لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱۶ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۵۶

دشواری های اخذ پاسپورت در فراه؛ مردم: فساد وجود دارد و باید پول گزاف به کمیشنکار بدهیم


پاسپورت افغانستان
پاسپورت افغانستان

گرفتن پاسپورت برای باشندگان فراه دشوار شده و بسیاری از متقاضیان دریافت پاسپورت را را ناامید ساخته است.

شماری از باشندگان فراه می گویند که اداره پاسپورت حکومت طالبان در این ولایت حتی برای مریضان عاجل هم پاسپورت نمیدهد و آنان مجبور اند که بخاطر گرفتن پاسپورت برای کمیشن کاران پول بدهند تا پاسپورت اخذ کند.

حشمت الله ۳۷ ساله باشنده ولسوالی قلعه کاه ولایت فراه در غرب افغانستان، هفته دوبار دو ساعت راه می پیماید تا به اداره پاسپورت شهر فراه برسد.

حشمت الله می گوید که پدرش سخت مریض است و باید برای درمان به کشور دیگری مثل ایران و یا پاکستان منتقل شود، اما می گوید که پاسپورت ندارند و اداره پاسپورت طالبان در فراه هم‌ بیشتر از یک سال است که به او پاسپورت نمی دهد.

او با گلایه از طالبان به رادیو آزادی می گوید:

" بخاطر چه به من پاسپورت نمی دهد؟ چون من یک امارتی را نمی شناسم یا هم پولی ندارم که به کمیشن کار بدهم. اگر نه شما ببینید مردمانی هستند که دو ماه نمی شود ثبت نام کرده، پاسپورت گرفته، چون یا امارتی بوده یا در اداره دولت کار می کرده یا هم کمیشن کار بوده."

مدیریت پاسپورت ولایت فراه امکانات اندک در اختیار دارد و روزانه صرف بیست دانه پاسپورت توزیع میکند
مدیریت پاسپورت ولایت فراه امکانات اندک در اختیار دارد و روزانه صرف بیست دانه پاسپورت توزیع میکند

عبدالغفار یک باشنده دیگر شهر فراه است که از مشکل مشابهی سخن می گوید.

او نیز به رادیو آزادی گفت که هشت ماه می شود انتظار گرفتن پاسپورت را می کشد؛ اما او می گوید که هیچکس به درخواست های آنان توجه نمی کند:

" من نمی دانم که این درد خود را به چی کسی بگویم؟ نمی دانم کسی است که این درد من را می شنود یا نه؟"

مانند عبدالغفار روزانه ده ها تن دیگر در شهر فراه کنار دروازه اداره پاسپورت این ولایت صف می کشند، تا بتوانند پاسپورت بگیرند. برخی از بهر تداوی، برخی دیگر هم برای آموزش و بسیاری می خواهند که برای پیدا کردن کار در کشورهای همسایه به خصوص ایران، پاسپورت بگیرند.

مردم می گویند که اداره پاسپورت طالبان در فراه اکنون روزانه تنها ۲۰ جلد پاسپورت توزیع می کند که کافی نیست.

خواستیم نظر مسئولان اداره پاسپورت طالبان در فراه را در مورد شکایت مردم مبنی بر فساد در روند توزیع پاسپورت و همچنین کندی روند توزیع پاسپورت داشته باشیم، اما آنان به تماس ها و پیام های مکرر رادیو آزادی تا زمان تهیه این گزارش پاسخی ندادند.

بسیاری از کسانی که بیمار دارند میگویند که نیاز است بیماران خود را به خارج کشور برای تداوی ببرند اما پاسپورت نیست و باید منتظر بمانند
بسیاری از کسانی که بیمار دارند میگویند که نیاز است بیماران خود را به خارج کشور برای تداوی ببرند اما پاسپورت نیست و باید منتظر بمانند

زمانی که طالبان در تابستان سال ۱۴۰۰ هجری خورشیدی به قدرت بازگشتند، روند توزیع پاسپورت به شهروندان افغانستان را برای چندین ماه متوقف کردند.

اما پس از مدت ها و با از سرگیری روند توزیع پاسپورت در افغانستان، باشندگان ولایات مختلف این کشور از کندی و فساد در روند توزیع پاسپورت بارها به رادیو آزادی شکایت کرده اند.

مقام های حکومت سرپرست طالبان در ریاست عمومی پاسپورت وزارت امور داخله آنان همواره گفته اند که تا حدی جلو کمیشن کاران و فساد پیشه گان را گرفته اند.

عزیز شمس، فعال جامعه مدنی در حوزه غرب افغانستان است.

او به حکومت طالبان چنین پیشنهاد می کند:

"خواست ما از حکومت امارت اسلامی این است که در زمینه دادن پاسپورت به تمام شهروندان و مریضان نهایت دقت کند تا از رشوه دهی و رشوه ستانی جلوگیری به عمل آید چون گرفتن پاسپورت حق قانونی هر شهروند است."

XS
SM
MD
LG