لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱۶ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۰۲

اتحادیه اروپا برای حمایت از نیازمندان در افغانستان ۱۴۰ میلیون یورو کمک می‌کند


بیرق اتحادیه اروپا
بیرق اتحادیه اروپا

اتحادیه اروپا می گوید که پس از شش ماه ارزیابی، توافق کرده که ۱۴۰ میلیون یورو معادل ۱۵۰ میلیون دالر کمک برای افغانستان را آزاد کند.

انا پیسونیرو یکی از سخنگویان کمیسیون اروپا در بروکسل، شام گذشته (۲۰ سپتمبر) در پیامی به رادیو آزادی گفت، آنها اطمینان حاصل کرده اند که کمک برای زنان و دختران در افغانستان خواهد رسید.

او افزود که کمک ۱۴۰ میلیون یورویی اتحادیه اروپا، در بخش‌های آموزشی، صحت، زراعت و تقویت ظرفیت اقتصادی زنان افغان مصرف خواهد شد:
"کمک‌های مالی به افغانستان در ماه دسمبر سال ۲۰۲۲ پس از آنکه طالبان بر کار زنان در موسسه‌های غیر دولتی ممنوعیت وضع کردند، متوقف شد. سپس ما برای شش ماه ارزیابی و نظارت کردیم که کمک بر اساس اصل توسط زنان برای زنان برسد. این اصل، اطمینان می دهد که زنان و دختران در رساندن کمک‌ها نقش می داشته باشند."

اتحادیه اروپا و شماری از نهاد‌های بین المللی پس از دسمبر سال گذشته که کار زنان در موسسه‌های غیر دولتی از سوی طالبان ممنوع شد، کمک‌های مالی شانرا به حالت تعلیق در آوردند.

این نهاد‌ها استدلال می کردند که بدون حضور زنان نمی توانند امور کمک رسانی را به صورت عادی و منظم پیش برند.

با آنکه شورای مهاجرت ناروی گفته که مقام‌های طالبان برای کار زنان در این اداره وعده داده اند اما تا اکنون حاکمان فعلی افغانستان در مورد از سرگیری کار زنان در موسسه‌های غیر دولتی به صورت رسمی چیزی نگفته اند.

در اعلامیه اتحادیه اروپا هم که دیروز نشر شد، معلومات شریک ساخته نشده که طالبان به کار زنان در موسسه‌های غیر دولتی اجازه داده اند یا نه، اما تنها در همین حد گفته شده که آنها از کمک رسانی توسط زنان اطمینان حاصل کرده اند.

شماری از زنان بی بضاعت در کابل با کودکان شان در انتظار دریافت کمک نشسته اند - عکس از آرشیف
شماری از زنان بی بضاعت در کابل با کودکان شان در انتظار دریافت کمک نشسته اند - عکس از آرشیف

انا پیسونیرو سخنگوی کمیسیون اروپا می گوید که کمک‌های تازه در اختیار طالبان قرار نمی گیرد بلکه از طریق سایر نهاد‌های مددرسانی به افغان‌های نیازمند رسانیده می‌شود:
"این پول به سازمان ملل متحد، بانک جهانی و موسسه‌های غیر دولتی بین المللی داده می شود. هدف این کمک مالی همین است که نیازمندی‌های اولیۀ افغان‌ها فراهم شود. این افغان‌ها در حال حاضر در کشور‌شان با چالش‌های نگران کننده روبرو اند."

اتحادیه اروپا می گوید که کمک تازۀ ۱۴۰ میلیون یورویی، بخشی از آن کمک یک میلیارد یورو است که این اتحادیه در اگست سال ۲۰۲۱ برای افغانستان تعهد سپرده بود.

این کمک تازه با افغانستان در حالی اعلام شده که برنامه جهانی غذا درخواست یک میلیارد دالر کمک برای نیازمندان در افغانستان تا پایان زمستان را مطرح کرده.

به گفتۀ سازمان ملل متحد نزدیک به سی میلیون تن در افغانستان به کمک‌های بشری نیاز دارند و درعین حال، بودجه نهاد‌های مدد رسانی هم به شدت کاهش یافته است.

XS
SM
MD
LG