لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۶ اسد ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۱۶

سازمان « فریدم نو» خواهان توقف فوری حملات بر فعالان مدنی در افغانستان شده است


تصویر آرشیف : طالبان گردهمایی زنان معترض را درکابل با شلیک های هوایی و تهدید اشتراک کننده ها پراگنده کردند
تصویر آرشیف : طالبان گردهمایی زنان معترض را درکابل با شلیک های هوایی و تهدید اشتراک کننده ها پراگنده کردند

سازمان حقوق بشری «فریدم نو» با نگرانی از بازداشت ژولیا پارسی و ندا پروانی از فعالان مدنی و زنان معترض٬ می‌گوید که حملات روزافزون طالبان بر فعالان مدنی در افغانستان باید متوقف شود.

«فریدم نو» افزوده که طالبان هفته گذشته ندا پرونی یکی دیگر از زنان معترض را نیز بازداشت کرده اند که تا هنوز هیچ معلوماتی در مورد وی در دسترس نیست.

طالبان تا کنون در مورد بازداشت ژولیا پارسی و ندا پروانی چیزی نگفته اند.

شماری از نهادهای حامی زنان افغان نیز در مورد وضعیت ژولیا پارسی عضو جنبش خودجوش زنان معترض افغانستان و دیگر فعالان که در قید طالبان بسر می‌برند، ابراز نگرانی کرده است.

هدا خموش
هدا خموش

هدا خموش بنیان‌گذار جنبش زنان عدالت‌خواه افغانستان و یکی از فعالان مدنی به رادیو آزادی می‌گوید:

"تا هنوز در مورد بانو ژولیا پارسی هیچ معلومات در دسترس نیست، فقط همین قدر می‌دانیم که او را به وزارت داخله برده اند، خانواده‌اش بسیار نگران است، پس از بازداشت ژولیا پارسی به خانه‌شان رفتند، موبایل و اسناد های او که در خانه بود با خود بردند، ما بسیار نگران هستیم که با او چی خواهد شد؟"

ائتلاف جنبش‌های اعتراضی زنان افغانستان هم با نشر اعلامیه‌‌ یی در مورد وضعیت صحی ژولیا پارسی که این اعلامیه از سوی شش جنبش زنان معترض منتشر شده، از نهادهای بین‌المللی حقوق بشر و نماینده‌گان ویژه کشورها برای افغانستان خواسته اند که هرچه زودتر برای رهایی ژولیا پارسی و دیگر زنان که در بند طالبان اند، اقدام کنند.

مونسه مبارز یک عضو ائتلاف و مسئول جنبش زنان مقتدر افغانستان با اشاره به بازداشت ژولیا پارسی می‌گوید:

"این بازداشت‌ها به هدف ایجاد ترس و تهدید صورت می‌گیرد تا این‌که جنبش‌های اعتراضی پراگنده شود و حرکت اعتراضی و صدای مخالف طالب از داخل افغانستان بلند نشود، ولی به هیچ عنوان بالای جنبش‌های اعتراضی تأثیر نگذاشته است."

ژولیا پارسی یکی از زنان معنترض که در کابل توسط طالبان بازداشت شده است
ژولیا پارسی یکی از زنان معنترض که در کابل توسط طالبان بازداشت شده است

لیلا بسیم یکی از مسئولان جنبش خودجوش زنان معترض افغانستان روز چهارشنبه به رادیو آزادی ادعا کرد که ژولیا پارسی به روز چهارشنبه همراه با پسرش از سوی طالبان در کابل بازداشت شده‌ است.

طالبان اما در مورد بازداشت ژولیا پارسی تا کنون چیزی نگفته اند.

خواستیم در مورد ادعای بازداشت فعالان مدنی و نگرانی خانواده‌های شان نظر ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان را بگیریم، اما تا نشر این گزارش وی به پرسش‌های رادیو آزادی پاسخ نداد.

پیش ازین سازمان عفو بین‌الملل (امنیستی انترنشنل) به روزچهار شنبه با ابراز نگرانی از بازداشت ندا پروانی، شوهر و پسر چهار ساله‌اش و در توقیف ماندن مطیع‌الله ویسا فعال آموزش که از شش ماه به این طرف در قید طالبان است، خواهان رهایی هرچه زودتر آنان شده است.

شماری از این فعالان از بند آزاد شده، اما به شمول ژولیا پارسی، ندا پروانی، مطیع‌الله ویسا، رسول پارسی و مرتضی بهبودی هنوز هم شماری ازین فعالان در بند طالبان بسر می‌برند.

XS
SM
MD
LG