لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۲۷ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۳۹

برخی خانواده های فقیر: هیچ آمادگی برای زمستان نداریم


یک خانواده بی بضاعت در افغانستان - عکس از آرشیف
یک خانواده بی بضاعت در افغانستان - عکس از آرشیف

همزمان با سرد شدن هوا و ریزش برف و باران در برخی از مناطق کشور، شماری از خانواده‌های فقیر می‌گویند که امسال هیچ آمادگی برای فصل سرما ندارند.

سرپرستان این خانواده‌ها می‌گویند، در سال‌های گذشته وظایف خوب و درآمد بهتری داشتند، اما از دو سال به این طرف بیکار شده و حتی پول کرایۀ خانه و مصارف روزمره‌شان را به مشکل پیدا می‌کنند.

پریسا، باشندۀ کابل می‌گوید، قبلاً در یکی از اداره‌های دولتی وظیفه داشت، حالا بیکار شده و درآمد پدرش ماهانه ۴۰۰۰ افغانی است که کفایت مصارف روزمرۀ زندگی‌شان را نمی‌کند:
"نان‌آور فامیل بودم معاشی که می‌گرفتم ماهانه دو تا سه هزار افغانی را بخاطر مصارف زمستان جدا می‌کردم، اما با گذشت زمان درآمدی که داشتم از من گرفته شد، هیچ چیزی نداریم، منتظر همین هستیم که یک چیزی را بفروشیم و سوخت زمستان خود را تهیه کنیم، حالا فقط نان روز و شب را بدست می‌آوریم، نمی‌توانیم به سوخت زمستان چیزی تهیه کنیم."

حضرت علی، یکی دیگر از باشندگان ولایت لوگر نیز می‌گوید، قرضدار است و به دلیل مشکلات اقتصادی، توان خرید مواد سوخت برای زمستان را ندارد:
"من هیچ چیزی برای سوخت نگرفتیم و توانش را هم نداریم که بگیریم، قرضدار استم پول ندارم با کدام پول بگیرم، روز مزدوری می‌روم کار نیست، بیکاری زیاد است و چوب و زغال هم قیمت است."

یک چوب فروشی در شهر کابل - عکس از آرشیف
یک چوب فروشی در شهر کابل - عکس از آرشیف

از سوی دیگر برنامۀ جهانی غذا هم در صفحۀ ایکس خود از وضعیت خانواده‌هایی نگرانی کرده که دسترسی به آنان در فصل زمستان در پشت کوه‌های پر از برف قطع می‌شود.

این سازمان همچنان گفته است که برای رساندن مواد غذایی نجات بخش به آنها، فرصت زمانی اندکی دارند.

به اساس معلومات ادارۀ هواشناسی وزارت ترانسپورت و هوانوردی ملکی حکومت طالبان، در حال حاضر در برخی از نقاط مختلف کشور برف‌باری‌ها شروع شده است.

مسئولان این اداره در یک پیام نوشتاری به رادیوآزادی گفته که هم اکنون در نقاط مرتفع ولایت‌های بدخشان و نورستان به شمول سالنگ‌ها برف باریده است.

این در حالی است که به اساس معلومات برخی فروشندگان مواد سوخت، در حال حاضر بهای یک خروار چوب بلوط در شهر کابل ۸۵۰۰ افغانی و یک خروار زغال سنگ ۸۰۰۰ افغانی است. هزینه‌ای که تأمین آن برای خانواده‌هایی که نیازمند یک لقمه نان اند، دشوار خواهد بود.

XS
SM
MD
LG