لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱۴ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۴۷

نشست فارمت مسکو؛ روسیه با برگزاری این نشست در پی چیست؟


قصر کرملین
قصر کرملین

ضمیر کابلوف، نمایندۀ ویژۀ روسیه برای افغانستان می‌گوید که حکومت همه‌شمول در افغانستان و مبارزه با مواد مخدر و تروریزم از نکات مهم آجندای ششمین نشست فارمت مسکو است.

به گفته او، این نشست قرار است به تاریخ ۲۹ ماه جاری میلادی در شهر کازان روسیه و با حضور طالبان برگزار شود.

ضمیر کابلوف روز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرگزاری تاس روسیه افزود که در این نشست کشورهای منطقه نیز در مورد موضوعات مورد علاقه‌شان بحث خواهند کرد.

به گفتۀ آقای کابلوف، در مورد چگونگی پایبندی طالبان و مکلفیت‌هایشان هم بحث خواهد شد.

با این حال برخی از آگاهان سیاسی و دیپلمات‌های سابق افغانستان در مورد چنین نشست‌هایی دیدگاه‌های متفاوتی دارند.

غوث جانباز، دیپلمات پیشین افغانستان در روسیه در گفت‌وگو با رادیو آزادی می‌گوید که روسیه با برگزاری چنین نشست‌هایی می‌خواهد خود را در بخش سیاسی افغانستان فعال نگه دارد:
"روسیه می‌خواهد در روند سیاسی افغانستان فعال باشد. آنها برای اینکه از مسائل دور نمانند، رابطه سیاسی خود را با طالبان حفظ کرده و تلاش خواهند کرد تا طالبان را در محور منطقه و در دستور کار روابط منطقه‌ای خود نگه دارد."

به گفتۀ آقای جانباز، یکی دیگر از اهداف این نشست ایجاد ثبات در سطح منطقه است.

شیر حسن حسن، آگاه سیاسی در روسیه معتقد است که روسیه و کشورهای منطقه می‌خواهند نگرانی‌های خود در مورد تروریزم را از طریق این نشست با طالبان در میان بگذارند.

وی به رادیو آزادی گفت:
"من فکر می‌کنم روسیه به دنبال این است که خود را از افغانستان و از طریق افغانستان به کشورهای آسیای میانه که فعالیت‌های تروریستی و افراطی را متوجه مسکو می‌سازد آگاه بسازد. مسکو مشکوک است که این تهدیدها بیشتر توسط اطلاعات غربی انجام می‌شود، زیرا مسکو و کشورهای هم پیمانش نگرانی‌هایی در این زمینه دارند."

ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان
ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان

هر چند ذبیح الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان و سخنگویان وزارت خارجۀ حکومت طالبان به سوالات رادیو آزادی در این باره پاسخ ندادند، احمد ضیاء تکل، معاون سخنگوی این وزارت در ۱۵ جولای سال جاری در صفحۀ ایکس خود نوشت که سفیر روسیه در کابل (دیمیتری ژیرنوف) با امیرخان متقی دیدار کرده و دعوت‌نامۀ نشست فارمت مسکو را به وی تحویل داده است.

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان نیز در آن زمان به رسانه‌ها گفته بود که حضور آنها در هر نشستی که در مورد افغانستان بحث می‌شود، مهم است.

در ششمین نشست فارمت مسکو به شمول طالبان، نمایندگان روسیه، هند، ایران، قزاقستان، قرغزستان، چین، پاکستان، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبیکستان شرکت خواهند کرد.

گفته می‌شود که روند نشست‌های فارمت مسکو در سال ۲۰۱۷ ایجاد شد. دو نشست در زمان نظام جمهوری قبلی افغانستان و سه نشست دیگر پس از حاکمیت دوبارۀ طالبان بر افغانستان برگزار شد.

XS
SM
MD
LG