لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱۴ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۲۷

تبصره انستیتوت صلح ایالات متحده امریکا در مورد بحران بشری افغانستان


زنان بی بضاعت در انتظار کمک در کابل - عکس از آرشیف
زنان بی بضاعت در انتظار کمک در کابل - عکس از آرشیف

انستیتوت صلح ایالات متحده در مطلبی به بررسی بحران بشری طی دو سال حاکمیت طالبان در افغانستان پرداخته است.

در مطلب آمده است که افغان‌ها به راه حل‌های پایدار و درازمدت نیاز دارند که شامل کمک‌های بشردوستانه بیشتر، ثبات اقتصادی و کمک‌ها در بخش‌های توسعه است.

در ادامه می خوانیم که در ماه اگست ۲۰۲۱، زمانی که طالبان بار دیگر کنترل حکومت را در افغانستان به دست گرفتند، وضعیت بشری در این کشور بدتر شد و در نتیجه میلیون‌ها نفر مجبور به جستجوی غذا و کمک‌های بشردوستانه شدند.

براساس نوشته انستیتوت صلح ایالات متحده، در بیش از دو سال پس از حاکمیت طالبان وضعیت بشری در افغانستان هنوز هم بدتر است، زنان و دختران افغان هم به شدت تحت تاثیر محدودیت‌های شدید طالبان در زندگی روزمره‌شان قرار دارند.

در مطلب این انستیتوت گفته شده که جامعه جهانی در تلاش است تا میان کمک رسانی و فشار بر طالبان، تعادل ایجاد کند یعنی همزمان با کمک رسانی برای رفع نیاز‌های شدید در این کشور، بر حاکمان افغانستان فشاور بیاورد تا پالیسی‌های تندروانه خود را نرم کنند.

مجله دیپلمات در مطلبی به روابط میان هند و حکومت طالبان پرداخته و نوشته است که دهلی نو راه محتاطانه‌ای را در روابط با طالبان انتخاب کرده است.

در ادامه می خوانیم که چند روز پس از آنکه صدها دانشجوی افغان مقیم هند دست به تظاهرات در دهلی نو زدند و خواستار تمدید ویزه اقامت و اجازه کار در آن کشور شدند، دهلی نو بورسیه‌های جدید آنلاین را برای سال های ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ به دانشجویان افغان اعلام کرد.

شورای روابط فرهنگی هند که یکی از نهاد‌های اجرایی وزارت خارجه این کشور است، اعلام کرده که دهلی نو بر تعهد خود برای تقویت آموزش دانشجویان افغان پایبند است.

هند روابط خوبی با حکومت پیشین افغانستان هم داشت.

علاوه بر تامین میلیاردها دالر برای بازسازی افغانستان در بیست سال گذشته، هزاران افغان در پوهنتون‌های آن کشور تحصیل کرده اند.

به نوشته مجله دیپلمات، هند برای اولین بار در جون ۲۰۲۲ با راه اندازی نظارت بر کمک‌های بشردوستانه‌اش با یک هیئت فنی دیپلماتیک سه نفره در کابل، تعاملش با طالبان را آغاز کرد.

از زمان برگشت طالبان به قدرت در اگست ۲۰۲۱، هند کمک‌های بشردوستانه را به افغانستان ادامه داده است.

هیئت هندی هفته پیش در اعلامیه‌ای در پنجاه و چهارمین اجلاس شورای حقوق بشر سازمان ملل اعلام کرد که طبق وعده قبلی پنجاه هزار تُن گندم و بیش از دو صد تُن کمک صحی از جمله واکسین و دیگر تجهیزات صحی را به افغانستان ارسال کرده است.

XS
SM
MD
LG