لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱۴ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۰۷

کمپاین چهار روزه تطبیق واکسین پولیو امروز در افغانستان آغاز می‌شود


یک کارمند صحی در حال تطبیق واکسین پولیو بر یک کودک زیر پنج سال در یکی از ولایات افغانستان - عکس از آرشیف
یک کارمند صحی در حال تطبیق واکسین پولیو بر یک کودک زیر پنج سال در یکی از ولایات افغانستان - عکس از آرشیف

کمپاین تطبیق واکسین پولیو یا فلج اطفال به کودکان زیر پنج سال امروز دوشنبه (۲۵ سپتمبر ) در ۳۳ ولایت افغانستان، آغاز می شود.

کمال شاه سید، مسئول روابط عامه‌ای برنامه محو فلج اطفال صندوق کودکان سازمان ملل متحد ( یونیسف) در افغانستان شام دیروز یکشنبه به رادیو آزادی گفت که این کمپاین چهار روزه تا روز پنجشنبه در ۳۳ ولایات به جز ولایت ارزگان ادامه می یابد:

«کمپاین سرتاسری واکسین پولیو (امروز دوشنبه) در سی و سه ولایت افغانستان شروع می شود. این کمپاین برای چهار روز ادامه خواهد یافت. در این کمپاین حدود یازده میلیون کودک زیر پنج سال واکسین می شوند.»

آقای سید همچنان گفت که در این کمپاین به کودکانی بین شش ماه تا پنج سال ویتامین A هم داده می شود تا معافیت بدن آنها در برابر بیماری افزایش یابد.

همزمان، نهادی به نام "پولیو فری افغانستان" هم دیروز یکشنبه در وب سایت خود همراه با خبر آغاز کمپاین واکسیناسیون فلج اطفال از خانواده‌های افغان خواست تا تمامی کودکان زیر پنج سال خود را در برابر فلج اطفال، واکسین کنند.

تطبیق واکسین پولیو در کابل - عکس از آرشیف
تطبیق واکسین پولیو در کابل - عکس از آرشیف

این بار کمپاین واکسین در افغانستان در حالی آغاز می شود که در سال جاری از پنج مورد مثبت پولیو یا فلج اطفال در این کشور گزارش شده است.

تمامی این موارد در بهار سال جاری در پنج ولسوالی ننگرهار (بتی کوت، کوت، نازیان، بهسود و دوربابا) در مدت حدود یک ماه ثبت شده اند.

با ادامه موارد مثبت فلج اطفال در ننگرهار، خطر سرایت این ویروس به سایر ولایات هم وجود دارد.

در این حال ، سازمان جهانی صحت و صندوق کودکان ملل متحد از موجودیت موارد مثبت ویروس فلج اطفال در محیط زیست در چندین منطقه دیگر افغانستان نیز خبر داده اند.

اما پس از گذشت چندین ماه، هیچ مورد مثبت فلج اطفال در افغانستان گزارش نشده است.

افغانستان و پاکستان دو کشوری در جهان اند که ویروس فلج اطفال جان کودکان را تهدید می کند.

به گفته مقام‌های سازمان جهانی صحت، پولیو بیماری ویروسی ای است که درمان ندارد و با آسیب رساندن به نخاع یا رشته مهم عصبی که در میان ستون فقرات جای دارد، سبب فلج بدن می‌شود.

XS
SM
MD
LG