لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱۶ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۰۹

انوار الحق کاکړ: گروه های تروریستی در افغانستان با اسلحه امریکایی مجهز شده اند


برخی از اعضای تحتریک طالبان پاکستان که عمدتا در مرز میان افغانستان و پاکستان فعالیت می کنند
برخی از اعضای تحتریک طالبان پاکستان که عمدتا در مرز میان افغانستان و پاکستان فعالیت می کنند

انورالحق کاکړ، نخست وزیر حکومت موقت پاکستان ادعا می‌کند که پس از خروج امریکا از افغانستان، تجهیزات نظامی باقی مانده در این کشور سبب مجهز شدن گروه‌های تروریستی شده است.

آقای کاکړ پنج‌شنبۀ گذشته در یک نشست خبری به خبرنگاران گفت که تقویت و تجهیز گروه‌های تروریستی برای کشورهای منطقه از جمله پاکستان تهدید بزرگی است.

آنچه که حکومت طالبان همواره آن را رد کرده است.

نخست وزیر حکومت موقت پاکستان افزود که خروج عجولانۀ امریکا از افغانستان نه تنها بر پاکستان بلکه بر چین، ایران و کشورهای آسیای میانه تاثیر گذاشته است:

"در گذشته این گروه‌ها توانایی محدود برای هدف و حمله داشتند. اما امروز با اضافه شدند تجهیزات آنها حتا اگر بخواهند یک انگشت را هدف قرار می‌دهند. این اضافه شدن انرژی نیست، اضافه شدن تجهیزات است."

انورالحق کاکړ، نخست وزیر حکومت موقت پاکستان
انورالحق کاکړ، نخست وزیر حکومت موقت پاکستان

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان به پرسش‌های رادیو آزادی در این باره پاسخ نداد، اما پیش از این چنین ادعاهایی را رد کرده و گفته بود که تمامی تجهیزات نظامی باقی مانده در انبارهای حکومت طالبان نگهداری می‌شود.

قبل از این نیز خبر فروش سلاح و تجهیزات باقی ماندۀ امریکا در بازارهای سیاه افغانستان نشر شده بود که طالبان آن را رد کردند.

در گذشته نیز شورای امنیت سازمان ملل متحد و برخی از کشورهای منطقه از جمله پاکستان و روسیه در این مورد ابرار نگرانی کرده بودند که پس از حاکمیت دوبارۀ طالبان فعالیت گروه‌های تروریستی در افغانستان به ویژه تحریک طالبان پاکستان (تی تی پی) و شاخۀ ولایت خراسان گروه دولت اسلامی (داعش) افزایش یافته است، ادعایی که حکومت طالبان همواره آن را رد کرده است.

ممتاز زهرا بلوچ، سخنگوی وزارت خارجۀ پاکستان هم روز جمعه در یک نشست خبری گفت که حکومت طالبان در برابر جهان مسئولت دارد و در کنار آن باید به تعهدات سه جانبه‌ای که در نشست افغانستان، پاکستان و چین داشت، پابند باشد.

او افزود که طالبان باید در برابر افراد و گروه‌هایی که پاکستان را تهدید می‌کنند، اقدام کنند.

حکومت طالبان همواره تأکید کرده که هیچ تهدید از خاک افغانستان متوجه هیچ کشوری نخواهد شد، اما پیش از این در واکنش به اظهارات این چنینی گفته که افغانستان مسئول ناکامی هیچ کشوری در منطقه نیست و پاکستان باید به وضعیت امنیتی خود توجه درست داشته باشد.

پاکستان طالبان را متهم می سازد که درجلوگیری از فعالیت گروه های تروریستی در قلمرو افغانستان اقدامات زیادی انجام نداده اند
پاکستان طالبان را متهم می سازد که درجلوگیری از فعالیت گروه های تروریستی در قلمرو افغانستان اقدامات زیادی انجام نداده اند

احمد خان اندړ، کارشناس مسایل نظامی در صحبت به رادیو آزادی می‌گوید، احتمال این وجود دارد که تجهیزات به دست گروه‌های تروریستی افتاده باشد، اما به باور او، پاکستان باید ریشه‌های گروه‌های تروریستی را در بیرون از خاک افغانستان جستجو کند:

" تنها تقویت تسلیحات نمی‌تواند گروه‌های تروریستی را به موفقیت برساند، منابع تقویت مالی و مادی را باید جستجو نمود و پاکستان در مبارزه با با تروریسم باید به شکل حقیقی آن به پیش برود، در غیر آن سلاح‌های مذکور که به دست گروه‌های تروریستی افتاده نه تنها به خطر امنیت افغانستان و پاکستان است بلکه می‌تواند خطراتی را برای منطقه داشته باشد."

این در حالیست که جلیل عباس جیلانی، سرپرست وزارت خارجۀ پاکستان روز چهارشنبۀ هفتۀ گذشته گفت که حکومت طالبان به اسلام‌آباد خبر داده است که برخی از افراد را در پیوند به حملات تروریستی در پاکستان بازداشت کردند. ادعایی که تا به حال از سوی حکومت طالبان تأیید نشده است.

بر اساس گزارش سال گذشتۀ سرمفتش ویژۀ امریکا برای بازسازی افغانستان (سیگار)، نیروهای امریکا به ارزش ۷.۲ میلیارد دالر اسلحه و مهمات جنگی را برای طالبان به جا گذاشته اند که شامل ۷۸ فروند طیاره، ۴۰ زره پوش، بیش از ۳۰۰ هزار اسلحه و هزاران مرمی و مهمات می‌شود.

اما دونالد ترامپ، رئیس جمهور پیشین ایالات متحدۀ امریکا در گفتگو‌ با فاکس نیوز ارزش این مهمات را ۸.۵ میلیار دالر خوانده بود.

XS
SM
MD
LG