لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۲۹ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۳۸

سیلاب ها در لیبیا٬ جان هزاران تن را گرفته و هزاران نفر دیگر نیز مفقود شده اند


سیلاب ها در لیبا
سیلاب ها در لیبا

پس از آنکه سیلاب فاجعه بار در شهر ساحلی درنا در شرق لیبیا، بندهای اعمار شده روی دریا را ویران کرد، هزاران تن از اثر آن جان داده و هزاران تن دیگر مفقود الاثر شده اند.

ویرانی عظیم سیلاب، این شهر ساحلی بحیرۀ مدیترانه را که حدود ۱۰۰ هزار تن در آن زندگی می کنند، درهم شکست. ساختمان های چند طبقه ای فرو ریختند، خانه های مسکونی و موترها در بین جریان خروشان آب، ناپدید شدند.

با گسترش نگرانی های جهانی از فاجعۀ بشری در لیبیا، شماری از کشورها گفته اند که فوراً تیم های کمک و نجات را به این کشور آسیب دیده از جنگ، اعزام می کنند.

این رویداد را یک مقام سازمان ملل متحد "فاجعه ای با ابعاد حماسی" خوانده است.

براساس خبرگزاری اسوشیتدپرس، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، به روز سه شنبه ( ۱۲ سپتمبر) در سخنرانی به یک سمپوزیم در شهر انقره پایتخت آن کشور، گفت که ترکیه در کنار لیبیا خواهد ایستاد:

"از خداوند متعال برای برادران ما که در نتیجۀ سیلاب و طوفان در لیبیا جان های خود را از دست دادند، آرزوی رحمت می کنم. اطلاعاتی را که از منطقه به دست آورده ایم، نشان می دهد که واقعاً یک فاجعۀ عظیم طبیعی رخ داده، به حیث ترکیه، همانطوری که تا کنون، مردم لیبیا را تنها نگذاشته ایم، در این روزهای سخت نیز با تمام امکانات در کنار برادران ما هستیم."

خسارات ناشی از سیلاب ها در لیببا
خسارات ناشی از سیلاب ها در لیببا

آنتونیو تاجانی (Antonio Tajani) وزیر امور خارجۀ ایتالیا نیز در شبکه ایکس نوشته، کشورش برای رسیدگی به سیلاب زدگان در شرق لیبیا، با ارسال کمک های بشری پاسخ داده و یک تیم ارزیابی را به لیبیا فرستاده، تا کمک ها را با واحد های حفاظت مدنی آن کشور، هماهنگ سازد.

تامر رمضان کارمند فدراسیون بین المللی جمعیت های صلیب سرخ و هلال احمر که سه تن از داوطلبان آنها نیز در نتیجۀ این سیلاب کشته شده اند،گفته که بر اساس منابع مستقل اطلاعاتی خود تأیید می کنند که تاکنون تعداد افراد مفقود به بیش از ۱۰ هزار تن رسیده است.

شهر درنا، در ۲۵۰ کیلومتری شرق شهر بن غازی موقعیت دارد که توسط تپه ها احاطه شده و در تابستان معمولاً بستر دریای خشک است، اما سیلاب اخیر از آب گل آلود، چندین پل بزرگ با خود برد، تلفات و خسارات هنگفت وارد کرد.

حکومت لیبیا رهبری عبدالحمید دبیبه(Abdelhamid Dbeibah) که از سوی سازمان ملل حمایت می شود، از دوشنبه عزای ملی را برای سه روز اعلام نموده و روی "وحدت همه مردم لیبیا" تاکید کرده است.

آرش همایون

XS
SM
MD
LG