لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۲۶ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۲۲

نخستین سالگرد کشته شدن مهسا امینی؛ ایالات متحده و بریتانیا تحریم های تازهٔ بر ایران وضع کردند


تصویر آرشیف: راه پیمایی در حمایت از مهسا امینی و زنان ایران
تصویر آرشیف: راه پیمایی در حمایت از مهسا امینی و زنان ایران

ایالات متحده امریکا و بریتانیا، تحریم های تازه را علیه ایران اعلام کرده اند. این تحریم ها یک روز پیش از سالروز مرگ مهسا امینی، دختر ۲۲ ساله ایرانی به اجرا گذاشته شد.

امینی در ۱۶ سپتمبر سال گذشته، پس از آنکه از سوی پولیس ایران مورد لت و کوب شدید قرار گرفت، در شفاخانه جان سپرد. او بنابر رعایت نکردن حجابش لت و کوب شده بود.

انتونی بلنکن وزیر خارجه امریکا، به روز جمعه (۱۵ سپتمبر) در یک پیام ویدیویی گفت که کشورش در یک سال گذشته دستکم ۱۰۰ تن از افراد و شرکت ها را به اتهام تخطی از حقوق بشر در ایران در فهرست تحریم ها شامل کرده است.

" مرگ مهسا امینی که در یک سال گذشته در تمامی ایران باعث راهپیمایی ها شد، با تشدد روبرو گشت، مردم به صورت گروهی بازداشت شدند و حتی خدمات انترنت از سوی رژیم با مشکلات جدی همراه شد. ما در برابر هر آن کسی که حقوق ابتدایی را در ایران زیر پا می کند، اقدام مناسب خواهیم کرد."

انتونی بلنکن وزیر خارجه امریکا،
انتونی بلنکن وزیر خارجه امریکا،

در اعلامیه وزارت خارجه امریکا که به روز جمعه پخش شد، آمده که بر ۲۵ تن از افراد، سه رسانه طرفدار حکومت ایران و یک شرکت تحقیقات انترنتی تحریم وضع شده است.

در اعلامیه همچنان آمده که واشنگتن با متحدانش در مورد تحریم ها گفتگو می کند و از آنها می خواهد که بر ایران تحریم وضع کنند.

پس از سرکوب اعتراض های گسترده در ایران طی یک سال گذشته، این سیزدهمین دور تحریم هاست که از سوی امریکا بر آنکشور به اجرا گذاشته می شود.

ایالات متحده همچنان به صدور ویزه برای سیزده تن که شماری از مقام های ایرانی هم شامل آن می شوند، تحریم وضع کرده است.

به دنبال مرگ مهسا امینی، ایالات متحده امریکا تحریم ویزه را بر حدود ۴۰ تن به شمول مقام های ایرانی به اجرا گذشته.

با فرا رسیدن یک سال از در گذشت مهسا امینی، در شماری از شهر ها و مناطق ایران، نیرو های امنیتی جابجا شده اند تا جلو اعتراض های مردمی را بگیرند.

XS
SM
MD
LG