لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۲۸ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۳۹

استولتنبرگ در سفر به کیف اعلان کرد٬ ناتو مهمات کلیدی را در اختیار اوکراین قرار می‌دهد


رئبس جمهور اوکراین و سرمنشی پیمان ناتو در جریان کنفرانس مشترک خبری در کیف
رئبس جمهور اوکراین و سرمنشی پیمان ناتو در جریان کنفرانس مشترک خبری در کیف

سر منشی ناتو می گوید که نیروهای اوکراین در عملیات ضد حمله علیۀ مهاجمان روسی به تدریج در حال پیشروی هستند.

ینس استولتنبرگ این سخن را به روز پنجشنبه در جریان سفر از قبل اعلام نشده به کیف گفت.

استولتنبرگ در نشست خبری مشترک با ولودیمیر زلینسکی رئیس جمهور اوکراین اعلام کرد که ناتو چارچوب قرار داد هایی به ارزش ۲.۴ میلیارد یورو را که بیش از دو نیم میلیارد دالر می شود در زمینۀ تهیۀ مهمات کلیدی برای کیف روی دست دارد.

سرمنشی ناتو در ادامه گفت:

« قوی تر شدن اوکراین ما را به پایانِ تهاجم روسیه نزدیک تر می کند. روسیه امروز می تواند سلاح های خود را به زمین بگذارد و به جنگ اش پایان دهد. اوکراین این گزینه را ندارد، تسلیمی اوکراین به معنای صلح نیست، این به معنای اشغال بی رحمانۀ روسیه است. صلح به هر قیمتی، اصلاً صلح نخواهد بود.»

اردوی اوکراین در مقابله با قوای روسیه قویأ به حمایت نظامی غرب متکی است
اردوی اوکراین در مقابله با قوای روسیه قویأ به حمایت نظامی غرب متکی است

استولتنبرگ افزود که روابط اوکراین با پیمان نظامی ۳۰ عضوی ناتو هرگز اینقدر نزدیک نبوده است.

به گفتۀ وی ، اوکراین اکنون بیش از هر زمان دیگر به ناتو نزدیک شده است.

در همین حال ، رئیس جمهور اوکراین از ناتو خواست که با نزدیک شدن فصل زمستان، سیستم های دفاع هوایی کیف را برای جلوگیری از حملات روسیه به تاسیسات انرژی اوکراین تقویت کند.

«ما به طور جداگانه در مورد وضعیت و حملات روسیه به زیرساخت های حیاتی اوکراین بحث کردیم. ما همچنان در مورد امکان تامین آنچه واقعاً نیاز داریم، یعنی تقویت سیستم های دفاع هوایی توسط کشورهای عضو ناتو گفتگو کردیم. سرمنشی ناتو توافق کرده است که تلاش های خود را برای کمک و حمایت از ما در این زمینه به خرچ بدهد تا کشورهای عضو این پیمان نظامی را برای این هدف بسیج کند.»

یک طیاره بدون سرنشین بر فراز کیف پایتخت اوکراین
یک طیاره بدون سرنشین بر فراز کیف پایتخت اوکراین

چند ساعت پیش از این اظهارات رئیس جمهور اوکراین و سرمنشی ناتو ، اردوی اوکراین گفت که سیستم دفاع هوایی این کشور از میان ۴۴ طیارۀ بی سرنشین موسوم به شاهد ساخت ایران که توسط روسیه اوائل روز پنجشنبه به پرواز در آمده بودند ، ۳۴ طیاره را منهدم کرده است.

ناتالیا نومنیکوک ، سخنگوی اردوی اوکراین گفته است که روسیه موج تازۀ از حملات طیاره های بی سرنشین را بر مناطق جنوبی اوکراین راه اندازی کرده است.

دفتر لوی درستیز اردوی اوکراین گفته است که نیروهای این کشور در بیش از یک شبانه روز گذشته سرگرم ۲۶ درگیری بوده اند و چندین حملۀ روسیه را علیه مواضع خود در منطقۀ شرقی دونتسک عمدتاً در ساحات باخموت، آودیوکا و مارئینکا دفع کردند.

در گزارش روزانۀ این دفتر آمده است که در ادامۀ تلاش روسیه برای تصرف دوبارۀ روستای روبوتین در جنوب اوکراین ، نیروهای اوکراینی تسلط خود را بر این روستا تقویت کرده اند.

XS
SM
MD
LG