لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۱۳ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۵۸

اعلام نتایج امتحان سرتاسری کانکور؛ کامله: من آمادگی کامل برای امتحان کانکور داشتم


آرشیف - جریان امتحان کانکور
آرشیف - جریان امتحان کانکور

با وجود اینکه امتحان سرتاسری کانکور سال ۱۴۰۲ در افغانستان بدون حضور دختران برگزار شد، اما ادارۀ ملی امتحانات حکومت طالبان می‌گوید که تعداد شرکت کنندگان در کانکور امسال بیشتر از سال گذشته بوده است.

عبدالباقی حقانی، سرپرست این اداره روز دوشنبه با اعلام نتایج این امتحان گفت، علاوه بر متقاضیان کامیاب برای متقاضیان ناکام نیز فرصت‌های تحصیلی را در نظر گرفته اند.

وی افزود، کانکور امسال در پنج کتگوری مختلف شامل امتحان کانکور سرتاسری، مدارس دینی، فارغان صنوف چهارده، تثبیت سویه عالیه و خامسه برگزار شد:
"سال گذشته در امتحان کانکور ۶۴ هزار و ۵۸ نفر شرکت کردند و در کانکور امسال ۸۴ هزار و ۲۳۴ نفر شرکت کردند. پس این تعداد حدود ۲۰۰۰۰ نفر جدا است، نتیجۀ امسال را اعلان کردیم. امسال امکانات زیاد بود و همه مسئولین مربوطه همکاری کامل را داشتند و جوان‌ها جرأت کردند و امتحان را به خوبی سپری کردند."

عبدالباقی حقانی گفت که سال گذشته ۴۰ هزار و ۸۳۹ نفر در پوهنتون‌های دولتی کامیاب شده بودند، اما امسال به تعداد ۴۴ هزار و ۳۳۶ نفر به موسسات تحصیلات عالی دولتی راه یافته اند.

وی همچنین گفت، در کنار تعداد ذکر شده از ۴ هزار و ۵۱۳ تن عالمان هم امتحان گرفته اند که ۴ هزار و ۱۹۹ تن آنان به پوهنتون‌ها راه یافته اند.

در مورد شرایط شرکت علمای دین در امتحان کانکور از مقام‌های وزارت تحصیلات عالی حکومت طالبان و ادارۀ ملی امتحانات آنان پرسیدیم، اما آنها به سوالات رادیو آزادی پاسخ نداند.

سرپرست ادارۀ ملی امتحانات حکومت طالبان می‌گوید که امسال ۸۲ هزار و ۶۳۰ متقاضی به پوهنتون‌ها و موسسات تحصیلات عالی و نیمه عالی راه یافتند و متقاضیان بی‌نتیجه هم در چانس دوم در برخی از موسسات تحصیلی جذب خواهند شد.

او در بارۀ اینکه چرا به دختران در امتحان کانکور سال روان اجازه اشتراک داده نشد، چیزی نگفت.

اول نمرۀ آزمون کانکور امسال محمود فرزند عبدالجمیل از ولایت فراه معرفی شده که ۳۵۹.۱۶ نمره به دست آورده و به پوهنتون علوم طبی ابوعلی سینا در کابل راه یافته است.

دوم نمرۀ این آزمون عباس، باشنده ولایت کابل که با کسب ۳۵۷.۴۷ امتیاز، در پوهنتون طبی کابل پذیرفته شده است.

در مقام سوم، عبدالباعث باشندۀ ولایت کابل که با ۳۵۵.۷۹ نمره به پوهنتون طبی کابل راه یافته است.

سعی کردیم با اول نمرۀ کانکور امسال صحبت کنیم اما او دستیاب نشد.

این در حالی است، دخترانی که امسال از شرکت در کانکور محروم شده اند، می‌گویند که آمادگی کامل برای کانکور را داشته اند، اما از سوی طالبان اجازه نیافته اند.

کامله، فارغ صنف دوازدهم به رادیو آزادی گفت:
"قربانی‌های زیادی را دادیم. خصوصاً وقتی در مرکز آموزشی کاج که درس می‌خواندم. ما اهداف بلند داشتیم. اما می‌بینیم که همه درها بروی ما بسته شده است، اما تلاش می‌کنیم که در خانه تلاش کنیم و به برنامه و اهداف مان برسیم. از سازمان ملل متحد می‌خواهم که راه‌های دیگر را بروی ما باز کنند تا به آرزو‌هایمان برسیم."

پس از به قدرت رسیدن طالبان آنان دختران بالاتر از صنف ششم را از رفتن به مکتب و در دسامبر سال گذشته دختران دانشجو را از رفتن به پوهنتون منع کردند.

این در شرایطی است که در آخرین سال نظام جمهوری اول نمرۀ کانکور یک دختر به نام سلگی باران بود و پیش از آن هم دختران در امتحان کانکور چندین بار مقام اول را بدست آوردند.

رینا امیری، نماینده ویژۀ امریکا در امور زنان، دختران و حقوق بشر افغانستان پیش از این در واکنش به به عدم اجازۀ حکوت طالبان به دختران در امتحان کانکور گفته بود که طالبان باید به جای ایدئولوژی خود، کشور و مردم را در اولویت قرار دهند.

وی در حمایت از خواست شرکت دختران افغان در این امتحان گفت که پیروزی دختران افغان، پیروزی افغانستان است.

رینا امیری همچنین افزوده که ادامه تحصیل دختران، سبب تامین نفقه، رونق اقتصادی و بهتر شدن آینده می‌شود.

با وجود واکنش‌های گسترده به ممنوعیت آموزش و تحصیل دختران در افغانستان، طالبان هنوز هم هیچ یک از محدودیت‌هایشان را برنداشته اند.

XS
SM
MD
LG