لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۲۶ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۲۹

جاپان تایمز: دختران ورزشکار افغان که از ترس طالبان فرار کرده اند٬ در بازی های آسیایی چین حضور یافته اند


تعدادی از دختران اشتراک کننده در بازی های آسیایی چین
تعدادی از دختران اشتراک کننده در بازی های آسیایی چین

جاپان تایمز

  • "جاپان تایمز" بزرگترین و قدیمی ترین روزنامۀ انگلیسی زبان جاپان، به ورزش زنان در افغانستان، پرداخته می نویسد که در یک میدان والیبال، در منزل هفتم یک مرکز آموزشی بزرگ شهر هانگژو در چین، یک تیم زنان افغان، برای اولین بازیهای آسیایی شان آماده میشوند، تا با حکومت طالبان در زمینۀ" ورزش زنان" مخالفت کنند.

به نوشتۀ جاپان تایمز، اگرچه این والیبالیست های افغان از خانواده های شان جدا شده و در سراسر آسیا پراکنده شده اند، ولی به حمایت مقامات کمیتۀ بین المللی المپیک و فدراسیون جهانی این ورزش در این رویداد بزرگ چند ورزشی، گرد هم آمده اند.

جاپان تایمز می افزاید، شماری از این والیبالیست های زن افغان، پس از بازی های المپیک در توکیو و بعد به قدرت رسیدن دوبارۀ طالبان در افغانستان در اگست سال ۲۰۲۱ میلادی، از ترس آزار و اذیت حکومت طالبان، از افغانستان فرار کرده اند.

با آنکه حکومت طالبان می گوید که به حقوق زنان مطابق شریعت اسلامی و سنن افغانستان احترام دارند، اما زنان افغان، اجازۀ ورزش را نداشته، حتی از رفتن به کلپ های ورزشی مخصوص زنان هم منع شده اند.

مرکز تحقیقاتی ویلسن

  • مرکز تحقیقاتی ویلسن در واشنگتن با اشاره به افزایش نگران کنندۀ حملات تروریستی در پاکستان، مقالۀ از نادر نادری یک مقام سابق حکومت جمهوری مخلوع افغانستان و کارشناس فعلی این مرکز را در ویب سایت خود منتشر شده، می نویسد:

حملات مرگبار اخیر در پاکستان که غالباً گروه هایی مانند تحریک طالبان پاکستان (TTP) و شاخۀ ولایت خراسان گروه دولت اسلامی داعش مسئولیت آنها را پذیرفته اند، تلفاتی را بر اهداف نظامی و ملکی پاکستان وارد کرده و به طرز نگران کننده ای، ادارات امنیتی پاکستان در برخی از این حملات، انگشت ملامتی را به سوی اتباع افغان نشانه گرفته اند که پیچیدگی وضعیت را عمیقتر ساخته است.

به نوشتۀ نویسندۀ مقاله، ریشه های این معضلۀ پیچیده، به لحظات مهم ۱۲ سپتامبر سال ۲۰۰۱ میلادی بر می گردد، زمانیکه پرویز مشرف، دیکتاتور نظامی وقت پاکستان، نشستی را با جنرالان و اعضای ملکی کابینۀ خود تشکیل داد و بر تصمیم گیری به نفع پاکستان و در عین حال کاهش آسیب به طالبان افغانستان تاکید کرد.

مرکز تحقیقاتی ویلسن از قول نادر نادری می افزاید، پاکستان با بی میلی به ائتلاف بین المللی ضدتروریزم پیوست، اما به طور پنهانی و از طریق ادارۀ مرکزی استخباراتی آی. اس.آی(ISI) از طالبان حمایت کرد.

به نوشته این نشریه٬ ستراتیژی دوگانه به پاکستان امکان آن را داد تا بیش از ۳۲ میلیارد دالر کمک هایی مستقیم را از ایالات متحده دریافت کند و برای بیش از دو دهه به فریب افغان ها و ایالات متحدۀ امریکا ادامه بدهد.

اما حکومت پاکستان بار ها تاکید کرده که خود یکی از قربانیان تروریزم محسوب می شود.

مرکز تحقیقاتی ویلسن به نقل از نادر نادری می نویسد، اینک پاکستان بر سر دوراهی قرار دارد و با پیامدهای تصمیم های چند دهه گذشتل خود دست و پنجه نرم می کند، انتخاب های اسلام آباد، اکنون مسیر آینده را شکل میدهد و مسیر پیش رو ،مستلزم درون نگری، پاسخگویی و تعهد واقعی به صلح و ثبات داخلی و بین المللی است.

XS
SM
MD
LG