لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۲۶ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۲۳

شاهراه کابل‌جلال آباد بار دیگر به روی هر گونه تردد بسته شد


شاهراه کابل‌جلال آباد - عکس از آرشیف
شاهراه کابل‌جلال آباد - عکس از آرشیف

شاهراه کابل - جلال آباد که روز یکشنبه هفتۀ گذشته به دلیل لغزش کوه بسته شده بود، پس از دو روز باز بودن، امروز دوباره بروی رفت و آمد مسدود شد.

این راه که مسیر مهم صادرات و واردات به کابل خوانده می‌شود، روز یک‌شنبۀ هفتۀ گذشته به دلیل لغزش کوه در سه کیلومتری کابل بسته شد، اما دو روز بعد آن توسط وزارت فواید عامۀ طالبان دوباره باز شد.

اما دفتر مطبوعاتی والی طالبان در ننگرهار روز شنبه با نشر خبرنامه‌ای گفته که این مسیر یک بار دیگر به دلیل تعمیرات از ناوقت روز شنبه به این سو بروی رفت و آمد موترهای کوچک بسته شده است.

اما گفته نشده که این راه چه زمانی دوباره به روی موترها باز خواهد شد.

شماری از رانندگان این مسیر می‌گویند که راه بدیل این جاده طویل‌تر و خراب‌تر است و به همین دلیل کرایۀ مسافران هم بالا است.

قدرت الله، یکی از آنان به رادیو آزادی گفت که به دلیل خرابی راه لته‌بند، مسیری را که از طریق شاهراه عمومی در دو ساعت طی می‌کرد، در چهار ساعت طی کرده است:
"فعلاً به سمت کابل می روم، تازه از سرخاکان گذشتیم، ساعت ۷ و نیم حرکت کردیم جاده خامه است، بسیار خامه و زیاد خراب است، انسان نمی‌تواند در آن راه برود، کاملاً سنگ است. موتر هم زیان می‌بیند، مردم همه با مشکل روبه‌رو هستند، کرایۀ موتر بالا رفته است، راه لته‌بند بسیار خامه است، بیماران و اطفال هم در مشکل هستند."

همچنین گل‌محمد، یکی دیگر از رانندگان می‌گوید:
"راه بروی ما بسته است، ما از طریق لته بند می‌رویم، مردم عادی هم متضرر می‌شوند، کرایه در جادۀ عمومی ۱۵۰ و در راه لته بند ۳۰۰ است. موترهای ما به این راه هم خراب می‌شود. به اندازه رفتن به ماهی پر این راه هزینه دارد. ساعت ۸ از اینجا رفتم، ساعت یک جلال آباد پیاده شدم. از مسیر معلوماتی در دست نیست، در سروبی هم بسته است، اینجا هم بسته است."

در همین حال مسافران نیز از افزایش کرایه و طولانی بودن این مسیر شکایت دارند.

سلیم خان و محمد، دو تن از آنان به رادیو آزادی گفتند:
"راه خیلی خراب است، گولایی‌ها هم خیلی خطرناک است، بیشتر جاده‌ها خراب است، موتر به آسانی نمی‌تواند حرکت کند، گرمی هم زیاد است، کرایه هم بلند رفته است، در راه چیزی برای نوشیدن نیست."

"در راه مشکلات زیادی وجود دارد، هوا گرم است، کل راه ناهموار است. کرایه هم زیاد شده، ۳۰۰ افغانی است، قبلاً در سرک عمومی ۱۵۰ افغانی کرایه می‌دادیم."

شاهراه کابل جلال آباد
شاهراه کابل جلال آباد

اشرف حق‌شناس، سخنگوی وزارت فواید عامۀ حکومت طالبان به پرسش‌های رادیو آزادی در بارۀ این که شاهراه جلال‌آباد‌کابل چه زمانی دوباره باز خواهد شد، پاسخ نداد.

اما رانندگانی که از این جاده عبور می‌کنند، می‌گویند که به آنها گفته شده که این جاده یک هفته بسته خواهد ماند و پس از پاکسازی و ترمیم منطقۀ لغزش کوه، دوباره باز خواهد شد.

این در حالی است از این راه تنها مسافران ننگرهار رفت و آمد نمی‌کنند، بلکه در کنار عبور موترهای حامل کالاهای وارداتی و صادراتی، مردم ولایات لغمان، کنر و نورستان و دیگر ولایات نیز از این مسیر به تورخم و از آنجا به پاکستان تردد می‌کنند.

شاهراه کابل‌ جلال آباد در حالی برای بار دوم به روی موترها بسته شده که شاهراه سالنگ که کابل را به ولایات شمالی وصل می‌کند، نیز تا تاریخ نامعلومی به روی ترافیک بسته است و از همین رو مردم از افزایش بهای تیل و گاز در کابل شکایت دارند.

XS
SM
MD
LG