لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۶ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۳۸

آگاهی خانواده از اضرار مواد مخدر٬ چی نقشی در موفقیت تداوی شخص معتاد دارد؟


تصویر آرشیف: تعدادی از افراد معتاد
تصویر آرشیف: تعدادی از افراد معتاد

دکتران و روان درمانان در بخش اعتیاد بر اهمیت آگاهی و آموزش به خانواده ها در رابطه به اضرار مواد مخدر و چگونگی برخورد با معتاد تاکید میکنند.

ولی احمد در ولایت پروان ورکشاپ ترمیم موتر داشت و از شانزده سال به اینسو از چرس استفاده میکرد، اما با رانده شدن از خانواده به انواع دیگر مواد مخدر رو آورد.

ولی احمد میگوید که اعضای خانواده اش در رابطه به اضرار مواد مخدر و اعتیاد چیزی نمیدانستند، از همین رو بجای حمایت، وی را از خانه بیرون کردند و دوری از خانواده سبب شد که وی برای همیش در دام اعتیاد گیر بماند:

" یکی از روزها من در خانه تریاک میزدم، پسرم آمد و به من گفت که پدر چرا تریاک میزنی؟ چوب را سرم برداشت، وقتی دیدم که من را با چوب میزند، برخواسته و طرف دکان رفتم. اول چرس می کشیدم، بعد تریاک و بعد از آن یکی از روزها یک موتروان آمد و پودر را از جیبش بیرون کرد و گفت که بیا نمی کشی، خلاصه طوری شد که من هم نشئه آن را کردم و در یک دود من هم پودری شدم."

تعدادی از افراد معتاد
تعدادی از افراد معتاد

سطح مراجعه معتادان به مراکز ترک اعتیاد نشان میدهد، با وجود آن که بیشتر معتادان مواد مخدر در افغانستان افراد متاهل اند، اما اکثریت آنان بی سرپناه اند و به دور از خانواده در جمع معتادان شب و روز شان را سپری میکنند، زیرا عدم آگاهی از اعتیاد سبب شده که اعتیاد در جامعه شرم پنداشته شود و خانواده ها اعضای معتاد شان را از خانه بیرون کنند.

داکتران متخصص در بخش تداوی معتادان میگویند، نبود همکاری خانواده در مرحله قبل از ترک اعتیاد سبب میشود که معتاد حاضر به تداوی نشود و عدم حمایت خانواده از معتاد پس از تداوی سبب میشود که مریض دوباره به جمع دوستان معتادش بر گردد.

داکتر محمد نبی عظیمی، از نهادهای مسوول در بخش تداوی معتادان میخواهد که برای نتیجه بخش بودن برنامه تداوی، به خانواده ها در رابطه به اضرار مواد مخدر و چگونگی اعتیاد آگاهی دهند:

" مهمتر از همه آموزش خانواده است، به خانواده مریض باید چگونگی کمک با مریض آموزش داده شود و این که چگونه مریض را از این حالت بیرون کنند. در مقایسه به نقش داکتر و روانشناس، کمک اعضای خانواده مریض خیلی مهم است، تا آنان در مورد اضرار مواد مخدر معلومات حاصل کرده و به مریض کمک کنند. "

مسوولین صحی یک مرکز تداوی معتادان به یک معتاد کمک می کنند
مسوولین صحی یک مرکز تداوی معتادان به یک معتاد کمک می کنند

تمیم سنجانی، روان درمان در یکی از مراکز ترک اعتیاد در کابل میگوید، لازم است تا برنامههای آگاهی دهی به معتادان و خانوادهها به گونه یکسان راه اندازی شود:

" به هر میزانی که سطح آگاهی جامعه در رابطه به اضرار مواد مخدر و چگونگی برخورد با معتاد مواد مخدر بلند برود، به همان اندازه یک فرد و یک جامعه که آغوشته به مواد مخدر است، زود تر درمان شود."

بر بنیاد یافته های سازمان صحی جهان، اعتیاد به مواد مخدر یک بیماری دماغی است که بیشتر از هر عضو دیگر در بدن انسان، ذهن را بیشتر درگیر خود میسازد.

از همین رو، تداوی ذهن معتاد بیشتر از یک سال زمان میبرد و این مرحله که در بیرون از مرکز ترک اعتیاد و در جامعه انجام میپذیرد، نیازمند همکاری و حمایت خانواده است.

گزارش: مرسلین ارسلا

XS
SM
MD
LG