لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۸ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۵۲

طالبان خبرنگار «خبرگزاری تسنیم» ایران را از بند رها کرده اند٬ اما ممنوع الخروج است


خبرگزاری نیمه دولتی ایران « تسنیم »
خبرگزاری نیمه دولتی ایران « تسنیم »

مرکز خبرنگاران افغانستان به نقل از رسانه‌های ایرانی گزارش داده که محمد حسین ولایتی، تصویربردار خبرگزاری نیمه‌دولتی« تسنیم» از سوی طالبان ممنوع‌الخروج اعلام شده است.

محمد حسین ولایتی که به تاریخ ۲۸ ماه اسد در میدان‌هوایی کابل بدون دلیل نامشخصی از سوی نیروهای طالبان بازداشت شده بود، شب جمعۀ گذشته دوباره رها شده و به سفارت ایران در کابل تحویل داده شده بود.

سمیه ولی‌زاده، مسئول کمیتهٔ روابط و دادخواهی مرکز خبرنگاران افغانستان به رادیو آزادی گفت، ممنوع‌الخروج شدن آقای ولایتی نقض آزادی بیان است:

«چند روز پیش حسین ولایتی که در قید گروه طالبان قرار داشت، از چنگ گروه طالبان رها شد، متاسفانه ممنوع‌الخروج شده، این در حقیقت نشان دهندهٔ نقض آزادی بیان و نقض سریع قانون خبرنگاری است، اطلاعاتی که ما از رسانه‌های ایرانی به دست آوردیم، موضوع ممنوالخروج بودن این خبرنگار نیز تایید شده است.»

به گفتهٔ خانم ولی‌زاده، مرکز خبرنگاران افغانستان ضمن استقبال از رهایی محمد حسین ولایتی، از حکومت طالبان می‌خواهد که دیگر خبرنگاران و فعالان را که همچنان در زندان‌ها بسر می‌برند، رها کند.

خبرگزاری مهر ایران هم به روز شنبه به نقل از برخی منابع گزارش داده بود که محمدحسین ولایتی پس از رهایی ممنوع‌الخروج اعلام شده است.

از ذبیح‌الله مجاهد در بارۀ گزارش‌ها در بارۀ ممنوع‌الخروج شدن محمد حسین ولایتی و نگرانی‌های خبرانگاران و نهادهای حامی رسانه‌های پرسیدیم، اما پاسخی دریافت نکردیم.

خبرگزاری تسنیم هم پیش از این اعلام کرده بود که این تصویربردارش در یک سفر غیر کاری وارد افغانستان شده بود.

این خبرگزاری یک رسانۀ نیمه دولتی و وابسته به نیروی قدس سپاه پاسداران ایران است.

مرتضی بهبودی خبرنگار فرانسوی افغان الاصل که توسط طالبان بازداشت شده است
مرتضی بهبودی خبرنگار فرانسوی افغان الاصل که توسط طالبان بازداشت شده است

در حال حاضر ۷ خبرنگار محلی افغانستان که اخیراً از سوی طالبان بازداشت شدند و مرتضی بهبودی، خبرنگار فرانسوی افغانی‌الاصل در زندان طالبان بسر می‌رند.

بازداشت خبرنگاران در افغانستان از سوی طالبان و دیگر محدودیت آنان بر کار رسانه‌ای سبب ایجاد نگرانی نزد خبرنگاران و نهادهای حامی رسانه‌ها شده است.

یکی از بانوان خبرنگار که به علت مشکلات امنیتی نخواست نامش در گزارش ذکر شود، به رادیو آزادی گفت، محدودیت‌های روز افزون و بازداشت خبرنگاران اطلاعی‌رسانی در افغانستان را دشوار کرده است:

"فضای آزادی بیان و کار خبرنگاری در افغانستان، با گذشت هر روز دشوارتر و پیچیده‌تر می‌شود، این محدودیت‌ها در برابر خبرنگاران زن و مرد فضای اطلاع‌رسانی را تنگ‌تر ساخته و اجازه نیافتن خبرنگاران زن برای پوشش برنامه‌های پایه‌های اطلاعی رسانی را لرزان می‌سازد."

با این حال یکی از خبرنگاران مرد که او نیز نمی‌خواهد نامش در گزارش ذکر شود، از عدم پاسخگوی مسئولان حکومت طالبان شکایت می‌کند:

"شماری از خبرنگاران بعد از تحولات سیاسی در کشور یا کارهایشان را از دست دادند و یا هم رسانه‌هایشان بسته شده و بی‌کار شدند و برخی از خبرنگاران که می‌خواهد دسترسی به اطلاعات پیدا کنند مسئولین پاسخگو نیستند."

نهاد حمایت کنندهٔ رسانه‌های آزاد افغانستان (نی)
نهاد حمایت کنندهٔ رسانه‌های آزاد افغانستان (نی)

با این حال، ظریف کریمی، مسئول نهاد حمایت کنندهٔ رسانه‌های آزاد افغانستان (نی) در صحبت با رادیو آزادی ادامهٔ این وضعیت را نقض استقلالیت رسانه‌های آزادی عنوان می‌کند:

"این امر باعث این شده که خبرنگاران در یک ترس وحشت کار را ادامه بدهند، اگر وضعیت چنین ادامه پیدا کند ممکن که رسانه‌ٔ آزاد و مستقل برای پوشش برنامۀ خبری و اطلاع‌رسانی نباشد."

اما سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ حکومت طالبان چندی پیش در نشستی زیر نام "حسابدهی دولت به ملت" ادعا کرده بود که شمار زیادی از خبرنگاران بازداشت شده دارای پرونده‌های جنایی و شخصی هستند.

به اساس گفته‌های خبرنگاران، مسئولانه رسانه‌ها و نهادهای حمایت کنندهٔ رسانه‌ها، پس از حاکمیت دوبارۀ طالبان خشونت و محدودیت در برابر خبرنگاران و رسانه‌ها در افغانستان بیشتر شده است.

XS
SM
MD
LG