لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۶ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۴۲

چی عواملی سبب افزایش بهای تیل و گاز در بازار های کابل شده است؟


یکی از تانک های تیل در کابل
یکی از تانک های تیل در کابل

درحالیکه بسیاری از باشندگان افغانستان از وضعیت نامناسب اقتصادی و بیکاری شکایت دارند، شماری از شهریان کابل می‌گویند، افزایش بهای تیل و گاز در بازارهای کابل به مشکلات آنان افزوده است.

سمیع‌الله، باشندۀ کابل می‌گوید، از یک هفته به این سو به دلیل افزایش بهای تیل حتی کرایۀ تکسی‌ها افزایش یافته است.

او به رادیو آزادی گفت:

"راه سالنگ بند است، از چند روز به این سو در شهر کابل قیمت گاز و تیل افزایش یافته، یک کیلو گاز قبلاً ۵۰ افغانی بود، اکنون به ۵۸ فروخته می‌شود، یک هفته پیش یک لیتر پطرول به ۶۰ افغانی بود، اکنون به ۷۶ افغانی است."

اجمل دیگر باشندۀ شهر کابل هم شکایت مشابهی دارد:

"چهار- پنج روز می‌شود نرخ‌ها بلند رفته، افزون بر آن کرایۀ موترها هم بلند رفته است. نرخ گاز و تیل روز به روز افزایش می‌یابد از حکومت خواهشمندم که در این قسمت توجه کند."

قیمت گاز نیز در چند روز گذشته افزایش چشمگیری داشته است
قیمت گاز نیز در چند روز گذشته افزایش چشمگیری داشته است

شماری از فروشندگان نفت و گاز در کابل نیز تأیید می‌کنند که علت اصلی افزایش بهای گاز و تیل در کابل مسدود شدن شاهراه سالنگ است.

یکی از فروشندگان گاز و نفت به نام جلال در بارۀ افزایش نرخ تیل نسبت به یک هفته پیش به رادیو آزادی گفت:

"قبل از این پطرول ۶۰ افغانی بود، دیزل لیتری ۶۲ افغانی بود، اکنون یک لیتر پطرول ۷۸ افغانی و ۷۶ افغانی قیمت یک لیتر دیزل است."

اما وحید خان احمدی مسئول یکی از تانک‌های تیل در کابل به رادیو آزادی گفت که افزایش قیمت تیل در بازارهای بین المللی باعث افزایش قیمت تیل در افغانستان شده است.

"تیل به بنادر نمی‌آید، مشکل از همین جاست. اینجا در کابل هیچ کس نمی‌تواند قیمت ها را کم و زیاد کند، افزایش قیمت‌ها بستگی به بنادر مانند حیرتان، اقینه، هرات و اسلام قلعه دارد. بنا بر این در این جاها تیل کمتری وجود دارد و قیمت‌ها بلند می‌رود."

او می گوید که در بهای گاز هم از یک هفته به این سو ۸ افغانی در هر کیلو افزایش آمده است.

اینکه چرا نرخ تیل و گاز افزایش یافته و شاروالی کابل در کنترل حکومت طالبان بخاطر کنترل آن چه اقدامی می‌کند، در این باره از نعمت الله بارکزی، سخنگوی این ادارۀ طالبان پرسیدم، اما او تا زمان نشر این گزارش به پرسش‌های رادیو آزادی پاسخ نداد.

الله‌ محمد احمدزی، رئیس اتحادیۀ تانک‌های تیل در کابل در یک پیام نوشتاری به رادیو آزادی گفت که قیمت مواد نفتی را شاروالی تعیین می‌کند و آنها به تنهایی نمی‌توانند قیمت تعیین کنند.

شاهراه و تونل سالنگ به دلیل ادامه کار بازسازی مسدود شده است و مردم میگویند که مسدود ماندن این شاهراه نیز در افزایش قیمت ها تاثیر دارد
شاهراه و تونل سالنگ به دلیل ادامه کار بازسازی مسدود شده است و مردم میگویند که مسدود ماندن این شاهراه نیز در افزایش قیمت ها تاثیر دارد

شاهراه سالنگ که یکی از مسیرهای عمدۀ ترانزیتی است و از شمال افغانستان به کابل امتداد دارد، از یک هفته به این سو به روی ترافیک بسته شده است.

بیشتر نفت و گاز مورد نیاز کشور از طریق این راه و از کشورهای همسایۀ شمالی افغانستان وارد می‌شود.

اینکه چه زمانی شاهراه سالنگ باز می‌شود، نظر وزارت فواید عامۀ حکومت طالبان را جویا شدیم، اما اشرف حق شناس، سخنگوی این وزارت از صحبت در این مورد خودداری کرد.

قیمت نفت و گاز در کابل در حالی افزایش است که از دو هفته گذشته چندین بار دروازۀ تورخم به روی موترهای تجاری بسته شده و به گفتۀ برخی باشنده‌های کابل، قیمت مواد خوراکی نیز افزایش یافته است.

XS
SM
MD
LG