لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۶ اسد ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۰۳

اندپندنت: اجلاس مجمع عمومی ملل متحد روی محدودیت بر آموزش دختران در افغانستان بحث می کند


یکی از نشست های مجمع عمومی سازمان ملل متحد
یکی از نشست های مجمع عمومی سازمان ملل متحد

روزنامه اندپندنت که از بریتانیا نشر می شود در مطلب خود می نویسد که محدودیت بر آموزش زنان و دختران در افغانستان یکی از موضوعات اساسی است که در اجلاس مجمع عمومی ملل متحد مورد بحث قرار خواهد گرفت.

طالبان بعد از برگشت به قدرت در اگست سال ۲۰۲۱ دختران بالاتر از صنف ششم را از ادامه آموزش منع کردند و چند ماه بعد درهای پوهنتون‌ها را نیز به روی دختران و زنان تا امرثانی بستند.

بنوشته روزنامه گرچه طالبان در ابتدا وعده کرده بودند که مکاتب متوسطه و لیسه دختران را می گشایند اما سپس گفتند که چنین یک اقدام با تفسیر آنها از شریعت سازگار نیست.

اندپندنت می نویسد که افغانستان یگانه کشور جهان است که دختران و زنان در آن از آموزش دورۀ ثانوی و تحصیل منع شده اند.

روزنامه سخنان یک دختر پانزده ساله بنام عادله را نیز نشر کرده که گفته است از این بیم ندارد که مکتب او در تصرف طالبان قرار گرفته است بلکه از این غمگین است که روی کتاب‌هایش را گرد و خاک پوشانده و کدام روزنه برای تحقق امیدهای خود نمی بیند.

نشریه ایوروایشیا ریویو در یک مطلب خود به تنش‌های اخیر میان کابل و اسلام آباد پرداخته می نویسد که پاکستان خشمگین است چون فکر می کند که طالبان افغان به جنگجویان طالبان پاکستانی پناه داده اند.

این نشریه می نویسد که گروه تندرو طالبان پاکستانی که در گذشته در پاکستان سرکوب و چندین نفر از رهبرانش کشته شده بود، در دو سال اخیر دوباره نیرومند شده و با یک موج حملات به صحنه برگشته است.

مرکز مطالعات نزاع و امنیت در اسلام آباد دریافته‌های خود گفته که بعد از برگشت طالبان به قدرت در افغانستان، طالبان پاکستانی جسورتر شده و حملات خود را افزایش داده اند.

حکومت طالبان در افغانستان که در گذشته میان طالبان پاکستانی و اسلام آباد میانجیگری کرده ادعای پاکستان مبنی بر پناه دادن به طالبان پاکستانی را تکذیب کرده گفته که اسلام آباد باید دیگران را مقصر ندانسته مشکلات امنیتی خود را خود حل کند.

XS
SM
MD
LG