لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱۶ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۲۰

بسته ماندن مکاتب دخترانه بالاتر از صنف ۶؛ حقانی: تا فراهم شدن شرایط صبور باشید


سراج الدین حقانی سرپرست وزارت داخله حکومت طالبان
سراج الدین حقانی سرپرست وزارت داخله حکومت طالبان

با گذشت ۷۱۶ روز از بسته شدن دروازه‌های مکاتب بروی دختران بالاتر از صنف ششم، سرپرست وزارت امور داخلۀ حکومت طالبان همچنان از مردم و جهان می‌خواهد تا فراهم شدن شرایط صبور باشند.

در خبرنامه‌ای که وزارت داخلۀ حکومت طالبان به رسانه‌ها فرستاده، آمده است که سراج الدین حقانی در دیدار با هیئت سازمان همکاری اسلامی، تحصیل دختران را یکی از نیازهای جامعه خوانده و گفته که این مشکل با توجه به شرایط حل خواهد شد.

با این حال، وی جزئیاتی در مورد اینکه طالبان می خواهند چه شرایطی را برای تحصیل دختران در افغانستان فراهم کنند، ارائه نکرد، اما وعده داد که برای رفع نواقص تلاش می‌کنند.

از سوی دیگر خبرگزاری دولتی باختر در کنترل حکومت طالبان از دیدار هیئت سازمان همکاری اسلامی با سرپرست وزارت معادن و پترولیم طالبان خبر داده که یکی از موضوعات مورد بحث‌شان تحصیل زنان و دختران عنوان شده است.

در همین حال دخترانی که دروازه‌های مکاتب به رویشان بسته شده می‌گویند، نه تنها به وعده‌های طالبان باور ندارند، ادامۀ وضعیت خیانت به آینده‌شان است.

یک دانش‌آموز صنف دوازدهم در کابل که به دلیل مسائل امنیتی نمی‌خواهد نامش در این گزارش ذکر شود، به رادیو آزادی گفت:

"وقتی امارت اسلامی (طالبان) ما را یک طرف می‌گذارند به امید اینکه امروز یا فردا مکاتب شروع می‌شود یا می‌گوید ما متعهد به راه اندازی مکاتب هستیم. این انتظارات نادرست است. دو سال ما را فریب دادند که امروز و یا فردا مکاتب باز می‌شود."

یکی دیگر از دانش‌آموزان صنف هفتم در کابل که او نیز به دلیل تهدیدات امنیتی نمی‌خواهد نامش منتشر شود، می‌گوید که بیم آن را دارد که مقامات طالبان به وعده‌های خود عمل نکنند:
"ما دو سال است که برای بازگشایی مکاتب صبر کردیم، اگر صددرصد "وعده" بدهند که مکاتب را باز می‌کنند، صبر می‌کنیم، اما قبلاً وعده‌هایی داده بودند، عمل نکردند."

مقامات حکومت طالبان در بارۀ بسته شدن مکاتب و پوهنتون‌ها بروی دختران چیزی نمی‌گویند و اظهارات‌شان در این باره مختلف است.

برخی از آنها می‌گویند، این مشکل به دلیل محدودیت‌های فرهنگی، حجاب، نصاب تعلیمی و محیط آموزشی است، اما برخی دیگر می‌گویند، رهبرشان ملا هبت الله آخندزاده این تصمیم را گرفته و دلیلش را فقط خودش می‌داند.

هفتۀ گذشته یونس راشد، معین امور جوانان وزارت اطلاعات و فرهنگ حکومت طالبان در نشستی گفت که ملا هبت‌الله رهبر آنها دلیل شرعی موجه برای بستن مکاتب و پوهنتون‌ها بروی دختران دارد که آن را با ملت شریک نمی‌کند.

سازمان همکاری اسلامی، افغان‌ها و تقریباً تمام کشورهای اسلامی این تصمیم طالبان را غیرشرعی خوانده اند.

هیئت سازمان همکاری اسلامی که شامل نمایندگان کشورهای مختلف اسلامی و علمای دین است، هفتۀ گذشته به کابل آمده و تا به حال مصروف دیدار با مقام‌های طالبان است.

این سازمان قبل از سفر این هیئت به کابل در وب سایت خود نوشته بود که صحبت با طالبان در مورد تعدادی از موضوعات مانند مدارا در اسلام، اعتدال، تحصیل دختران و کار زنان بسیار مهم است.

XS
SM
MD
LG