لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۲۶ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۱۸

شماری از سیلاب‌زده ها در افغانستان: هیچ نوع کمک با ما صورت نگرفته است


خسارات ناشی از سیلاب در یکی از ولایات افغانستان
خسارات ناشی از سیلاب در یکی از ولایات افغانستان

افغانستان به عنوان یکی از ۱۰ کشور متضرر از تغییرات اقلیمی، امسال گواه جاری شدن سیلاب‌های ویرانگر بود.

سیلاب‌هایی که در کنار تلفات جانی، زیان‌های مالی زیادی به مردم ولایت‌های مختلف افغانستان وارد کرد.

اما شماری از متضررین سیلاب‌های اخیر در ولایت‌های مختلف ادعا می‌کنند که تا هنوز هیچ کمکی از سوی حکومت و موسسات مددرسان دریافت نکرده اند.

ملک یعقوب، باشندۀ قریه دامان ولایت ننگرهار می‌گوید، با آن که سیلاب‌های اخیر مردم این محل را به شدت متضرر ساخته، اما هیچ کمک به آنان صورت نگرفته است:
"سیلاب‌هایی که قبلاً آمده بود به خانه‌های مردم داخل شده و مواد خوراکی‌شان را از بین برده و بعضی خانه‌ها را تخریب کرده است، بیشتر مردم مریض شده اند، اگر باز هم سیلاب بیاید از همین مسیر می‌گذرد، تا هنوز اداره‌های دولتی و موسسات هیچ نوع کمک نکرده است."

سید محمد هاشم، باشندۀ ولسوالی دایمیرداد ولایت میدان وردک نیز شکایت دارد که سیل همه داروندار شان را از آنان گرفته است و به شدت نیازمند کمک هستند:
"سیل خسارات هنگفتی را به مردم در این محل رسانده است که هیچ چیزی برای مردم باقی نمانده است، موسسات داخلی و خارجی با ما هیچ کمک نکرده است، خواهش ما از دولت، موسسات و اشخاص و افراد این است که با ما کمک کنند حتی حیوانات ما چیزی برای خوردن ندارند."

سیلاب در ولایت ننگرهار - عکس از آرشیف
سیلاب در ولایت ننگرهار - عکس از آرشیف

اما خوشحال زمانی، رئیس مرکز عملیات حالات اضطرار وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث حکومت طالبان می‌گوید، در جریان سال جاری برای بیش از ۱۵۰ هزار خانوادۀ متضرر از رویدادهای مختلف کمک رسانی کرده اند:
"از ماه حمل امسال تا کنون برای حدود یکصد و پنجاه هزار خانواده مواد خوراکی و غیرخوراکی و پول نقد توزیع شده است."

از سوی دیگر جمعیت هلال احمر افغانی روز گذشته در دو اعلامیۀ جداگانه از توزیع کمک‌های نقدی به ۵۰۰ خانوادۀ متضرر از سیلاب‌ها در ولایت‌های کابل، میدان وردک و ننگرهار خبر داده است.

به اساس این اعلامیه‌ها، این کمک‌ها چهارشنبۀ هفتۀ گذشته صورت گرفته و به هر خانواده ۱۰ هزار و ۵۰۰ افغانی کمک نقدی صورت گرفته است.

این در حالی است که ریاست هواشناسی وزارت ترانسپورت و هوانوردی ملکی حکومت طالبان روز شنبه از احتمال بارندگی‌های نسبتاً شدید و جاری شدن سیلاب در یازده ولایت افغانستان به روزهای شنبه و یک‌شنبه هشدار داده بود.

خسارات ناشی از سیلاب در ولایت لوگر - عکس از آرشیف
خسارات ناشی از سیلاب در ولایت لوگر - عکس از آرشیف

این ولایت‌ها شامل کابل، کاپیسا، بدخشان، نورستان ، کنر، لغمان، ننگرهار، لوگر، پکتیا، خوست و پکتیکا می‌شوند. اما تا به حال گزارشی از چگونگی جاری شدن سیلاب‌ها در این ولایت‌ها ارائه نشده است.

وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث حکومت طالبان می‌گوید که برای رسیدگی به باشندگان یازده ولایت در معرض خطر سیلاب‌ها آمادگی گرفته اند.

این در حالی است که مسئولان وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث حکومت طالبان در یک نشست خبری گفته بود که در یک سال گذشته حدود ۷۰۰ نفر در نتیجۀ حوادث طبیعی به شمول سیلاب‌ها در افغانستان جان باخته و بیش از ۷۰۰ تن دیگر زخمی شده اند.

XS
SM
MD
LG