لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۸ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۴۳

سازمان عفو بین الملل نصب کمره های امنیتی در کابل را « نقض حریم خصوصی» مردم دانست


IRAN-WOMEN/
IRAN-WOMEN/

بعد از آن‌که وزارت داخله حکومت طالبان اعلام کرد که بیش از ۶۲ هزار کمره امنیتی را در جاهای مختلف شهر کابل نصب کرده اند، سازمان عفو بین‌الملل می‌گوید این اقدام طالبان نقض حقوق اساسی افغان‌ها در مکان‌های عمومی است.

مت محمودی مشاور و محقق بخش هوش مصنوعی و حقوق بشر سازمان عفو بین‌الملل ناوقت روز پنجشنبه در اعلامیه‌ای گفته که با اجرای این طرح نظارتی، حقوق حریم خصوصی و آزادی تجمع و بیان که از زمان به قدرت رسیدن طالبان تحت حملات بی‌سابقه‌ای قرار گرفته، از بین خواهند رفت.

در اعلامیه از قول محمودی آمده که "اجرای چنین طرح گسترده‌ای از نظارت جمعی تحت عنوان «امنیت ملی» الگوی است برای طالبان که به سیاست‌های سختگیرانه‌شان که حقوق اساسی مردم افغانستان به ویژه زنان در مکان‌های عمومی را نقض می‌کند، ادامه دهند".

سازمان عفو بین الملل افزوده که طالبان از زمان تسلط خود بر افغانستان حقوق زنان و دختران را در این کشور تضعیف کرده و به وسعت و شدت خشونت‌های طالبان علیه زنان و دختران نیز ماه به ماه افزوده می‌شود.

لوگوی سازمان عفو بین الملل
لوگوی سازمان عفو بین الملل

در همین حال مسعوده کوهستانی یک تن از زنان معترض می‌گوید هرچند پیش از این هم زنان افغان در جریان اعتراضات با واکنش‌های ظالمانه طالبان مواجه بودند، اما به‌گفته او اکنون که این تعداد کمره‌های امنیتی در شهر کابل نصب شده شاید زنان از ترس نتوانند مقابل هیچ محدودیت طالبان اعتراض کنند.

او به رادیو آزادی افزود:

"آن‌ها [طالبان] از مردم هراس دارند که یک زن و یا یک مرد برای حق خود صدا بلند نکند. آن‌ها به این فکر هستند که چرا یک انسان صدا بلند کند، بخاطریکه ایدیالوژی آن‌ها ضد انسان است، به همین خاطر این کمره‌ها را نصب کردند که صدای عدالت‌خواهان و آزادی‌خواهان برای همیشه خاموش شود."

یک باشنده کابل هم که نخواست نظر به چالش‌های امنیتی نام‌اش در گزارش گرفته شود مدعی است که طالبان تلاش می‌کنند با نصب این تعداد کمره‌های امنیتی آزادی خصوصی مردم را سلب کنند. او به رادیو آزادی می‌گوید:

"این شاید یک اقدام مثبت در برابر پیش‌گیری از جرایم جنایی باید، اما نصب این همه تعداد زیاد کمره‌ها حریم خصوصی مردم را نقض می‌کند، بخاطری‌که هیچ کس نمی‌تواند از نظارت این کمره‌ها پنهان شود. خواهر و مادر مردم به دنبال این و آن بیرون می‌روند طبعاً کمره‌ها این‌ها را نظارت می‌کند و حریم خصوصی آنان با تهدید مواجه می‌شود."

زنان معترض به این نظر اند که نصب کمره ها میتواند فعالیت ها و تجمات زنان را کنترول کند
زنان معترض به این نظر اند که نصب کمره ها میتواند فعالیت ها و تجمات زنان را کنترول کند

وزارت داخله حکومت طالبان موضع‌گیری سازمان عفو بین‌الملل در مورد نصب کمره‌های امنیتی در افغانستان را رد می‌کند.

این وزارت روز جمعه در صفحه‌ی اجتماعی اکس که قبلاً تویتر نام داشت در واکنش به اظهارات عفو بین‌الملل نوشته که نصب کمره‌های امنیتی یک نیاز است که به گفته‌اش نه‌تنها در افغانستان، بلکه در کشور های دیگر معمول است.

در ادامه آمده که در شریعت اسلامی به هیچ‌کسی اجازه داده نمی‌شود که به حریم شخصی کسی تهدید ایجاد کند یا هم آن را تحت نظارت قرار دهد و تنها به هدف تأمین امنیت در کابل نصب گردیده و هدف آن صرف کنترول نظم و امنیت است.

اما پیش از این شماری از آگاهان امور امنیتی به رادیو آزادی گفته بودند با نصب کمره‌های امنیتی گراف جرایم پائین نمی‌آید، بلکه بعد از رویدادها در شناسایی مجرمین از آن استفاده می‌شود.

در نظام جمهوری مخلوع هم موضوع نصب کمره‌های امنیتی در کابل به ارزش ۱۰۰ میلیون دالر مطرح شده بود، اما معلوم نشد که این پروژه تا چه حد پیش رفت.

در سال ۱۳۹۹ مقام‌های نظام پیشین گفته بودند که تنها ۳۰۰ کمره امنیتی را در کابل نصب کرده اند.

XS
SM
MD
LG