروپ الحبتور افزوده است، به همکاری پوهنتون دبی برای این ۱۰۰ دختر بورسیه تهیه کرده بود و همچنان در هماهنگی با حکومت سهولت‌های چون جای بود و باش، امنیت، ترانسپورت و صحت برای این دختران فراهم شده بود.

خلف بن احمد الحبتور میلیاردر امارات متحده عربی
خلف بن احمد الحبتور میلیاردر امارات متحده عربی

او از جامعۀ جهانی و تمام طرف‌های دخیل خواست که هرچه زودتر گام بردارند و به گفتۀ او برای نجات این محصلین مبارزه کمک کنند.

بعد از ممنوعیت تحصیلات عالی دختران از سوی حکومت طالبان، خلف الحبتور میلیاردر اماراتی وعده کرد که ۱۰۰ دختر افغان را همکاری می‌کند که به دبی بروند و تحصیلات خود را تکمیل کنند.

حکومت طالبان تا کنون در این باره چیزی نگفته است.

اما پیش از این سفر زنان و دختران بدون محرم را منع کرده بود.

خلف بن احمد الحبتور همچنان صدای یکی از این دختران افغان را هم نشر کرده که در مورد برگشت دادن‌شان از میدان هوایی توسط طالبان سخن می‌گوید.

رئیس گروپ الحبتور نام این دختر را ذکر نکرده است:

"ما اکنون در میدان هوایی هستیم، اما حکومت اجازه نمی‌دهد که به دبی بیاییم، محرم داریم، حتی حکومت به آنانی که محرم داشتند هم اجازه نمی‌دهند وقتی که آنان تکت و ویزه محصلین را دیدند، اجازه ندادند".

حکومت طالبان پیش از این هم بارها مانع سفر آن زنان و دخترانی شده بود که محرم نداشتند.

افزون بر این بارها زنان و دختران در صحبت با رادیو آزادی شکایت کردند که طالبان در جریان سفرهای کوتاه هم آنان را از موتر پائین کرده و اجازۀ سفر بدون محرم را به آنان نمی‌دهد.

وزارت امر به معروف و نهی از منکر حکومت طالبان در ماه دسامبر سال ۲۰۲۱ با نشر یک مکتوب سفر بدون محرم زنان و دختران را در مصافه‌های بیش از ۷۸ کیلیومتر منع کرد.

XS
SM
MD
LG