لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۲۹ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۳۶

به دنبال قتل حورا سادات در کابل٬ دختران یوتیوبر از امنیت جانی خود در هراس اند


حورا سادات یوتیوبر افغان که به روز دوشنبه هفته گذشته در کابل به طور مرموزی کشته شد
حورا سادات یوتیوبر افغان که به روز دوشنبه هفته گذشته در کابل به طور مرموزی کشته شد

پس از قتل مرموز حورا سادات، یوتیوبر جوان در کابل، شماری از یوتیوبران زن در افغانستان می‌گویند که نگران امنیت جانی خود هستند.

برخی از این یوتیوبران زن به رادیو آزادی گفتند که با توجه به قتل مرموز حورا سادات و مخالفت حکومت طالبان با کار زنان، حالا در بارۀ ادامه دادن به کارشان دچار شک و تردید هستند.

یک تن از محدود که این روزها در زیر حاکمیت طالبان در شبکه‌ اجتماعی یوتیوب فعالیت دارد و نظر به حساسیت موضوع نخواست از او در گزارش نام ببریم، می‌گوید، قتل حورا سادات او را هراسان و نگران امنیت جانی‌اش کرده است. او به رادیو آزادی گفت:

"هر زنی که فعالیت رسانه‌ای، مدنی داشته و یا در شبکه‌های اجتماعی فعالیت کند او بی‌نهایت زیر تهدید است، مه خودم شخصا بسیار می‌ترسم از وقتی که طالبان آمده من در یوتیوب کار می‌کنم و کوشش می‌کنم هیچ چهرۀ خود را نشان ندهیم، حتی ما از ترس با همسایه‌های خود گفته نمی‌توانیم که ما یوتیوب داریم، ما اصلاً یک برنامه را که در کوچه و بازار اجرا می‌کردیم فعلا اجرا کرده نمی‌توانیم برنامه‌های ما کلش از خانه است."

او بدون ارائۀ هیچ گونه سندی ادعا می‌کند که طالبان مسئول قتل حورا سادات هستند.

برنامه های یوتیوب در افغانستان در این اواخر بیننده های زیادی دارد
برنامه های یوتیوب در افغانستان در این اواخر بیننده های زیادی دارد

یکی دیگر از یوتیوبران زن نیز می‌گوید، قتل حورا سادات او را در مورد ادامه کار اش به تردید انداخته است.

او که نیز نخواست نامش در گزارش گرفته شود، به رادیو آزادی گفت:

" مه بیخی ترس خوردم حتی کسانی که می‌گویند اینجا این برنامه ‌است یا این قسم برنامه می‌رویم ثبت کردن مه می‌پرسم امنیت مه چگونه است؟ آیا امن است برای من که بیایم یا نه. بخاطری که مه از قتل خانم سادات ترسیدم و همین حالا راه‌ام را گم کردم که چی رقم آیا مه برنامه پیش ببرم یا نبرم".

حورا سادات، یوتیوبر جوان افغان دوشنبۀ هفتۀ پیش به گونۀ مرموز در کابل به قتل رسید.

برادر او در گفتگو با یک تن از یوتیوبران تنها گفته که او را یک حادثۀ دلخراش از دست داده اند، اما در بارۀ این حادثه جزئیات بیشتر ارائه نکرده است.

خالد زدران، سخنگوی فرماندهی امنیۀ حکومت طالبان در کابل گفته که دو تن را به اتهام قتل حورا سادات بازداشت کرده اند.

او در گفتگو یا یکی از یوتیوبران افزوده که در یک مهمانی به حورا سادات موادی خورانده شده بوده که صحت‌اش را ضعیف کرده و سبب مرگش شده است.

شماری از اعضای جنبش زنان مقتدر افغانستان در کنار مقبره حورا سادات
شماری از اعضای جنبش زنان مقتدر افغانستان در کنار مقبره حورا سادات

اما شماری از اعضای جنبش زنان مقتدر افغانستان روز جمعه با تجمع در کنار قبر حورا سادات خواهان توقف قتل‌های مرموز زنان در زیر حاکمیت طالبان شدند.

در اعلامیۀ این جنبش بدون ارائۀ کدام سندی ادعا شده که زنان در افغانستان در برخی موارد در کنار محرومیت از حقوق‌شان، از سوی طالبان مورد توهین، شکنجه، زندانی شدن و کشتارهای مرموز و هدف‌مند قرار گرفته‌اند.

اما حکومت طالبان همواره ادعای نقض حقوق بشری به ویژه قتل فعالان بخش‌های مختلف را رد کرده است.

با این وجود دفتر هیئت معاونت ملل متحد در افغانستان (یوناما) هفتۀ پیش در گزارشی ادعا کرد که طالبان از زمان تسلط به قدرت در افغانستان، بیش از ۸۰۰ مورد نقض حقوق بشر علیه اعضای حکومت پیشین انجام داده اند که شامل 218 مورد قتل‌های فراقانونی می‌شود.

XS
SM
MD
LG