لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۷ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۴۴

شکایت هوتل داران در ننگرهار؛ « افزایش تکس و مالیه و نبود مراجعین به مشکلات افزوده است»


تصویر آرشیف
تصویر آرشیف

مسئولان اتحادیه هوتل‌داران ولایت ننگرهار می‌گویند که از ۶۸۰ هوتل و رستورانت خُرد و بزرگ در مرکز و ولسوالی‌های این ولایت حدود ۲۵۰ باب آن مسدود شده است.

احمد شاه صافی رئیس این اتحادیه روز پنجشنبه به رادیو آزادی گفت که این هوتل‌ها و رستورانت‌ها به دلیل بلند بودن مالیات، تکس لوحه‌ها و نبود بازار مسدود شده و برخی دیگر هم در حال سقوط است. آقای صافی می‌افزاید:

"ما در مرکز و ۲۲ ولسوالی ۶۸۰ هوتل داریم که از این میان ۲۵۰ هوتل مسدود شده است. کارها در سقوط است، در گذشته که ما روزانه یک لک افغانی سودا می‌کردیم حالی ۲۰ هزار سودا کرده نمی‌توانیم، ۵۰۰ افغانی از یک متر لوحه از ما تکس می‌گیرد، صفایی و جواز را جدا می‌گیرد این کمی مردم را اذیت کرده است."

او می‌گوید که در مورد مشکل مالیات با مسئولان حکومت طالبان صحبت کرده و برای‌شان اطمینان داده شده که مالیات را کاهش می‌دهند، اما گفت تا هنوز این وعده عملی نشده است.

آقای صافی افزود که با مسدود شدن حدود ۲۵۰ هوتل و رستورانت در ولایت ننگرهار و بندر تورخم حدود ۳۰ هزار نفر بی‌کار شده و حالا حدود ۶۰ هزار نفر دیگر باقی مانده که به‌گفته آقای صافی برخی از آن‌ها نیز در حال ترک کردن وظایف‌شان هستند.

تصویر آرشیف یک رستورانت
تصویر آرشیف یک رستورانت

در این حال، شماری از هوتل‌داران که هوتل‌های شان را مسدود کرده و یا هنوز هم با عواید اندک به کاروبار شان ادامه می‌دهند می‌گویند کاروبار هوتل‌داری رونق سابق را ندارد.

صبغت‌الله هوتک یکی از هوتل‌داران ساحه درونته ننگرهار به رادیو آزادی می‌گوید:

"من یک هوتل در درونته داشتم فعلاً مسدود است، می‌خواهم که حالی یک فعالیت دیگر کنیم،کاروبار هوتل‌داری بسیار خراب است، کسی نمی‌آید، تکس و مالیه و صفایی همه در تناسب به حکومت جمهوریت بلند شده است."

سالار خان مالک هوتل سالار در شهر جلال آباد ننگرهار نیز با اشاره به این مشکلات می‌گوید:

"حالا مردم در جلال‌آباد شب نمی‌مانند، سابق مردم در هوای سرد برای چکر به جلال‌آباد می‌آمدند، اما حالا توان خوردن نان خشک را ندارند، ما هم روزانه تا بیش از صد کیلو گوشت را فروش می‌کردیم حالا این رقم روزانه به بین پنج تا ۱۰ کیلو کاهش یافته است، هوتل ما فعال است، اما مصارف را پوره کرده نمی‌توانیم."

تصویر آرشیف
تصویر آرشیف

تلاش کردیم نظر مسئولان شاروالی ولایت ننگرهار را در پیوند به مشکلات هوتل‌داران در ولایت ننگرهار بگیریم، اما با وجود تلاش‌های مکرر موفق نشدیم.

این درحالی‌ست که در دو سال گذشته و پس از حاکمیت دوباره طالبان بر افغانستان وضعیت اقتصادی خانواده‌ها بدتر شده و بی‌کاری هم بیشتر شده است.

هوتل‌داران در ننگرهار می‌گویند، فعالیت هوتل‌های شان بیشتر به سطح اقتصاد مردم و فعالیت مؤسسات در افغانستان بسته‌گی دارد، حالا که بیشتر مؤسسات فعالیت‌های شان را کاهش داده و یا هم متوقف کرده و مردم هم توان پرداخت مصارف هوتل را ندارند،کار و بار آن‌ها نیز با سقوط روبه‌رو شده است.

XS
SM
MD
LG